Keski-iässä alkoholin sietokyky laskee: OttoMitta auttaa sopeutumaan

Tipaton tammikuu alkaa pian olla ohi. Jos haluat seurata omaa alkoholin käyttöäsi myös tästä eteenpäin, niin lataa ilmainen OttoMitta-sovellus matkapuhelimeesi.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n mobiilisovelluksessa voit asettaa viikkorajat omalle alkoholinkäytöllesi.

”Sovellus auttaa tunnistamaan riskikäytön rajoja, joita moni satunnaisesti alkoholia käyttävä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Parhaimmillaan sovellus voi auttaa myös tasapainottamaan rahankäyttöä ja nauttimaan vapaa-ajasta entistä enemmän”, sanoo EHYTin osastopäällikkö Antti Hytti.

Sovellukseen syötetään ensin oma ikä, paino ja sukupuoli. Tämän jälkeen käyttäjä merkitsee nauttimansa alkoholiannoksen tiedot, kuten juoman laadun, määrän ja hinnan. OttoMitta laskee näiden perusteella arvion käyttäjän alkoholiin kuluttamasta rahasta, veren alkoholipitoisuudesta, kaloreista ja siitä, kuinka kauan alkoholin palaminen elimistössä kestää.

Alkoholin sietokyky heikkenee jo keski-iässä

Monelle aikuiselle saattaa olla yllätys, että alkoholin sietokyky alkaa laskea jo keski-iässä, kun veden ja lihasmassan määrä kehossa laskee. OttoMitta-sovellusta on päivitetty vuoden 2018 alussa niin, että se seuraa entistä paremmin sitä, miten ikä muuttaa alkoholin sietokykyä.

”Moni huomaa, että ne pari illallisella nautittua punaviinilasia tekevät seuraavasta yöstä katkonaisen, kun ennen ne eivät tuntuneet missään. Silloin kannattaa pohtia omia juomatottumuksiaan esimerkiksi mukana kulkevan juomapäiväkirjan, OttoMitan, avulla”, Hytti sanoo.

Uuteen sovellusversioon on lisätty myös lista yleisimmistä lääkkeistä, joiden kanssa alkoholi sopii huonosti yhteen.

Jos alkoholin kulutus lähenee riskirajaa, niin OttoMitta muistuttaa siitä viestillä. Korkean riskin raja terveelle kolme-nelikymppiselle miehelle on seitsemän annosta päivässä (esim. 7 keskiolutpulloa). Saman ikäisellä naisella riskiraja on viisi annosta päivässä.

”Kohtuukäytölle ei ole samanlaista selkeää rajaa eli se, miten sietää alkoholia, on yksilöllistä. Kohtuukäytön voi määritellä siten, että se ei aiheuta harmia itselle eikä muille”, Hytti sanoo.

OttoMittaa voi käyttää myös pitkäaikaiseen alkoholinkäytön seurantaan, koska tiedot pysyvät sovelluksen muistissa.Tiedot näkyvät vain käyttäjälle itselleen. Päivitetty Android-sovellus on jo ladattavissa Google Playn kautta, Apple-versio on ladattavissa lähipäivinä.

”Tiukkapipo ei kannata olla, mutta kohtuus kaikessa on hyvä muistaa. Tieto omasta juomisesta voi johtaa omien tottumusten puntarointiin ja entistä parempaan arkeen”, Hytti sanoo.

Tipatonta tammikuuta vietettiin ensi kertaa jo vuonna 1942. Tipatonta koordinoivat EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto.

Lisätietoja: osastopäällikkö Antti Hytti, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, p. 040 779 1387 tai antti.hytti@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.