Kiertotalous juurtuu yrityksiin – Sitran listalla jo miltei sata firmaa

Uuden, tehokkaamman talouden mukainen liiketoiminta leviää suomalaisten keskuudessa: Sitran ylläpitämä, kiertotalouden kiinnostavimpia yritysesimerkkejä esittelevä lista laajenee jälleen. Päivitetyllä listalla on nyt 97 yritystä sekä joukko perinteisen käsityöammatin taitajia.

Lokakuussa 2016 Sitra julkaisi ensimmäistä kertaa Kiertotalouden kiinnostavimmat -listauksen, jossa esitellään liiketoimintaesimerkkejä kannustamaan suomalaisia yrityksiä siirtymään kestävään, uuden ja tehokkaamman talouden mukaiseen toimintaan.

Suomi on ensimmäisten maiden joukossa siirtymässä aikakauteen, jossa yhteiskunnan hyvinvointi ei lisäänny tuottamalla liukuhihnoilta aina vain lisää ja lisää tavaroita. Kannattavan liiketoiminnan ylläpitämiseksi tarvitaan uudenlaisia toimintatapoja ja ratkaisuja, jotta materiaalit ja niihin sitoutunut arvo pysyvät yhteiskunnassamme mahdollisimman pitkään sekä hukkaa ja jätettä syntyy mahdollisimman vähän.

Nyt julkaistava Kiertotalouden kiinnostavimmat -listan kolmas, päivitetty versio kasvattaa kiinnostavien esimerkkien määrän miltei sataan, kun ensimmäisessä listauksessa mukana oli 19 yritystä. Listan yritykset osoittavat ratkaisuillaan, miten liiketoimintaa ja tulosta tehdään uudella, kiertotaloutta edistävällä tavalla jo nyt. Edelläkävijöiden määrän lisääntyessä vaatimukset näille kirittäjille kasvavat. Ensimmäisen listan julkaisun yhteydessä kiertotalouden projektijohtaja Kari Herlevi lupasikin, että kiertotalouden yleistyessä listalle pääsyn kriteerit tiukkenevat ”kuin autojen päästörajat”.

”Nyt tuo aika on käsillä, kun kiinnostavia kiertotalousyrityksiä on jo satakunta. Ensi vuonna jatkamme arvioimalla, kuinka kiinnostavina ja inspiroivina listan yrityksiä voi pitää verrattuna uusiin, esille tuleviin yrityksiin”, hän jatkaa.

Listan yritykset on jaoteltu edelleen viiden liiketoimintamallin mukaan. Uusia yrityksiä ovat muun muassa voiteluöljyjä palveluna myyvä Fluid Intelligence, yrityksille koneiden ja laitteiden digitaalista jakamisalustaa tarjoava eRENT, pakkauksiin muovien tilalle biohajoavia materiaaleja tarjoava Sulapac ja nyhtökauralla eläinproteiinille vaihtoehdon tuova Gold & Green Foods.

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta ei aina edellytä uusia innovaatioita – listalle on nyt myös otettu mukaan yhtenä joukkona verhoiluyritykset, joita Suomessa on noin 400.

”Tuotteen käyttöiän pidentäminen on myös kiertotalouden ydintä. Jotta tämä toteutuu, tarvitaan ammattilaisia, jotka osaavat huoltaa ja korjata tuotteita”, Herlevi sanoo.

Kiertotalous tarjoaa Suomelle miljardiluokan mahdollisuuksia, kun maailma etsii ilmastonmuutoksen paineessa uusia toiminta- ja liiketoimintamalleja pyristelläkseen irti neitseellisten luonnonvarojen ylikulutuksesta, mutta taatakseen hyvinvoinnille rahoituspohjan.

Suomi julkaisi maailman ensimmäisenä maana syksyllä 2016 kiertotalouden kansallisen tiekartan, joka valmisteltiin Sitran johdolla. Siinä hahmoteltuja ensimmäisiä askelia täydentää marraskuussa 2017 julkaistu hallituksen kiertotalouden toimenpideohjelma, joka kokoaa hallituksen sekä Sitran konkreettiset toimet kiertotalouden edistämiseksi tällä hallituskaudella.

Sitran työ kiertotalouden kirittämiseksi jatkuu syksyyn 2019 asti.

Kari Herlevi, projektijohtaja, kari.herlevi@sitra.fi, 050 463 9397
Samuli Laita, viestintäasiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650

Fem föregångarlösningar tog pris i tävling inom cirkulär ekonomi för kommuner10.4.2018 12:00Tiedote

Kuopio, Nokia, Björneborg, Borgå samt Helsingforsregionens miljötjänster HRM belönades för sina gärningar som främjar den cirkulära ekonomin. I dessa ingick bland annat ett nytt slags tillvaratagande av fosfor från avloppsvatten, en kampanj som spred ekogärningar till skolelevers hem, samt en lösning för att minska matsvinnet i skolor. Lösningarna får komma med på den nya listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi.

Finländskt verktyg påskyndar användingen av genominformation – Estland först med att ta informationen i bruk inom den förebyggande hälsovården20.3.2018 15:49Tiedote

Ute i världen blir användingen av genominformation allt snabbare en del av vardagen. Också i Finland borde genominformation utnyttjas inom den förebyggande hälsovården. Enligt en finländsk undersökning som tillkännager sina första preliminära resultat i dag kan genominformation tillsammans med traditionell hälsoinformation sporra människor till att förändra sina levnadsvanor och förbättra sin hälsa.