Suomen Kuntaliitto / Finlands KommunförbundSuomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kivijalka kuntoon! Perustason sosiaali- ja terveyspalvelut saatava toimimaan

Kuntaliitto, Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto, Tehy, SuPer, Jyty ja Talentia järjestävät 17.12.2019 yhteisen seminaarin Kivijalka kuntoon Kuntatalolla Helsingissä. Seminaarissa etsitään ratkaisuja perusterveydenhuollon sekä kuntien sosiaalipalvelujen kriisiin. Hyvin toimivat palvelut ovat kaikkien etu, järjestäjät toteavat yhteisessä julkilausumassaan.

”Julkisen perusterveydenhuollon pelastaminen tulisi nähdä yhteisenä kunnia-asiana. Yhdenvertaiset ja toimivat peruspalvelut ovat toimivan terveydenhuoltojärjestelmän kivijalka. Ensimmäinen askel on hoitoon pääsyn korjaaminen hoitotakuulla”, toteaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni

Peruspalveluihin tarvitaan lisää voimavaroja. Asiakkaiden ja potilaiden kannalta tärkeää on kehittää moniammatillista työskentelyä ja eri toimijoiden yhteistyötä.

”Kuntien peruspalvelujen valtionosuuksia on aiempina vuosina leikattu ja kuntatalous on suurissa vaikeuksissa, mikä näkyy sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lyhytaikaisen hankerahan sijaan kunnille tarvittaisiin nyt kestävä perusrahoitus, jolla voitaisiin edetä asteittain kohti tavoitetta”, sanoo Kuntaliiton johtaja Tarja Myllärinen.

”Asiakaslähtöinen toiminta edellyttää työnjaon rohkeaa uudistamista ammattihenkilöiden välillä sekä päällekkäisen toiminnan poistamista. Hyvät kokemukset mm. sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ja kätilöiden vastaanotoista sekä fysioterapeuttien suoravastaanotoista parantavat hoidon saatavuutta”, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Tarkoituksenmukaisen työnjaon merkitystä korostaa myös Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki.

”Sosiaali- ja terveyssektorilla tarvittavat tukipalvelut muodostavat merkittävän osan hyvin toimivasta sote-uudistuksesta. Tukipalveluja tuottavan henkilöstön asema tuleekin ottaa uudistuksessa keskeiseen rooliin.”

Ammattilaisille merkityksellistä on johtamisen kehittäminen, jatko- ja täydennyskoulutuksen turvaaminen, työhyvinvoinnista huolehtiminen sekä mahdollisuus uudistaa ja kehittää palveluita myös yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

”Moniammatillista yhteistyötä tulee kehittää niin, että potilaiden palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti huomioiden kaikkien ammattilaisten osaaminen”, toteaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Nyt luodaan perusta, kivijalka, tulevaisuuden sote-keskukselle, joka on houkutteleva työpaikka kaikille ammattilaisille ja kansalaisille luotettava kumppani.

”Tulevaisuuden sote-keskuksia kehitettäessä tulee ’so’ olla tasavertaisesti ’te:n’ rinnalla ja sote-keskuksissa tulee olla riittävästi tarjolla yksilöllisiä sosiaalipalveluita”, toteaa Talentian puheenjohtaja Tero Ristimäki.

”Sote-palveluja kehitettäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota terveyserojen kaventamiseen. Suun terveydenhoitoa tarvitsee jokainen säännöllisesti läpi elämänsä. Hyvä ja oikea-aikainen hoito yhdessä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tuottaa kansanterveyttä”, korostaa Hammaslääkäriliiton puheenjohtaja Sirpa Tilander.

Viime aikoina resurssilisäykset ovat kohdistuneet pääosin erikoissairaanhoitoon, mutta nyt on perustason vuoro!

Lisätiedot:

Kuntaliiton sosiaali- ja terveysasioiden johtaja Tarja Myllärinen, tarja.myllarinen@kuntaliitto.fi, puh. 050 596 9866

Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni, samuli.saarni@laakariliitto.fi, puh. 040 5746119

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.