Korkeakoulujen etäopiskelu ja kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden väheneminen helpottanevat syksyn vuokra-asuntotilannetta

Monet opiskelijat jatkavat syksyllä opintojaan etäopiskeluna. Tällä voi olla vaikutusta myös vuokramarkkinoihin varsinkin pienemmissä korkeakoulukaupungeissa. Lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden väheneminen vaikuttaa vuokramarkkinoihin. ”Syksyllä opiskelijoiden voi olla hieman tavallista helpompaa löytää uusi koti”, summaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Korkeakoulujen etäopiskelu voi vaikuttaa syksyn vuokra-asuntotilanteeseen. Kuva: Shutterstock

Korkeakouluopinnot jatkuvat syksyllä laajalti etäopiskeluna. Yliopistot ovat lähes yhdessä rintamassa ilmoittaneet, että ne pyrkivät pääosin etäopiskeluun myös kesän jälkeen. Näin on ilmoittanut esimerkiksi Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Åbo Akademi, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto ja Vaasan yliopisto.

Tarkat ohjeistukset vaihtelevat korkeakouluittain, mutta pääsääntö on, että vain välttämätön opetus kuten laboratoriojaksot ja pienryhmäopetus sekä opiskelijoiden tukitoimet toteutetaan fyysisesti kampuksilla. Massaluennot pysyvät verkossa, jossa ne on myös helppo järjestää. Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden osalta kampusopetus taas on pääsääntö.

Ammattikorkeakoulut ovat hanakimmin palaamassa kohtia normaalia opetusta, mutta niissäkin etäopetus lisääntyy. Ammattikorkeakoulut lähestyvät syyslukukautta ns. hybridimallilla, eli lähi- ja etäopetusta yhdistellen. Käytännöt vaihtelevat yliopistoja enemmän.

Vaikutus vuokramarkkinoihin kokonaisuutena pieni - voi kuitenkin olla paikallisesti merkittävä

Suomen Vuokranantajien arvion mukaan etäopiskelukäytännöt eivät todennäköisesti merkittävästi vaikuta vuokramarkkinoihin kokonaisuutena. Kuitenkin kaupunkien sisäiseen kysyntään asialla saattaa olla vaikutusta: esimerkiksi kampusalueiden lähellä opiskelijoiden kilpailu vuokra-asunnoista voi olla normaalia maltillisempaa. Lisäksi varsinkin pienimmillä korkeakoulupaikkakunnilla vaikutus voi olla merkittävä.

”Vuokramarkkinat ovat aina hyvin alueelliset. Tilanteen määrittää asuntojen kysyntä ja tarjonta. Etäopiskelulinjaukset vaikuttavat kysyntään jonkin verran, mutta vaikutuksen  voimakkuus vaihtelee merkittävästi. Helsingissä asia voi näkyä lähinnä opiskelijoiden syksyn asuntojonojen lyhenemisenä, kun taas pienemmillä korkeakoulupaikkakunnilla tilanne voi näkyä selvemmin”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen arvioi.

”Toisaalta on muistettava, että asuminen on perustarve. Opiskelumuodolla ei ole vaikutuksia asumisen tukiin, mikä vähentää kannustinta jäädä asumaan esimerkiksi vanhempien luokse tai muuttaa muualle kuin opiskelupaikkakunnalle sen takia, että etäopetus on nykyistä laajempaa. Asumispäätöstä määrittelevät myös muut kuin opiskelutapa. Lisäksi korkeakoulut haluavat ensimmäisen vuoden opiskelijat  edelleen kampuksille, joten uudet muuttajat etsivät asuntoja”, Valkonen avaa.

Suurin muutos on kansainvälisten opiskelijoiden merkittävä vähentyminen. Koronatilanteen vuoksi Suomeen arvioidaan tulevan erityisesti vaihto-opiskelijoita huomattavasti muita vuosia vähemmän.  Epävarmuus heidän osaltaan on keskeisin vuokrakysyntään liittyvä tekijä.  Heistä suuri osa suuntautuu  opiskelija-asuntoyhteisöihin, ja kun sieltä vapautuu asuntoja, voi muiden markkinoiden vuokratilanne muuttua.

”Kansainvälisten opiskelijoiden määrä on oleellisempi kysymys kuin etäopiskelun lisääntyminen lyhyellä aikavälillä. Toisaalta etäopiskelun lisääntyminen tuskin jää tähän, kun yliopistot ovat nyt totuttaneet sekä opettajat että opiskelijat uusiin käytäntöihin. Pidemmällä aikavälillä kehitys saattaa vaikuttaa siihen, että korkeakoulukampukset eivät enää ole niin voimakkaasti vuokrakysynnän keskuksia, vaan kysyntä jakaantuu tasaisemmin ympäri kaupunkia. Jos tutkintoja muutettaisiin kokonaan virtuaalisiksi, merkitys koko vuokramarkkinaan saattaisi olla suurempi”, Valkonen arvioi.

”Syksyllä opiskelijoiden voi olla tavallista helpompaa löytää uusi koti. Parhaat vuokra-asunnot opiskelupaikkakunnilla menevät kuitenkin edelleen nopeasti, joten uusien opiskelijoidenkin kannattaa tänäkin kesänä aloittaa asunnon etsiminen hyvissä ajoin”, Valkonen kannustaa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.