Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Asunnon vuokrauksessa vuokranantaja edellyttää usein vuokralaiselta vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta, asunnolle aiheutetaan vahinkoa tai sopimusta ei muuten noudateta. Itse maksamansa vakuuden sijaan vuokralaisella voi olla ulkopuolinen takaaja. Takaaja vastaa vuokrasopimuksen velvoitteista, jos vuokralainen laiminlyö ne.

”Nyt annetussa ratkaisussa on kyse siitä, rajoittaako asuinhuoneiston vuokralaki myös takaajan vastuuta. Aiemman tulkintakäytännön mukaan myös takaajan enimmäisvastuun on katsottu rajoittuvan kolmen kuukauden vuokran suuruiseen määrään, vaikka vahinko olisikin ollut todellisuudessa isompi”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva valottaa.

Korkeimman oikeuden 19.12.2017 antaman ratkaisun mukaan takaajan vastuussa ei ole enimmäisrajoitusta. Korkein oikeus katsoo, että vakuuden enimmäismäärästä on säädetty nimenomaan vuokralaisen suojaksi, jotta vuokralaisen ei tarvitsisi sitoa rajattoman isoa summaa velvoitteidensa turvaksi. Kolmen kuukauden vuokraa suuremman summan vaatiminen vuokralaiselta saattaisi rajoittaa liiaksi mahdollisuuksia asunnon vuokraamiseen. Vakuuden määrää koskeva rajoitus koskee vain vuokralaisen antamaa vakuutta, mutta ei takaajan antamaa takaussitoumusta.

Suomen Vuokranantajat pitää ratkaisua erittäin hyvänä vuokramarkkinoiden toimivuuden kannalta. ”Vakuuden kolmen kuukauden enimmäismäärää laajempi takausvastuu edistää vuokralaisen mahdollisuuksia vuokra-asunnon saamiseen erityisesti silloin, kun vuokralaisen luottohäiriöt uhkaavat estää asunnon saannin. Lisäksi takaus ei sido vuokrasuhteen aikana kenenkään osapuolen rahoja pankkitilille”, toteaa Koro-Kanerva.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.