Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Asunnon vuokrauksessa vuokranantaja edellyttää usein vuokralaiselta vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta, asunnolle aiheutetaan vahinkoa tai sopimusta ei muuten noudateta. Itse maksamansa vakuuden sijaan vuokralaisella voi olla ulkopuolinen takaaja. Takaaja vastaa vuokrasopimuksen velvoitteista, jos vuokralainen laiminlyö ne.

”Nyt annetussa ratkaisussa on kyse siitä, rajoittaako asuinhuoneiston vuokralaki myös takaajan vastuuta. Aiemman tulkintakäytännön mukaan myös takaajan enimmäisvastuun on katsottu rajoittuvan kolmen kuukauden vuokran suuruiseen määrään, vaikka vahinko olisikin ollut todellisuudessa isompi”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva valottaa.

Korkeimman oikeuden 19.12.2017 antaman ratkaisun mukaan takaajan vastuussa ei ole enimmäisrajoitusta. Korkein oikeus katsoo, että vakuuden enimmäismäärästä on säädetty nimenomaan vuokralaisen suojaksi, jotta vuokralaisen ei tarvitsisi sitoa rajattoman isoa summaa velvoitteidensa turvaksi. Kolmen kuukauden vuokraa suuremman summan vaatiminen vuokralaiselta saattaisi rajoittaa liiaksi mahdollisuuksia asunnon vuokraamiseen. Vakuuden määrää koskeva rajoitus koskee vain vuokralaisen antamaa vakuutta, mutta ei takaajan antamaa takaussitoumusta.

Suomen Vuokranantajat pitää ratkaisua erittäin hyvänä vuokramarkkinoiden toimivuuden kannalta. ”Vakuuden kolmen kuukauden enimmäismäärää laajempi takausvastuu edistää vuokralaisen mahdollisuuksia vuokra-asunnon saamiseen erityisesti silloin, kun vuokralaisen luottohäiriöt uhkaavat estää asunnon saannin. Lisäksi takaus ei sido vuokrasuhteen aikana kenenkään osapuolen rahoja pankkitilille”, toteaa Koro-Kanerva.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.