Koronaepidemia näkyy voimakkaana kiinnostuksen kasvuna äänikirjoja kohtaan – lastenkirjojen kulutus kasvoi parissa viikossa 140%

Koronaepidemian aiheuttamat karanteeniolosuhteet ovat tuoneet Suomessa uusia käyttäjiä äänikirjojen pariin.

Äänikirjapalvelu Storytelin mukaan uusien palvelun käyttäjien määrässä on ollut merkittävää kasvua koronaepidemian aikana. Vallitseva tilanne näkyy Storytelissä selvästi myös etenkin lastenkirjallisuuden kulutuksessa, joka kasvoi Suomessa 140 % maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldénin mukaanpalvelussa on koulujen sulkemisen jälkeen otettu käyttöön lähes tuplasti normaalia enemmän lasten Kids Mode -profiileja, jonka avulla lapsi ja aikuinen voivat kuunnella yhtä aikaa eri äänikirjaa.

Vaikeille ajoille etsitään vastapainoa hyvän mielen kirjallisuudesta

Dekkarit ja true crime ovat olleet jo pitkään erityisen suosittuja genrejä äänikirjoina. Hanna Walldénin mukaan niiden rinnalle on koronakriisin aikana noussut enenevissä määrin myös kevyempää viihdettä ja hyvän mielen kirjallisuutta.

- Kirjallisuus toimii varmasti monelle piristävänä pakona todellisuudesta, ja koronauutisvirrasta kumpuavalle ahdistukselle etsitään vastapainoa. Äänikirjasta voi myös saada seuraa, joka helpottaa yksinäisyyden tunteita, Walldén pohtii.

Walldén arvelee myös, että monessa kodissa kirjoja kuunnellaan nyt entistä enemmän yhdessä. Kovassa kuuntelussa ovat nyt etenkin koko perheelle soveltuvat tarinat, kuten Vesa Vierikon lukemat Harry Potter -kirjat.

- Suosittuja ovat myös Paula Norosen Tarja Kulho, Cecelia Ahernin Loppusanat ja Lucinda Rileyn selvästi myös ihan uusia kuuntelijoita löytänyt Seitsemän sisarta -sarja. Samoin psykoterapeutti Maaret Kallion juuri ilmestynyt Voimana toivo -äänikirja on tällä hetkellä ajankohtainen ja kiinnostava, Walldén luettelee.

Uusien asiakkaiden virta kasvaa voimakkaasti myös globaalisti

Storytel raportoi tiistaina äänikirjapalvelulla olevan maailmanlaajuisesti 1,154,800 maksavaa asiakasta ja vuosittaisen liikevaihdon kasvaneen 45 % vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana palvelun otti käyttöön globaalilla tasolla yli kaksinkertainen määrä uusia asiakkaita edeltävän vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, mikä on muutoksena ennennäkemättömän suuri.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
Storytel Finland
www.storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja23.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa. – Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari. Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset to

Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta15.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.