Koululaisten Smokefree-kilpailun voitot Juvalle, Haminaan ja Lempäälään

EHYT ry:n Smokefree-kilpailu on valtakunnallinen yläkouluille suunnattu tapa ehkäistä nuorten nikotiinituotteiden käyttöä. Kilpailussa luokkien oppilaat sitoutuvat olemaan käyttämättä nikotiinituotteita puoli vuotta kestävän kilpailukauden ajan. Tällä kaudella kilpailuun osallistui yli 1200 luokkaa ympäri Suomen, yhteensä 22 200 oppilasta.

Kilpailukauden päätteeksi järjestetyssä arvonnassa onni suosi 7.-luokkalaisten sarjassa Juvan yläkoulun 7C-luokkaa. 8.-luokkalaisten voitto osui Haminaan Pappilansalmen koulun 8U-luokalle ja 9.-luokkien sarjassa voiton vei Hakkarin koulun 9C-luokka Lempäälästä.

Kukin voittajaluokka saa tuhannen euron rahapalkinnon.

Smokefree-kilpailu perustuu siihen, että luokan kaikki oppilaat sitoutuvat tavoitteeseen eli nikotiinittomuuteen vapaaehtoisesti. Kilpailun tarkoitus on kannustaa keskustelemaan teemasta ja herätellä nuorten kriittistä ajattelua. Positiivisuus ja nuorten osallisuus ovat kilpailun tärkeitä elementtejä. Nikotiinittomuuden edistäminen mielletään koko yhteisön asiaksi, josta myös kaikilla koulun aikuisilla on vastuu.

Hakkarin ja Pappilansalmen koulut mukana useana vuonna

Osa Pappilansalmen koulun 7.-9.-luokista on jo useana vuonna osallistunut Smokefree-kilpaluun, voittajaluokalle tämä oli toinen kerta. Luokka on liikuntapainotteinen, joten nikotiinittomuus oli oppilaille helppo valinta, koulun kieltenopettaja Jaana Turkia kertoo.

”Luokka oli tosi innostunut voitosta. Ihmettelivät, että oliko heillä näin hyvä tuuri”, Turkia kuvaa tunnelmaa.

Iloisesti yllättyi myös Lempäälässä sijaitsevan Hakkarin koulun 9C-luokka, kertoo luokanvalvoja Mari Teivaala. Voittorahat käytetään Helsingin-matkaan, yöpymiseen ja ruokailuun toukokuun lopussa, Teivaala kertoo.

Hakkarin koulusta Smokefree-kisassa oli mukana 11 luokkaa.

”Olen houkutellut tähän kisaan joukkueita 80-luvun lopulta asti ja edellisen päävoiton saimme 1998”, kertoo Hakkarin koulun opinto-ohjaaja Jorma Kunnas.

Peruskouluikäisistä päivittäin nuuskaa käyttää 4,5 prosenttia

Suomessa tupakoinnin suosio nuorten keskuudessa laskee edelleen, mutta perinteisten savukkeiden rinnalle on tullut muita, nuoria kiinnostavia nikotiinituotteita. Erityisesti nuuskaa kokeilleiden osuudet ovat kasvaneet viime vuosina. Sekä Pappilansalmen että Hakkarin kouluista vahvistetaan, että nuuska on nykyisin se suurin ongelma.

”Nuuska on se, mikä eniten näkyy. Siivoojat löytävät tyhjiä rasioita ja nuuskatyynyjä lattioilta”, Turkia kertoo.

Jos oppilas jää nikotiinituotteiden käytöstä kiinni, niin siihen puututaan Pappilansalmen koulussa aina. Kasvatuskeskusteluun osallistuvat koulun opettajien lisäksi vanhemmat.

Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn mukaan peruskouluikäisistä oppilaista tupakoi noin 7 prosenttia ja päivittäin nuuskaa käyttää 4,5 prosenttia. Nuuskaaminen on hieman yleisempää poikien kuin tyttöjen keskuudessa ja usein nuuskaa ja tupakkaa käytetään rinnakkain. Myös sähkösavukkeiden kokeilut ovat yleistyneet. (Kouluterveyskysely 2017, THL).

Smokefree-luokkakilpailu on EHYT ry:n koordinoima vuosittainen yläkouluille suunnattu kampanja, joka starttaa ensi syksynä jo 30. kerran.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: koulutussuunnittelija Katri Saarela, katri.saarela@ehyt.fi
tai p. 050 438 4227

Pappilansalmen koulu: Jaana Turkia, jaana.turkia@hamina.fi tai opettajanhuoneen p. 040 1991 225

Hakkarin koulu, luokanvalvoja Mari Teivaala, mari.teivaala@lempaala.fi tai p. 050 540 2891

Juvan yläkoulu, luokanvalvoja Hanna Häkkinen: hanna.hakkinen@juva.fi taipuh. 050 322 0676

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.