KR-kojerasiat syntyivät asentajien palautteista

KR-kojerasiat syntyivät asentajien antamien palautteiden innoittamina. Kehitysprosessissa säilytettiin JR-rasioiden parhaat innovaatiot samalla, kun asennettavuutta parannettiin uusilla toiminnoilla.
  • Kojerasian helposti avattavien aihioiden avulla saadaan tasalaatuisempi asennusjälki ja parannuksia työturvallisuuteen.
  • Kojerasian kansi on otettu hyötykäyttöön ja asentamisen avuksi.
  • Rasioiden yhdistämiseen tarvittavat nysät on korvattu hahloilla.
  • Uudistetut rasiatuet tekevät asennuksesta tukevamman.

Schneider Electric on lanseerannut uudet KR-kojerasiat, jotka ovat asentajien palautteista lähteneen tuotekehitysprojektin tulos.

KR-kojerasioissa asennettavuutta on paranneltu uusilla toiminnoilla samalla, kun niissä säilytetty kaikki JR-kojerasioiden parhaat innovaatiot.

– Merkittävä uudistus on aihioiden avaamisen liittyvä parannus. KR-kojerasioissa aihio on valmiiksi avattu ja se lähtee napsauttamalla irti. Näin saadaan tasalaatuisempia aukkoja kojerasioihin. Aiemmin aihioiden avaamiseen käytettiin erilaisia työkaluja, esimerkiksi puukkoa, joten tämä on suuri parannus myös työturvallisuuden kannalta, kertoo tuotepäällikkö Eetu Mäkelä.

Kansi asentamisessa apuna

Schneiderin valmistamille rasiasarjoille ominainen pyöritettävä säätörengas on säilytetty uusissa kojerasioissa, mutta sitä on tuotekehityksessä paranneltu. Säätörenkaan avulla kojerasia on helppo asentaa oikein eikä se jää syvälle seinän sisään.

– KR-kojerasioissa pyöritettävä säätörengas pyörii jouhevasti, sillä rasian kansi on otettu hyötykäyttöön asentamisen avuksi. Kannessa on kahva, josta saa hyvän otteen pyörittämistä varten ja rasian voi asentaa kannen ollessa kiinni. Tämä estää roskien tai muiden vieraiden esineiden joutumisen renkaan väleihin, Mäkelä kertoo.

KR-kojerasioissa ruuvit on optimoitu lyhyemmiksi, joten ne eivät pääse sotkeutumaan johtoihin säätörengasta kierrettäessä eli sähköisten työkalujen käyttäminen on mahdollista. Kannessa on myös selvä paikka ruuvinvääntimelle.

Lisäosien tarve minimoitu

– Esimerkiksi lattianrajassa on usein vierekkäisiä pistorasioita, jotka on aiemmin kiinnitetty erillisellä nysällä toisiinsa. Uusissa rasioissa nysien tarve on korvattu hahloilla eli rasiat voi yhdistää helposti toisiinsa ilman lisäosaa, Mäkelä täsmentää.

Uusi innovaatio KR-kojerasioissa on rasiatukien käyttö perinteisen kiinnitystavan ohella. Tuet tulevat rasian alle, joten ne vievät vähemmän tilaa ja asennus on aiempaa tukevampi. Tukien avulla rasiat on mahdollista kiinnittää tavallisilla ruuveilla pitkien naulojen sijaan. Vaihtoehtoina ovat 21 mm korkea tuki 66 mm rangalle ja 25 mm korkea tuki, joita pinoamalla saa tuen 70, 95 ja 120 mm rangoille.

Eetu Mäkelä, tuotepäällikkö, Schneider Electric

puh. 0504071404, eetu.makela@se.com

Uusi kehätie vähentänyt merkittävästi Lahden keskusta-alueen päästöjä ja läpiajoliikennettä1.12.2021 11:38:36 EET | Tiedote

Älytieratkaisut huolehtivat liikenteen sujuvuudesta Lahden kehätien pitkissä tunneleissa ja edistävät niiden ympäristöystävällisyyttä. Nodeon Finland Oy hyödynsi Schneider Electricin teollisuusautomaatiotuotteita kehätien liikenteen hallinnan ja tunneliturvallisuuden teknisten järjestelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Lahden kehätie on palkittu syksyn aikana kahdella rakennusalan palkinnolla. Uusi kehätie on vähentänyt noin 40 prosenttia keskustaan kohdistuvaa ja sieltä poistuvaa liikennettä. Raskaan liikenteen osalta puhutaan jopa yli 60 prosentin vähentymisestä. Schneider Electric Oy:n teollisuusautomaatiolaitteet ja käyttöliittymät takaavat Lahden kehätien kahden pitkän tunnelin turvallisuuden ja samalla valvovat niiden käyttöä. Nodeon Finland Oy toteutti kehätien ja sen sisältämien tunnelien teknisten järjestelmien automaatio-, sähkö- ja turvajärjestelmäsuunnittelua sekä toteutti hallintajärjestelmien ohjelmoinnin. Tunnelit ovat nykypäivänä paitsi haastavia tieosuuksia myös te