Lahti Pride -tapahtuma siirtyy vuodella toukokuuhun 2021

Ihmisoikeustapahtuma Lahti Pride siirtyy koronavirusepidemian takia toukokuuhun 2021. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää toukokuussa 2020, mutta Suomessa vallitsevien poikkeusolojen takia tapahtuman uusi ajankohta on 17.–23.5.2021.

JULKAISUVAPAA HETI

- Lahti Pride siirretään toukokuulta 2020 eteenpäin vuodella koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi
- Uusi tapahtuma-ajankohta on 17.–23.5.2021

Lahti Pride on kaikille avoin ihmisoikeustapahtuma, jonka Lahden SETA ry järjestää vuosittain. Viime viikolla AVI kielsi yli 500 hengen suurtapahtumien järjestämisen tartuntatautilain nojalla, mikä vaikuttaa myös Suomen Pride-tapahtumiin.

– Tehdäksemme oman osamme koronaviruksen leviämisen estämisessä siirrämme toukokuulle suunnitellun Lahti Pride -tapahtuman vuodella eteenpäin. Lahti Pride 2021 -tapahtumaa vietetään 17.–23.5.2021.

Haluamme päätöksen myötä pitää huolta teistä kaikista ja ehkäistä osaltamme terveydenhuollon kuormittumista, Lahti Pride -tuottaja Miiro Pyysing kommentoi.

Vuoden 2021 Lahti Priden teema on “Rakkautta kaiken ikää”. Ohjelmiston tavoitteena on luoda sukupolvien välistä keskustelua.

Ensimmäistä Lahti Pride -tapahtumaa vietettiin vuonna 2014 ja yhtä välivuotta lukuun ottamatta tapahtuma on tuonut vuosittain Lahteen kulkueen, tori- ja puistojuhlan, koulutuksia, bileitä, taide- ja kulttuuritapahtumia ja erilaisia vertaistapaamisia.

– Vuonna 2019 Lahti Pride piti sisällään 17 erilaista tapahtumaa ja kulkueessa marssi noin 400 ihmistä. Myös sateenkaariliputus antoi vahvan viestin siitä, että Lahdessa jokainen saa olla sellainen kuin on.

Pride-tapahtuma on äärimmäisen tärkeä osa päijäthämäläistä sateenkaarikulttuuria ja sen siirtäminen on todella harmillista, mutta tässä tilanteessa emme voi muuta, Lahden SETA ry:n puheenjohtaja Aako Norojärvi kertoo.

Miiro Pyysing
Lahti Pride 2020 -tuottaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Aako Norojärvi
Lahti Pride 2020 -tuottaja, Lahden SETA ry:n puheenjohtaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Lahden SETA ry on ihmisoikeus- ja palvelujärjestö, jonka tavoitteena on edistää seksuaalista ja sukupuolista tasa-arvoa ja pyrkiä ehkäisemään seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuolen ilmentymiseen liittyviä ennakkoluuloja ja syrjintää. Pride-tapahtuman lisäksi Lahden SETA ry:n toimintaan kuuluvat monenlainen ryhmätoiminta, koulutukset, tapahtumat ja bileet sekä kannanotot paikallisiin päivänpolttaviin asioihin.

-----

Euroopan perusoikeusviraston kysely osoittaa sateenkaari-ihmisiin kohdistuvan häirinnän ja vihatekojen yleisyyden, Suomessa vain joka 10. ilmoittaa kokemastaan vihasta14.5.2020 16:17:29 EESTTiedote

Euroopan perusoikeusvirasto on julkaissut maailman laajimman kyselytutkimuksen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tilanteesta Euroopassa. Kyselyyn vastasi 140 000 sateenkaari-ihmistä 28 maasta. Tutkimustulosten mukaan sateenkaari-ihmisten kohtaama syrjintä, häirintä ja väkivalta on edelleen valitettavan yleistä. Myös Suomessa 31 prosenttia vastaajista on kohdannut syrjintää viimeisen vuoden aikana.

Setan uusi nuorten video “Tää on kuka mä oon – sateenkaarinuoret äänessä” julkaistaan 15.4.202015.4.2020 00:00:00 EESTTiedote

Seta julkaisee 15.4.2020 uuden 25-minuuttisen dokumentaarisen haastatteluvideon sateenkaarinuoruudesta. "“Tää on kuka mä oon” – sateenkaarinuoret äänessä -video tarjoaa seitsemän eri näkökulmaa sateenkaarinuoren elämästä 2020-luvun Suomessa. Video ja siihen liittyvä teemavideoiden kokonaisuus ovat katsottavissa Setan YouTube-kanavalla.

Sosiaali- ja terveysministeriön selvitys translain uudistamisesta osoittaa, että sukupuolen juridinen itsemääräämisoikeus on mahdollinen12.2.2020 16:08:46 EETTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen viranomaistyöryhmä on saanut valmiiksi selvityksensä translain uudistamistarpeista. Työryhmän esittämät sääntelyvaihtoehdot osoittavat, että itsemääräämisoikeuteen perustuva sukupuolen juridinen vahvistaminen on täysin mahdollista toteuttaa Suomessa. Seta katsoo, että hallituksen tulisi pikaisesti edetä lainsäädännön uudistuksen kanssa ja huomioida työryhmän esittämät näkökulmat.