Lahti Pride -tapahtuma siirtyy vuodella toukokuuhun 2021

Ihmisoikeustapahtuma Lahti Pride siirtyy koronavirusepidemian takia toukokuuhun 2021. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää toukokuussa 2020, mutta Suomessa vallitsevien poikkeusolojen takia tapahtuman uusi ajankohta on 17.–23.5.2021.

JULKAISUVAPAA HETI

- Lahti Pride siirretään toukokuulta 2020 eteenpäin vuodella koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi
- Uusi tapahtuma-ajankohta on 17.–23.5.2021

Lahti Pride on kaikille avoin ihmisoikeustapahtuma, jonka Lahden SETA ry järjestää vuosittain. Viime viikolla AVI kielsi yli 500 hengen suurtapahtumien järjestämisen tartuntatautilain nojalla, mikä vaikuttaa myös Suomen Pride-tapahtumiin.

– Tehdäksemme oman osamme koronaviruksen leviämisen estämisessä siirrämme toukokuulle suunnitellun Lahti Pride -tapahtuman vuodella eteenpäin. Lahti Pride 2021 -tapahtumaa vietetään 17.–23.5.2021.

Haluamme päätöksen myötä pitää huolta teistä kaikista ja ehkäistä osaltamme terveydenhuollon kuormittumista, Lahti Pride -tuottaja Miiro Pyysing kommentoi.

Vuoden 2021 Lahti Priden teema on “Rakkautta kaiken ikää”. Ohjelmiston tavoitteena on luoda sukupolvien välistä keskustelua.

Ensimmäistä Lahti Pride -tapahtumaa vietettiin vuonna 2014 ja yhtä välivuotta lukuun ottamatta tapahtuma on tuonut vuosittain Lahteen kulkueen, tori- ja puistojuhlan, koulutuksia, bileitä, taide- ja kulttuuritapahtumia ja erilaisia vertaistapaamisia.

– Vuonna 2019 Lahti Pride piti sisällään 17 erilaista tapahtumaa ja kulkueessa marssi noin 400 ihmistä. Myös sateenkaariliputus antoi vahvan viestin siitä, että Lahdessa jokainen saa olla sellainen kuin on.

Pride-tapahtuma on äärimmäisen tärkeä osa päijäthämäläistä sateenkaarikulttuuria ja sen siirtäminen on todella harmillista, mutta tässä tilanteessa emme voi muuta, Lahden SETA ry:n puheenjohtaja Aako Norojärvi kertoo.

Miiro Pyysing
Lahti Pride 2020 -tuottaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Aako Norojärvi
Lahti Pride 2020 -tuottaja, Lahden SETA ry:n puheenjohtaja
tapahtumatuottaja@lahtipride.fi

Lahden SETA ry on ihmisoikeus- ja palvelujärjestö, jonka tavoitteena on edistää seksuaalista ja sukupuolista tasa-arvoa ja pyrkiä ehkäisemään seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuolen ilmentymiseen liittyviä ennakkoluuloja ja syrjintää. Pride-tapahtuman lisäksi Lahden SETA ry:n toimintaan kuuluvat monenlainen ryhmätoiminta, koulutukset, tapahtumat ja bileet sekä kannanotot paikallisiin päivänpolttaviin asioihin.

-----