Lahti Pride alkaa 16.8. – ohjelmiston keskiössä eri sukupolvet

Lahden Seta ry:n vuosittain järjestämä Lahti Pride -ihmisoikeustapahtuma käynnistyy maanantaina 16.8. ja jatkuu 22.8. asti. Tänä vuonna tapahtuma on siirretty pitkälti online-tapahtumaksi.

Ohjelmiston teemana on “Rakkautta kaiken ikää”, mikä näkyy pyrkimyksenä luoda sukupolvien välistä keskustelua, ja kaikkiin tapahtumiin pääsee osallistumaan ilmaiseksi. Ohjelmassa on muun muassa luentoja ja erilaisia työpajoja.

“Edellisen koronavuoden jälkeen on mahtavaa päästä järjestämään tapahtuma, vaikka sitten verkon välityksellä. Toivon, että pystymme ilahduttamaan mahdollisimman monia iästä riippumatta ja tarjoamaan uusia näkökulmia”, tapahtumatuottaja Alma Tuominen sanoo.

Tapahtuman suojelijana toimii kaupunginjohtaja Pekka Timonen, jonka tervehdys kuullaan lauantaina 21.8. striimattavassa Pride-juhlassa.

Lahti Pride on järjestetty vuodesta 2014 lähtien vuosittain kahta välivuotta lukuun ottamatta. Se on erittäin tärkeä osa päijäthämäläistä sateenkaarikulttuuria.

Pride-tapahtumia järjestetään runsaasti vielä elo-syyskuussa. Kaikki tapahtumat koottuna Setan verkkosivuilla.

Lisätietoa:

Aina yhteyshenkilöt tekstimuodossa!

Lahti Pride -tapahtuman järjestää Lahden SETA ry. Lahden SETA ry on ihmis- ja kansalaisoikeusjärjestö, jonka tarkoituksena on edistää sateenkaari-ihmisten oikeuksia, tukea heidän arkeaan osallistavasti, oikeudenmukaisesti ja intersektionaalisesti sekä pyrkiä ehkäisemään sateenkaari-ihmisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja syrjintää. Lahden SETA ry järjestää vapaaehtoistyönä ryhmätoimintaa, koulutuksia, tapahtumia ja bileitä sekä ottaa kantaa paikallisiin päivänpolttaviin teemoihin. Lahden SETA ry:n toiminta on kaikille avointa, syrjinnästä vapaata ja toiminnassa noudatetaan turvallisemman tilan sääntöjä. Yhdistys on Setan jäsenjärjestö.

-----

Setan Asiallisen tiedon omena -tunnustus Kirkkohallituksen kasvatuksen ja perheasioiden yksikölle22.9.2021 00:05:00 EEST | Tiedote

Ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö Seta on jakanut vuoden 2021 Asiallisen tiedon omena -tunnustuksen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat -yksikölle. Tunnustuksen vastaanottivat 14.9.2021 yksikön johtaja Jarmo Kokkonen ja johtava asiantuntija Sari-Annika Pettinen. Tunnustuksen luovutti Kirkkohallituksen tiloissa Helsingissä Setan puheenjohtaja Sakris Kupila.

Asiantuntijat vaativat syrjimätöntä mielenterveyshoitoa myös ei-suomenkielisille sateenkaari-ihmisille13.8.2021 15:42:44 EEST | Uutinen

Kansanedustaja Eva Biaudet, THL:n tutkija Mercedesz Czimbalmos, Setlementtiliiton projektityöntekijä Hassen Hnini, sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen erikoistunut psykologi ja psykoterapeutti Aleksi Jalava, MIELI ry:n toiminnankehittäjä Kristian Wahlbeck sekä Juho Aalto ja Pauliina Lukinmaa Setan kansainvälisten asioiden toimikunnan puolesta vaativat yhteislausunnossaan parantamaan mielenterveyspalveluiden saatavuutta ei-suomenkielisten sateenkaari-ihmisten kohdalla ja takaamaan sukupuolen korjaushoidot suomeen maahanmuuttaneille transihmiselle.