Langaton kotiautomaatio avaa mahdollisuudet kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen

Älykoti tekee energiansäästämisestä mukavaa ja helppoa. Älykoti voi säädellä energiankulutusta silloinkin, kun käyttäjä ei itse muista olla aktiivinen valinnoissaan.
  • Älykoti on kustannustehokas ratkaisu sekä kuluttajalle että rakentajalle, sillä säätö- ja mittauslaitteet voidaan vaivattomasti integroida olemassa oleviin laitteisin.
  • Älykäs koti mahdollistaa energian säästämisen helposti ja mukavasti tehden kodista samalla turvallisemman.
  • Asiantuntija näkee aurinkopaneeleissa energiatehokkaan asumisen tulevaisuuden.
  • Aurinkopaneelit ja -kerääjät toimivat Suomessa tehokkaasti helmikuun lopulta aina lokakuun lopulle saakka.

Langattomat ja kyberturvalliset älykotiratkaisut ovat helppoja ja kustannuksiltaan maltillisia toteuttaa, sillä ne eivät edellytä olemassa oleviin kaapelointeihin puuttumista.

– Uusi langaton tekniikka avaa mahdollisuudet olemassa olevien kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen ja nostaa ne älykotiluokkaan, sanoo Schneider Electricin myyntijohtaja Jouni Kekäläinen.

Älykäs koti säätelee energiankulutusta silloinkin, kun käyttäjä ei itse muista olla aktiivinen valinnoissaan.

– Älykäs kotiautomaatio ohjaa lämmitystä eli sen avulla voi ajastaa varaavat lämmityslaitteet, ja stand by -elektroniikka sammuttaa laitteet, kun asukkaat ovat poissa, täsmentää Kekäläinen.

Kotiin on mahdollista asentaa myös ikkunatunnistimet, jotka esimerkiksi tuuletuksen ajaksi ohjaavat lämmitystä tai helteellä jäähdytystä. Näin ei synny vahingossa turhaa sähkönkulutusta. Ovitunnistimet luovat turvallisuutta, ovet eivät unohdu auki. Älykotiratkaisuista löytyy myös vesivuotosensori, joka reagoi veden ylivuotoihin.

– Taustalla tässä on tarpeen mukaan -ajattelu eli sähköä, lämmitystä ja vettä olisi kulutettava vain tarpeen mukaisen määrän verran, sanoo Kekäläinen.

Kustannustehokas muutos näkyy sähkölaskussa

Älykodin säätö- ja mittauslaitteet voi integroida olemassa oleviin tekniikoihin eikä rakenteisiin tarvitse asentaa mitään. Muun muassa ovi- ja ikkunatunnistimet voi asentaa itsenäisesti. Pistorasioiden ohjaamiseen tarvittavat laitteet asentaa sähköurakoitsija ja ennen toimenpiteiden aloittamista on hyvä konsultoida LVIS-asiantuntijaa.

– Tämä on kuluttajalle erittäin kustannustehokasta, sillä kodin tekniikan päivittämisen älykkääksi voi aloittaa muutaman sadan euron panostuksella. Pieni panostus johtaa myös näkyviin tuloksiin sähkölaskussa, sanoo Kekäläinen.

Älykodin tekniikkaa on mahdollista muokata myöhemmin ja skaalata sitä täyttämään omat muuttuvat tarpeet. Järjestelmä on yhteensopiva sekä iOS- että Android-laitteiden kanssa ja tukee myös ääniohjausta.

Energiansäästäjälle käyttäjäystävällinen tekniikka

Tekniikan päivittäminen ei muuta varsinaista käyttökokemusta. Kaikki kytkimet ja käyttöliittymät toimivat kuten ennenkin eli käyttäjälle tutuilla tavoilla. Näin ne soveltuvat hyvin myös ikääntyneille, joiden arkeen älykäs koti voi tuoda energiansäästön lisäksi merkittävän turvatekijän.

– Kuluttajaystävällinen sovellus on valtava harppaus käyttäjäkokemukselle eli kaikkea voi nyt kontrolloida itse. Säätelyyn tai laitteiden ajastamiseen ei tarvita asiantuntijaa. Käytännössä sovelluksen käyttäminen on yhtä helppoa kuin herätyksen ajastaminen puhelimeen, Kekäläinen summaa.

Mittauksella varustetun pistorasian avulla voidaan seurata laitteen sähkönkulutusta ja huomata mahdolliset poikkeamat ajoissa.

– Ikääntyvä jääkaappi syö huomattavasti enemmän sähköä eikä toimi yhtä tehokkaasti kuin uusi laite. Mittaroinnin avulla huomataan, kun kodin laitteet tulevat tiensä päähän ja ne on aika vaihtaa turvallisempiin ja ekologisempiin vaihtoehtoihin, Kekäläinen neuvoo.

Vedenpaineet kuntoon

Suurin energiankuluttaja kodeissa ja kiinteistöissä on lämpimän veden käyttäminen. Omaa vedenkulutusta on mahdollista säädellä käyttötottumuksia muuttamalla eli käytännössä lyhentämällä suihkuaikaa.

– Jo siirtyminen 15 minuutin suihkusta 5 minuutin suihkuun näkyy energiankulutuksessa ja käyttäjä voi myös säästää euroja ja pienentää omaa hiilijalanjälkeä. On hyvä kiinnittää huomiota myös vedenpaineen säätelyyn, huomauttaa Kekäläinen.

Veden paineeseen voi vaikuttaa hanavalinnoilla tai paineensäätöventtilillä, joka säätää koko kiinteistön vedenpaineen sopivaksi.

Aurinkopaneelit tulevat katoille

Vuoden 2021 alussa tulleen asetuksen ansiosta myös taloyhtiöiden kannattaa nyt asentaa katoilleen aurinkopaneelit. Asetuksen mukaan paneelien aurinkoenergiaa voidaan jakaa asukkaiden käyttöön, kun aiemmin sitä voitiin hyödyntää vain yhteisissä tiloissa. Tämä mahdollistaa entistä tehokkaampien aurinkovoimaloiden asentamisen taloyhtiöihin ja maksimaalisen hyödyn näin kerätystä sähköstä.

– Aurinkopaneelien merkitys tulee kehittymään jatkossa, kun taloyhtiöissä on mahdollisuus kollektiiviseen aurinkopaneelien omistamiseen kiinteistöissä ja taloyhtiöissä on mahdollisuus aurinkopaneelien yhteisomistamiseen. Asukkaat voivat ostaa niistä osuuksia ja hyödyntää aurinkoenergiaa oman asunnon sähköntuotannossa, Kekäläinen ennustaa.

Aurinkopaneelien ja aurinkokerääjien yhdistelmien ansiosta energiansäästöt ovat merkittäviä ja Suomessa päästään parhaimmillaan samoihin tuloksiin kuin Saksassa. Käytännössä aurinkopaneelit ja -kerääjät toimivat Suomessa tehokkaasti helmikuun lopulta aina lokakuun lopulle saakka. Laitteiden akustot kehittyvät jatkuvasti ja sähköä voidaan kerätä tehokkaasti päivällä ja purkaa akusta pientaloissa esimerkiksi sähköauton lataamiseen.

Energian säästäminen älykkäästi:

• Uudet teknologiat tekevät energian säästämisestä yhä vaivattomampaa.
  • Älykäs koti kannustaa tarpeen mukaan -ajatteluun eli käytä energiaa vain tarpeesi mukaan.
  • Älykotiautomaation avulla energian kuluttamista voi säädellä itse sovelluksen avulla.
  • Mittarointi auttaa huomaamaan, kun kodinkoneet on aika vaihtaa uusiin.
  • Veden kulutusta säätelemällä voi säästää euroja ja pienentää hiilijalanjälkeä.

Jouni Kekäläinen, myyntijohtaja, Schneider Electric

puh. 0500 100973, jouni.kekalainen@se.com

Tilakohtaiset huonesäätimet huolehtivat vieraiden viihtymisestä uudistuneessa hotelli Kimmelissä14.10.2021 11:30:00 EEST | Tiedote

Muunneltavien kokoustilojen ja yli kahdensadan hotellihuoneen olosuhteita seurataan ja säädetään automaation avulla Sokos Hotel Kimmelissä Joensuussa. Automaatiotoimittaja Schneider Electricin huonesäätimillä optimoidaan hotelli-, kokous- ja tapahtumatalon eri tilojen lämmitystä, jäähdytystä ja puhallinnopeutta. Digitaalisen eValvomo-palvelun avulla kiinteistöjen olosuhteita seurataan reaaliajassa. Pilvipalveluna toteutetun eValvomon kautta Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kiinteistöjen toimintavarmuudesta huolehditaan ympäri vuorokauden. Joensuussa toimiva Original Sokos Hotel Kimmel on avautunut täysin uudistuneena. – Kimmelin uudistaminen oli 19,5 miljoonan euron projekti, jossa saneerattiin pääosin vanhaa vuonna 1977 avattua hotellikiinteistöä, mutta rakennettiin myös uutta. Samalla päivitettiin kiinteistön tekniikka, ja kokonaan uutena automaatiojärjestelmään tuotiin tilakohtaiset huonesäätimet, kertoo Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kiinteistöpäällikkö Jani Lehikoinen. Tilakohtaisen hal