Lauha talvi laski vuoden 2017 sähkön kulutusta

Lauha talvi näkyi vuoden 2017 sähkönkulutuksessa. Päästöttömän tuotannon osuus Vaasan Sähkön sähköenergian kokonaishankinnasta kipusi jo lähes 70 prosenttiin. Kaukolämmössä nähtiin ennätysvihreä vuosi.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö Oy:n sähkön kokonaismyynti laski vuonna 2017 edellisvuoteen verrattuna noin 11 prosentilla 1 702 GWh:iin. Tästä 82 prosenttia myytiin yhtiön yksityis- ja yritysasiakkaille ja loput tukkumarkkinoille. Päästöttömän tuotannon osuus ylsi vuonna 2017 lähes 70 prosenttiin.

Vaasan Sähkö on jatkanut panostustaan tuulivoimaan, mikä näkyy myös kasvavasta tuulienergian osuudesta yhtiön hankintasalkussa. Viime vuonna myydystä sähköenergiasta 9 prosenttia oli tuulisähköä. Vesivoiman osuus oli noin viidennes ja ydinvoiman noin kolmannes.

Hiilen käyttö kaukolämmön tuotannossa romahti

Kaukolämpöä myytiin 684 GWh vuoden 2017 aikana. Määrä on sama kuin edellisvuonna. Vaasan Sähkön myymästä kaukolämmöstä 99 prosenttia tuotettiin energiatehokkaasti sähkön ja lämmön yhteistuotantona Vaskiluodon Voiman ja Westenergyn voimalaitoksilla. Valtakunnallisesti tarkasteltuna yhteistuotannon osuus oli Vaasassa korkea. Hiilen osuus kaukolämmön tuotannossa on edelleen laskenut vauhdilla. Vuonna 2017 hiilen osuudeksi jäi enää 5 prosenttia, kun taas biopolttoaineilla ja jätteellä tuotettiin lähes 90 prosenttia lämmöstä. Vielä vuonna 2011 kaikki kaukolämpö tuotettiin hiilellä ja öljyllä.

Erinomainen toimitusvarmuus

Vuonna 2017 Vaasan Sähköverkko Oy:n asiakkaille siirrettiin sähköenergiaa yhteensä 972 GWh. Edellisvuotta selvästi lauhempi alkuvuosi vähensi hieman sähkön käyttöä (-0,5 %).

Sähkön toimitusvarmuutta parannettiin investoimalla muun muassa keskijänniteverkon kaapelointiin. Keskijänniteverkosta on kaapeloitu nyt 33 (29,5) prosenttia, ja koko verkon kaapelointiaste on 56 (53) prosenttia. Vuoden aikana valmistui kaksi sähköpääasemaa, yksi Mustasaaren Alskatiin ja toinen Vaasan Pitkällemäelle, sekä 110 kV:n voimajohto välille Gerby–Alskat.

Edellä mainitut luvut perustuvat ennakkolaskelmiin. Lopulliset tiedot Vaasan Sähkö -konsernin toiminnasta julkaistaan vuoden 2017 tilinpäätöksen yhteydessä.

Vaasan Sähkö. Kuva: Katja Lösönen

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.