”Lupaamme olla 110 % hiilineutraaleja 2029” – Messukeskus lähtee Glasgow’n hengessä mukaan Niemi40haasteeseen

Niemi40haasteeseen mukaan lähtevä Messukeskus on jo vahvasti panostanut ilmastoon: katoille asennetut aurinkopaneelit tuottavat yli 500 MWh vuodessa.

Lehdistötiedote 9.11.2021

Messukeskus on vastuullisen tapahtumajärjestämisen edelläkävijä Suomessa ja globaalisti.

”Näemme työssämme elämänalueiden kirjon koneista kirjoihin, matkailusta moottoripyöriin ja aivan kaikenlaiseen siltä väliltä. Vastuu ilmastosta kuuluu kaikille ja kuten Glasgow’n ilmastokokous alleviivaa, tulisi ilmastonmuutoksen hillitsemisen olla kaikkien, myös yritysten ykköstavoite. Siksi Niemi40haasteeseen liittyminen on meille todella helppo päätös”, kertoo Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

Messukeskus on asettanut itselleen haastavan ilmastotavoitteen: ”Lupaamme olla 110 % hiilineutraaleja vuonna 2029”, kertoo Vepsäläinen.

Paljon työtä on jo tehty. Messukeskus on panostanut mm. uusiutuvaan energiaan. Tapahtumatalon katoille asennetut aurinkopaneelit tuottavat yli 500 MWh vuodessa, noin 250 kerrostalokaksion vuosikulutuksen. Käytössä on muutenkin uusin talotekniikka: maalämpö, kaukokylmä, lämmön talteenotto ja led-teknologia. Jätteistä hyötykäytetään 99 prosenttia.

”Messukeskus sai ensimmäisenä suomalaisena messu- ja kongressikeskuksena ISO 14001 -ympäristösertifikaatin ympäristöjärjestelmälleen jo vuonna 2009”, Vepsäläinen kehaisee.

”Mutta matkaa on vielä jäljellä, panostamme voimakkaasti aurinkovoimalan laajentamiseen sekä energiatehokkaiden ratkaisuiden valitsemiseen”, hän jatkaa.

Messukeskus ja Niemi - pitkäaikaiset kumppanit

Niemi Palvelut on ollut Messukeskuksen logistiikkakumppani jo 10 vuotta.

”Huolehdimme Messukeskuksen moninaisista palveluista kuten kuljetuksista, mittauksista, asennuksista, varastoinnista, purkamisesta, lastauksesta ja huolinnasta”, kertoo Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi.

Toimitusjohtaja Niemi kiittelee pitkäaikaisen kumppanin asennetta tapahtuma-alan edelläkävijänä. ”Ilmastonmuutoksen kanssa on kiire. Glasgow’ssa tehdään nyt koko planeetan ja ihmiskunnan kannalta elintärkeitä päätöksiä. Tarvitsemme tekoja puheiden sijaan. Kun kaikki tekevät oman osansa saamme yhdessä konkreettisen muutoksen aikaan.”

Lisätiedot

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Anni Vepsäläinen, toimitusjohtaja, Suomen Messut, 0400 400 074, anni.vepsalainen@messukeskus.com

Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä tarjoaa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. Messukeskuksen tapahtumissa vieraili vuonna 2019 1,1 miljoonaa vierasta.

Vihdin Nuuksiossa toimiva matkailualan perheyritys Hawkhill lähtee mukaan Niemi40haasteeseen. Yrittäjä Annu Huotari haastaa kaikki pienimmätkin toimijat mukaan ilmastotalkoisiin: ”Pienetkin toimijat voivat saada paljon aikaan. Me Hawkhillissä tavoittelemme hiilinegatiivisuutta jo vuoteen 2022 mennessä.” Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi ihailee Hawkhillin systemaattista työtä ja jo nyt saavutettuja ympäristötekoja.