Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

M&A-podcast: ”Olisko sulla vipata paria miljardia?”

Uniper oli Fortumille kaikkien aikojen diili, josta tuli miljardien tappiot. Mutta samalla Fortum teki juuri sitä mihin sitä kannustimme. M&A-podcastin totuuskomissio kysyy ja vastaa: miksi kannusteet, energia-ala ja valtionyhtiö ovat myrkyllinen cocktail, jossa on yksi osa liikaa. Selvitämme samalla hinnalla kolme bonusmysteeriä. Oliko Nalle Wahlroos yhtään jäljillä motkottaessaan ekonomisteille inflaatiosta? Millainen on bisnesmanagerin sielunelämä? Ja mitä on hallituksen tarjoilema sotatalous?

Kuuntele M&A-podcastin toisen tuotantokauden toinen jakso

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Tuotantokausi II:

1. Bisnesjohtajan uudet vaatteet

Tuotantokausi I:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. "Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot
  8. Kylläpä muuten vituttaa
  9. Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?
  10. Palkankorotusten oikea ja väärä
  11. Usko, toivo ja IT-hankkeet

M&A-podcast: Maasta – poistu!4.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Maastapoistumis- eli arvonnousuvero on poliittisen keskustelun ärtynyt näppylä, jota puolueet eri syistä puristelevat. Onko se verovimmaisten turhaa puuhailua vai sisältyykö siihen oikea moraalinen pointti? Pitääkö vero hylätä Suomen kilpailukyvyn nimissä vai onko se väärä kannuste, joka ajaa yrittäjän pois maasta? M&A-podcastin jyrkät eetikot ratkaisevat tämän ohella kysymykset (1) onko robotti sittenkin duunarin kaveri, ja (2) mikä kirja pitää juuri nyt lukea, jos haluaa todella päteä.