Mediakutsu: Tulevaisuuden tähdet Nordic Startup Schoolin Demodayssa

Tampereen startup-kentän kehityksen kulmakivenä on paikallisen yhteistyön vahvistuminen. Nordic Startup School on uusi valmennusohjelma, joka on osa Tampereen vauhdilla kasvavaa startup-ekosysteemiä.

Tampereen kaupunki tarjoaa uusille yrityksille kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön. Paikallisen startup-ekosysteemin eri toimijoita on aktiivisesti tuotu lähemmäs toisiaan, jolloin synergiat vahvistuvat. Yhteistyö auttaa startupien kansainvälistymisessä, mutta se myös houkuttelee Tampereelle pääomaa sekä yrityksiä. Kaupungin tavoitteena onkin lisätä startup-yritysten määrää sekä vahvistaa ilmapiiriä, jossa yritysten kasvua ja kansainvälistymistä voidaan tukea ja edistää.

Kukoistava startup-ekosysteemi vaatii potentiaalisten kasvuyritysten lisäksi myös oikeanlaisia startupeille suunnattuja palveluita, osaavaa työvoimaa sekä toki pääomarahoitusta. Näistä hyvinä esimerkkeinä ovat hiljattain Tampereelle ankkuroitunut Zoosh Ventures, paikallisesti käynnistetty Feel Good -vaikuttavuussijoitusrahasto sekä Verticalin kanssa yhteistyössä käynnistyvä teollinen yrityskiihdyttämö. Kaikki tämä on osa yhteisöllisyyteen pohjautuvaa startup-ekosysteemiä, jossa paikallisen toiminnan satsaukset johtavat positiivisiin lopputuloksiin. Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen korostaa, että ainoastaan tilanteessa, jossa sijoittajat sekä potentiaaliset hankkeet kohtaavat, Tampere voi ottaa seuraavan harppauksen kohti kansainvälisesti kilpailukykyisempää yrityskulttuuria.

Nordic Startup School -valmennusohjelmana on yksi tärkeä osa ekosysteemiä. Se toteutetaan osana ”6Aika - kasvun ekosysteemit” -hanketta. Ohjelma on suunnattu kasvuvalmiille sekä kasvua aktiivisesti hakeville startup-yrityksille. Se tarjoaa työkaluja ja kontakteja, joiden avulla yritykset voivat kasvattaa vetovoimaansa sekä kehittyä kohti kansainvälistä läpimurtoa, erityisesti Yhdysvaltojen markkinoita. Ohjelman ensimmäinen ryhmä on juuri valmistunut, ja he esittäytyvät 14.5. järjestettävässä Demodayssa. Tapahtuma tuo Tampereelle mentoreita sekä sijoittajia, ja tarjoaa myös erittäin kiinnostavia puheenvuoroja. Huippuluokan vierailijoiden lisäksi valokeilassa Demodayn ohjelmassa ovat totta kai Nordic Startup Schoolin tiimit itse.

Tapahtuma järjestetään 14.5. TAMKin Proakatemian tiloissa klo 15:30-20:00. Tapahtumaan voi ilmoittautua tämän linkin kautta.