Metsäpelileirit alkavat toukokuussa

Metsäpelileirit kokoavat yhteen lapset ja nuoret, jotka ovat innostuneet luonnosta ja pelaamisesta. Metsäpelileireillä pelataan digissä ja livenä. Leirit ovat osallistujille ilmaisia sisältäen ohjelman, ruokailut, yöpymiset ja vakuutukset.
Metsäpelileireillä pelataan perinteisiä metsäleikkejä tietokonepelaamisen lisäksi. Metsäpelileirejä lapsille ja nuorille järjestävät Lapin 4H-yhdistykset. Kuva: Anne Annala.

Metsä on Metsäpelileirin aarreaitta. Puut kaadetaan ja karhut syötetään digissä, mutta luonnon tuoksut, maut ja maisemat koetaan todellisessa ympäristössä. Pelit ja metsä yhdistyvät Metsäpelileirillä yhteiseksi tekemiseksi.

Mukaan Metsäpelileirille

Maksuttomia Metsäpelileirejä toteuttavat vuoden 2017 kevään ja syksyn aikana Lapin 4H-yhdistykset. Niitä järjestetään Sodankylässä, Tervolassa, Sallassa, Posiolla, Rovaniemellä ja Ranualla. Ilmoittautumisohjeet ja tiedot leirien ajankohdista löytyvät näiden paikallisten 4H-yhdistysten verkkosivuilta.

Leirit on tarkoitettu kaikille lapsille ja nuorille. Osallistujan ei tarvitse olla pelaaja. Jos on kokemuksia peleistä tietokoneella, verkossa tai mobiilissa, pelileiri antaa uusia elämyksiä.

Pelit ovat vuosikymmeniä yhdistäneet pihapiirien lapset yhteiseen hauskanpitoon. Nyt yhteisiä pelielämyksiä voi kokea ja jakaa Metsäpelileireillä. Pelaamisen tavoite ei ole vuosien saatossa muuttunut, pelatessa halutaan pitää hauskaa! Metsäpelileiri on lapsille ja nuorille mahdollisuus viettää aikaa kavereiden, luonnon ja pelaamisen parissa.

Metsäpelit.fi

Lapin ammattikorkeakoulu ja Suomen 4H-liitto pelillistävät osan suomalaista metsää Äkräs-hankkeessa. Hanke on julkaissut www.metsäpelit.fi -pelisivuston. Hanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, ja se jatkuu kesäkuulle 2018.

Metsäpelejä voi seurata Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä @metsapelit. Metsäpelit myös Snapissa 4Hsuomi.

Äkräs-hankkeesta: www.4h.fi/metsapelit

Anne Annala
hankevastaava
anne.annala@4h.fi

Sampo Juhajoki
metsäasiantuntija
sampo.juhajoki@4h.fi

Lapin 4H-yhdistysten järjestämillä lasten ja nuorten Metsäpelileireillä Lapissa tutustutaan metsäisiin peleihin sekä digissä että livenä. Kuva: Anne Annala.
Metsäpelileireillä Lapissa sekä Metsäpelit.fi-sivustolla voi tutustua suomalaiseen luontoon pelien kautta. Kuva: Anne Annala.
Lapin 4H-yhdistysten järjestämillä lasten ja nuorten Metsäpelileireillä kokeillaan myös geokätköilyä. Kuva: Anne Annala.

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.