Ohjelmisto- ja e-business ryOhjelmisto- ja e-business ry

Mimmeissä on potentiaalia ohjelmoijiksi – osaammeko hyödyntää sen?

Yrityksissä on pitkään ollut huutava pula ohjelmointitaitoisista työntekijöistä. Tämä on saanut huomion kohdistumaan naisiin, joiden osuus ohjelmoijina on edelleen pieni. Naisilla on kiinnostusta ja potentiaalia ohjelmointiin, mutta alan yritysten ja organisaatioiden valmius ottaa vastaan aloittelevia ohjelmoijia ja erityisesti ohjelmoijanaisia vaihtelee.

LUT-yliopiston tutkijatohtorit Annika Wolff ja Paula Savolainen ovat selvittäneet naisten hakeutumista ohjelmistoalalle - teeman tuntee syvällisesti #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Kuva: Satu Kainulainen, Ohjelmisto- ja e-business ry.

Lehdistötiedote 14.5.2019

Ohjelmisto- ja e-business ry on tarttunut osaajaongelmaan ja käynnistänyt #mimmitkoodaa-ohjelman. Sen tarkoituksena on kannustaa ohjelmistokehityksestä kiinnostuneita naisia opettelemaan koodaamista ja työllistymään ohjelmistoalalle. Ensimmäisenä vuonna ohjelmaan ilmoittautui 3500 mimmiä, ja hands-on päivän workshoppeihin mahtui 991 osallistujaa –  toista tuhatta jäi jonoon.

LUT-yliopisto toteutti kevään 2019 aikana kyselyn ohjelman ympärille syntyneessä verkostossa yhteistyössä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa. Kyselyllä selvitettiin mitkä tekijät vaikeuttavat tai estävät naisia hakeutumasta ohjelmoijaksi tai ohjelmistoalalle, jotta näiden esteiden tai hidasteiden poistamiseen voidaan vaikuttaa. Kyselyyn saatiin 252 vastausta, joista eniten (45%) tuli ikäryhmästä 30-39 vuotiaat.

Ohjelmointitaitoisia on, mutta niin on alalle hakeutumisen ja työllistymisen esteitäkin

Vastaajista valtaosa, 69%, oli palkansaajia tai yrittäjiä, opiskelijoita 12% ja muissa elämäntilanteissa olevia 19%. Vastaajista vain 26% työskentelee ohjelmointiin liittyvissä tehtävissä, mutta peräti 86% vastaajista kertoi osaavansa jotain ohjelmointikieltä. Heistä 75% kertoi osaavansa kahta tai useampaa ohjelmointikieltä.

Kyselyn tuloksista alalle tulon esteiksi lukeutuvina seikkoina nousivat esille muun muassa ristiriita työntekijän aseman ja vaaditun osaamistason välillä, kova kilpailu aloittelijan paikoista, sekä alan kokeminen erittäin miehiseksi silloin, kun vastaaja ei itse vielä toiminut alalla. Vastaajien kokemuksen mukaan alalla jo työskenteleviä naisia ei myöskään välttämättä arvosteta samalla tavalla kuin miehiä.

”Naisten kyselyvastaukset on otettava ohjelmistoalalla vakavasti, tässä voittavat kaikki. Kun naiset työllistyvät ohjelmistoyrityksiin helpommin, heidän potentiaalinsa saadaan hyödynnettyä työvoimapulasta kärsivällä ohjelmistoalalla. Lisäksi koko alan maine työmarkkinoilla paranee”, sanoo Miradore Oy:n toimitusjohtaja Simo Salmensuu.

Vastauksilla vaikuttavuutta: ”Kisällikoulutus” takaisin?

Kyselyn vastaajat antoivat yli 1400 sanallista vastausta avoimiin kysymyksiin. Vastaajat jakoivat paitsi omia kokemuksiaan, myös paljon neuvoja esimerkiksi miten naisten uramahdollisuuksia ohjelmointiin liittyvissä tehtävissä voidaan parantaa, mitä kouluissa voitaisiin tehdä tai mitä asenteiden muuttamiseksi voitaisiin tehdä. Aineisto tulee olemaan pohjana useille kehittämistoimenpiteille.

”Kyselyn tulokset kuullaan toivottavasti hallitusneuvotteluissa asti. Nyt tiedämme, että monilla naisilla on jo mainio pohja ohjelmointiin, mutta osaaminen ei vielä ihan riitä – ”kisällikoulutus” eli oppisopimus-järjestelmä voisi olla tähän yksi ratkaisu. Oppisopimukset ovat vieneet mm. Saksaa menestykseen ja se mahdollisuus pitäisi nyt Suomessakin tosissaan tutkia – osaaminen ja osaajapula ovat seuraavan hallituksen suuria haasteita”, ehdottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Roiha on samaa mieltä toimitusjohtaja Salmensuun kanssa: Alan mainetta pitää parantaa. Roihan mukaan ”miessakki” -tyyppinen imago on karistettava ja vastuu tästä on pitkälti yrityksillä. #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi toivoo johtajilta esimerkkiä.

”Ohjelmisto- ja e-business ry ja tietysti #mimmitkoodaa on ponnistellut ahkerasti, että naiset tuntisivat itsensä tervetulleiksi alalle. Paljon on hyvää tahtoa, mutta jos johtajat muistaisivat pitää vielä paremmin puheissaan ja toimissaan ohjenuorana naisillekin vetovoimaisen näkökulman, niin olisimme jo pitkällä.”

LUT-yliopisto toteutti kyselyn yhteistyössä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa aiemmin keväällä 2019. Tarkemman tilastollisen analyysin lisäksi syvällisempää analyysiä odottaa yli 1 400 avoimiin kysymyksiin annettua vastausta, ja tuloksista tullaan julkaisemaan myös artikkeleita alan tieteellisissä lehdissä.

Lisätietoja:

Paula Savolainen, tutkijatohtori, LUT-yliopisto, 050 5121 989, paula.savolainen@lut.fi

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä, 040 1525154, milja@mimmitkoodaa.fi

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”

”Suomi näyttää mallia” – #mimmitkoodaa-ohjelma sai komissaari Urpilaiselta onnittelut EU:n tasa-arvopalkinnon yhtenä voittajana12.12.2019 16:22:06 EETTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma ylsi viiden voittajan joukkoon, kun EU palkitsi torstaina merkittävimmät eurooppalaiset tasa-arvohankkeet. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa sai sydämelliset onnittelut EU-komissaari Jutta Urpilaiselta. ”EU tarvitsee tasa-arvoa siinä missä Suomikin, ja #mimmitkoodaa-ohjelma näyttää esimerkkiä miten konkreettisia tuloksia voidaan saada aikaan.”

Suomen #mimmitkoodaa saa EU:n tasa-arvopalkinnon – voittaja selviää Brysselissä huomenna torstaina 12.12.!11.12.2019 17:13:31 EETKutsu

Suomalainen #mimmitkoodaa -ohjelma palkitaan EU:n tasa-arvokilpailussa huomenna Euroopan parlamentissa. #mimmitkoodaa on valittu viiden voittajan joukkoon, ykköspalkinnon saaja selviää torstaina puoliltapäivin. Paikalle Brysseliin palkintoa noutamaan saapuvat #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi sekä Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

#mimmitkoodaa lähtee kansalliseen lentoon – ”Kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, mahtava joululahja!”10.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Koodauksen maailmasta kiinnostuneet naiset ovat saaneet mahtavan joululahjan: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämän 100 000 euron apurahan. ”Aivan huikeaa! Voimme nyt tarjota naisille ympäri maata mahdollisuuden aloittaa koodauksen opiskelu”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtama #mimmitkoodaa pääsee nyt liikkeelle myös Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Lappeenrannassa. Joulun hengessä lähtee samalla kutsu Nokialle!

Yli 85 000 kevytyrittäjän käyttämä UKKO.fi on Vuoden Digipalvelu 2019 – ”Aivan mahtavaa olla Suomen suurimpia yrittäjäkouluja”, sanoo Ukko Kumpulainen27.11.2019 18:14:41 EETTiedote

Kevytyrittäjyyden tienraivaaja UKKO.fi on saanut ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuoden Digipalvelu -palkinnon. ”Olemme mahdollistaneet todella monille suomalaisille oman liikeidean testaamisen ja tuoneet tarjolle rohkeaa kokeilukulttuuria”, kuvaa palvelun perustajiin kuuluva Ukko Kumpulainen UKKO.fi:n suurta saavutusta. Ohjelmisto- ja e-business ry:n perustama uusi palkinto myönnettiin etenkin ”kokonaan uuden kategorian eli kevytyrittäjyyden luomisesta digitalisoituvaan yhteiskuntaan”.