”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Mimmit tuulettavat Wanhassa Satamassa - #mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa nyt jo tuhansia koulutuspaikkoja. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmisto ja e-business ry

Lehdistötiedote 30.8.2019

Suomen taloutta, kasvua ja hyvinvointia rasittaa kaikkien jo tuntema osaajapula. #mimmitkoodaa-ohjelma vastaa tuhansien ja tuhansien digiosaajien tarpeeseen, mutta kyse on paljon enemmästä kuin vain luvuista. IBM:n Suomen toimitusjohtaja Mirva Antila avasi Wanhan Salin täpötäydelle salille, miksi naisia ennen kaikkea tarvitaan.

”Ei naisia tarvita nyt kuin sota-aikaan tehtaalle, kun miehiä ei ollut tarpeeksi. Naisia tarvitaan, että saadaan parempia tuotteita ja parempaa bisnestä,” painotti Antila keynote-puheenvuorossaan.

”Suomi tietysti tarvitsee koodaajia, mutta ei tämä ole siitä kiinni. Me tarvitsemme diversiteetin, erilaisuuden rikkauden yrityksiin. Erilaiset koulutustaustat, eri ikäisiä osaajia, ja tietenkin eri sukupuolet. Siten saamme tuotteita, jotka menevät kaupaksi ja saamme Suomelle vientituloja”, kiteytti Antila naisten, yritysten, ja koko Suomen yhteisen edun.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha vahvistaa Antilan teesit täysin, koko alan osalta. Ohjelmisto- ja e-business ry johtaa #mimmitkoodaa-ohjelmaa hyvästä syystä.

”Tutkimus vahvistaa: Yritykset, jotka ovat huomioineet monimuotoisuuden menestyvät paremmin. #mimmitkoodaa on siksi yrityksille tarpeen jo ihan puhtaasti bisnespäätöksenä. Ja kun yrityksiä on paljon, on selvää että #mimmitkoodaa on kansallisesti äärimmäisen tärkeällä asialla”, summaa Roiha.

Kansallista tärkeyttä vahvistaa entisestään talouden globaali megatrendi, jonka Roiha nostaa esiin. Megatrendi, joka kaikkien yritysten pitää ottaa huomioon – jos haluaa menestyä tai edes selviytyä.

”Maapallolla on pian vain ohjelmistovetoisia yrityksiä. Muut häviävät kilpailussa pois. Tulevaisuus on datassa, siitä on tulossa maailman arvokkain luonnonvara. Dataa pitää osata hallita! Viime vuonna kerättiin enemmän dataa kuin viimeiseen 5000 vuoteen yhteensä. Silti kaikesta siitä datasta on 99,5% kovalevyillä turhaan. Tarvitaan ihmisiä, jotka ymmärtävät miten hyödyntää dataa, miten käyttää sitä, miten luoda uusia liiketoimintamalleja”, maalaa Roiha.

Ohjelmisto- ja IT-alan kasvu on valtavaa, 10% vuodessa. Suomessa alan liikevaihto nousee jo 15 miljardiin euroon vuodessa. Nopeasti kasvavalla alalla on siksi yhteinen intressi kasvattaa osaajien määrää. #mimmitkoodaa-ohjelman yrityskumppaneina Wanhassa Satamassa olikin IBM:n lisäksi muutenkin alan ehdotonta parhaimmistoa: Columbia Road, Futurice, Gofore, HiQ, Microsoft, OP, Oracle, Reaktor, Siili, Vincit sekä Zure.

#mimmitkoodaa nousee uudelle tasolle – tuhansia koulutuspaikkoja!

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa syksystä eteenpäin vielä kokonaan uuden vaihteen. Alan huippuyritykset saavat rinnalleen koulutusta tarjoamaan suuren joukon eri oppilaitoksia. Tarjolla olevien täydennyskoulutusten määrä kipuaa useisiin tuhansiin. Hyvä esimerkki on seitsemän eri tekniikan yliopistoa yhdistävä FITech-verkostoyliopisto, joka tarjoaa huikeat 3000-5000 täydennyskoulutuspaikkaa.

”Jokainen mimmi, joka haluaa mukaan, mahtuu mukaan. FITech ei anna tutkintoja, mutta 7 tekniikan yliopistoa antaa tutkintoja. Pikkaisen ohjelmistokieltä pitää osata, että pärjää paremmin, mutta kannattaa lähteä mukaan, jos yhtään pohjaa on. Voi hakea vaikka heti 6.9. mennessä, mutta ilouutinen on, että aikaa on vielä kaksi vuotta ja mahdollisuuksia vaikka kuinka monta”, lupaa Minna Kivihalme, FITech-koordinaattori Aalto-yliopistossa.

FITechin lisäksi hienoja koulutuksiaan Wanhassa Satamassa tarjosivat Academy, Business College Helsinki, Careeria, Karelia, Metropolia, Saranen, sekä Itä-Suomen yliopisto.

#mimmitkoodaa-tunnelmaa ei voita mikään

500 upeaa naista eli täysillä mukana Wanhassa Satamassa heti launchin ensihetkistä alkaen. #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi puhutteli naisia oman kokemuksen koskettavalla rintaäänellä: Jokaiselle kuuluu vastuu omasta osaamisesta ja omasta markkina-arvosta.

”Olemme kaikki erilaisia ja erilaisuudet ovat vahvuuksia. Kaikki ne ominaisuudet, joita kauan pidin heikkouksina, ovat kääntyneet vahvuuksiksi. Meidän pitää ymmärtää lopettaa itsemme soimaaminen. Kaiken ikävän voi kääntää aina positiiviseksi, voimme muuttaa joka päivä itseämme paremmaksi ihmiseksi”, kannustaa oman elämänsä kääntänyt Köpsi.

Köpsi kannustaa naisia rohkeasti oppimaan uutta, tarttumaan mahdollisuuksiin ja tukemaan toisiaan.

”On ihanaa, että olemme epätäydellisiä, että voi koko ajan oppia jotain uutta. Olkaa toisellenne se heimo, joka kannustaa tekemään ja uskaltamaan”, rohkaisee Köpsi. Köpsi heitti myös päivän lämpimimmät naurut keränneen läpän – jonka kaikki yhdessä voivat tehdä todeksi.

”Yleinen huoli on, että tulee digitalisaatio ja vie meidän työt. Mutta minä haluan, että digitalisaatio tulee ja vie meidän tytöt”, kiteytti Köpsi päivän hengen.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.