Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.

1. Haluatko, että vuokralainen hoitaa kunnossapitotyöt? Sovi asiasta vuokrasopimuksessa

Omakotitalon kunnossapitoon liittyy monia säännöllisiä ylläpitotöitä nuohouksesta rännien ja hajulukkojen puhdistukseen. Siinä missä asunto-osakeyhtiössä tällaiset työt kuuluvat yhtiön vastuulle, omakotitalossa ne ovat omistajan harteilla, ellei muuta sovita. Jos siis vastuuta omakotitalon kunnossapidosta halutaan siirtää vuokralaiselle, täytyy kunnossapitotöiden vastuutahosta ja niistä aiheutuvista kustannuksista sopia jo vuokrasopimuksessa. Mitä vähemmän vuokralaisella on kokemusta omakotitaloon liittyvistä huoltotöistä, sitä yksityiskohtaisemmin vuokranantajan kannattaa käydä läpi kaikki töihin liittyvästä välineistöstä lähtien.

2. Voiko vettä lorottaa nurmikolle, saako lämpöä päästää harakoille? Sovi selkeästi, kuka vastaa lämmityksestä, vedestä ja sähköstä aiheutuvista kustannuksista

Omakotitalon lämmityskustannukset kylmillä talvipakkasilla tai pitkien suihkujen aiheuttaman vesilaskun suuruus saattaa tulla monelle yllätyksenä. Vuokrasopimuksessa onkin tärkeä sopia selvästi siitä, kuka vastaa lämmityksestä, vedestä ja sähköstä aiheutuvista kustannuksista. Jotta ikäviltä yllätyksiltä vältytään, vuokranantajan on hyvä kertoa vuokralaiselle, millaisia nämä kustannukset tyypillisesti ovat. Jos vuokralaisen sovitaan maksavan esimerkiksi sähköstä tai vedestä suoraan palvelua tarjoavalle yritykselle, kannattaa myös selvittää näitä tarjoavien tahojen ehdot tilanteessa, jossa vuokralainen jättää laskut maksamatta. Liittymäsopimusten ehtojen mukaan kiinteistön omistaja saattaa joutua näissä tilanteissa maksumieheksi.

3. Kuka ajaa nurmikon ja kitkee voikukat? Sovi myös pihan hoidosta

Omakotitaloon kuuluu usein piha nurmikkoineen ja istutuksineen. Jotta piha ja sen kasvit kukoistaisivat myös vuokrasuhteen aikana, kannattaa pihan kunnossapidosta ja huoltotöistä sopia kirjallisesti. Jos piha-alueella on erityistä hoitoa vaativia istutuksia, on vuokranantajan hyvä ohjeistaa vuokralaista tarkemmin istutusten hoitoon liittyvissä kysymyksissä.

4. Varaudu lumiseen juhannukseen – sovi lumitöistä

Varsinkin jos omakotitaloa on tarkoitus vuokrata kesälomaa kauemmin, kannattaa vuokrasopimuksessa sopia myös talvikunnossapidosta. Varsinkin vähälumisemmista maista tuleville, ulkomaalaisille vuokralaisille lumityöt voivat tulla yllätyksenä. Vuokrasopimuksessa on hyvä sopia, kuka vastaa talvella lumitöistä ja liukkauden torjunnasta omakotitalon pihalla. Lisäksi on hyvä sopia katon lumikuorman tarkkailusta ja siitä, kuka vastaa tarvittaessa lumen pudottamisesta katolta.

5. Selkeyttä sopimusehtoihin

Vaikka omakotitaloa vuokrattaessa sopimukseen kirjattavia asioita on enemmän kuin kerrostaloasunnon vuokrasopimuksessa, on sopimus hyvä yrittää pitää mahdollisimman selkeänä ja yksinkertaisena. Pitkät ja monimutkaiset sopimusehdot lisäävät riskiä siitä, että tärkeät asiat jäävät ymmärtämättä tai että sopimukset sisältämät ehdot ovat keskenään ristiriitaisia. Vuokranantajan kannattaa myös käydä sopimuksen sisältö ja sen keskeiset ehdot läpi vuokralaisen kanssa vielä erikseen.

Suomen Vuokranantajat on laatinut omille jäsenilleen mallipohjan omakotitalon vuokraukseen. Neuvontamme vastaa jäsenten kysymyksiin – myös omakotitalon vuokraukseen liittyen.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin22.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.

Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet koronaepidemian tasaantuessa19.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien toukokuun alussa tekemän kyselyn perusteella koronavirus on vaikuttanut ennakoitua vähemmän vuokra-asuntomarkkinoihin. Verrattuna huhtikuun kyselyn tuloksiin vuokrien maksussa tai vuokralaisen löytämisessä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Vaikka vuokranantajien odotukset tulevasta ovat parantuneet, ilmoittaa kuitenkin 40% huhtikuun aikana asuntonsa vuokranneista vuokranantajista vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen.