Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.

1. Haluatko, että vuokralainen hoitaa kunnossapitotyöt? Sovi asiasta vuokrasopimuksessa

Omakotitalon kunnossapitoon liittyy monia säännöllisiä ylläpitotöitä nuohouksesta rännien ja hajulukkojen puhdistukseen. Siinä missä asunto-osakeyhtiössä tällaiset työt kuuluvat yhtiön vastuulle, omakotitalossa ne ovat omistajan harteilla, ellei muuta sovita. Jos siis vastuuta omakotitalon kunnossapidosta halutaan siirtää vuokralaiselle, täytyy kunnossapitotöiden vastuutahosta ja niistä aiheutuvista kustannuksista sopia jo vuokrasopimuksessa. Mitä vähemmän vuokralaisella on kokemusta omakotitaloon liittyvistä huoltotöistä, sitä yksityiskohtaisemmin vuokranantajan kannattaa käydä läpi kaikki töihin liittyvästä välineistöstä lähtien.

2. Voiko vettä lorottaa nurmikolle, saako lämpöä päästää harakoille? Sovi selkeästi, kuka vastaa lämmityksestä, vedestä ja sähköstä aiheutuvista kustannuksista

Omakotitalon lämmityskustannukset kylmillä talvipakkasilla tai pitkien suihkujen aiheuttaman vesilaskun suuruus saattaa tulla monelle yllätyksenä. Vuokrasopimuksessa onkin tärkeä sopia selvästi siitä, kuka vastaa lämmityksestä, vedestä ja sähköstä aiheutuvista kustannuksista. Jotta ikäviltä yllätyksiltä vältytään, vuokranantajan on hyvä kertoa vuokralaiselle, millaisia nämä kustannukset tyypillisesti ovat. Jos vuokralaisen sovitaan maksavan esimerkiksi sähköstä tai vedestä suoraan palvelua tarjoavalle yritykselle, kannattaa myös selvittää näitä tarjoavien tahojen ehdot tilanteessa, jossa vuokralainen jättää laskut maksamatta. Liittymäsopimusten ehtojen mukaan kiinteistön omistaja saattaa joutua näissä tilanteissa maksumieheksi.

3. Kuka ajaa nurmikon ja kitkee voikukat? Sovi myös pihan hoidosta

Omakotitaloon kuuluu usein piha nurmikkoineen ja istutuksineen. Jotta piha ja sen kasvit kukoistaisivat myös vuokrasuhteen aikana, kannattaa pihan kunnossapidosta ja huoltotöistä sopia kirjallisesti. Jos piha-alueella on erityistä hoitoa vaativia istutuksia, on vuokranantajan hyvä ohjeistaa vuokralaista tarkemmin istutusten hoitoon liittyvissä kysymyksissä.

4. Varaudu lumiseen juhannukseen – sovi lumitöistä

Varsinkin jos omakotitaloa on tarkoitus vuokrata kesälomaa kauemmin, kannattaa vuokrasopimuksessa sopia myös talvikunnossapidosta. Varsinkin vähälumisemmista maista tuleville, ulkomaalaisille vuokralaisille lumityöt voivat tulla yllätyksenä. Vuokrasopimuksessa on hyvä sopia, kuka vastaa talvella lumitöistä ja liukkauden torjunnasta omakotitalon pihalla. Lisäksi on hyvä sopia katon lumikuorman tarkkailusta ja siitä, kuka vastaa tarvittaessa lumen pudottamisesta katolta.

5. Selkeyttä sopimusehtoihin

Vaikka omakotitaloa vuokrattaessa sopimukseen kirjattavia asioita on enemmän kuin kerrostaloasunnon vuokrasopimuksessa, on sopimus hyvä yrittää pitää mahdollisimman selkeänä ja yksinkertaisena. Pitkät ja monimutkaiset sopimusehdot lisäävät riskiä siitä, että tärkeät asiat jäävät ymmärtämättä tai että sopimukset sisältämät ehdot ovat keskenään ristiriitaisia. Vuokranantajan kannattaa myös käydä sopimuksen sisältö ja sen keskeiset ehdot läpi vuokralaisen kanssa vielä erikseen.

Suomen Vuokranantajat on laatinut omille jäsenilleen mallipohjan omakotitalon vuokraukseen. Neuvontamme vastaa jäsenten kysymyksiin – myös omakotitalon vuokraukseen liittyen.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.