Ohjelmistoyrittäjät ry

Osaajapula uhkaa ohjelmistoalan miljardikasvua ja Suomea – Ohjelmistoyrittäjät: Avainkaupungeilla Kanadaa paremmaksi!

Lähes 90 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on kasvussa, kertoo uunituore ohjelmistoalan barometri. ”Tulos on todella hieno. Varjon sille heittää kuitenkin kasvava huoli pahenevasta osaajapulasta”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roiha heittää Helsingille, Tampereelle ja Oululle haasteen: ”Suomeen on saatava maahanmuuttomalli, joka on Kanadaakin parempi”.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha Finlandia-talossa 15.6. Digibarometri 2017:n julkistuksessa.

”Suomen talouden ja hyvinvoinnin tuleva kasvu perustuu kansalliseen onnistumiseemme digitalisoitumisessa. Nyt sekä ohjelmistoala, teollisuus että palvelut joutuvat kamppailemaan aivan liian harvoista huippuosaajista, ja tämä luo erittäin todellisen uhan Suomen tulevaisuudelle”, toteaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n tuore barometri kertoo kasvusta, joka kipuaa miljardiin vuodessa. ”Ohjelmistoyrityksistä on kasvamassa lähes 90 prosenttia, ja lähes neljäsosa kasvamassa merkittävästi. Tämä tarkoittaa miljardiluokan vuosikasvua, johon nykyiset osaajamme toivottavasti vielä juuri riittävät. Kasvun rajat ovat kuitenkin tulossa vastaan, sillä noin 7000 digialan huippuosaajalle löytyisi Suomesta heti töitä. Heitä ei vain ole”, kiihtyy Roiha.

Haaste avainkaupungeille: Kanadaakin paremmaksi

Ohjelmistoyrittäjät ry haastaa Helsingin, Tampereen ja Oulun mukaan miettimään, miten Suomesta tehdään huippuosaajille tarpeeksi vetovoimainen. Kilpailua parhaista osaajista, yrityksistä ja menestyksestä käydään yhä enemmän kaupunkien kuin valtioiden välillä.

”Kaupungistuminen on digitalisoitumisen ohessa maailman tärkein megatrendi. Kun meiltä Suomesta ovat digiosaajat loppumassa kesken, täytyy avainkaupunkiemme vetovoiman riittää tuomaan heitä maailmalta. Siksi olen tänään lähettänyt keskustelupyynnön Helsingin, Tampereen ja Oulun kaupunkien johtajille”, kertoo toimitusjohtaja Roiha.

Pohjaksi keskusteluille Ohjelmistoyrittäjät ry ehdottaa Kanadan mallia, joka tuottaa Kanadaan maahanmuuttajia tarveharkintaisesti vuosittain vajaan prosentin osuuden väestöstä. Osaajaryhmät valitaan valtion ja elinkeinoelämän yhteisissä neuvotteluissa. ”Meillä on Kanadalta opittavaa paljon muussakin kuin jääkiekossa”, naurahtaa Roiha.

”Kanadan malli on monessa suhteessa ratkaissut Kanadan yhteiskunnallisen ja taloudellisen menestyksen. Osaajia on saatu niille talouden lohkoille, jotka ovat osaajia tarvinneet, ja yhteiskunta on toivottanut heidät tervetulleiksi. Suomessa maahanmuuttopolitikan linjaukseen tarvitaan hallituksen päätös, mutta vetovoiman täytyy tulla kaupunkikeskuksista.”

Prosentin osaamisperustainen lisäys toisi Suomeen 50 000 maahanmuuttajaa vuodessa.

”Ohjelmistoala ottaisi heti 5000 huippuosaajaa. Kohdekaupunkien pitää olla myös heidän perheilleen houkuttelevia, englanninkielisine palveluineen. Kasvukäytävä Helsinki-Tampere on Suomen talouden moottori ja siksi erityisen tärkeä, Oulu taas on Pohjois-Suomen ja koko Pohjois-Skandinavian mahdollinen vetonaula”, perustelee Roiha keskustelukutsuaan.

”Suomen pitää olla Kanadaakin parempi. Se on paras kansallinen ratkaisumme.”

Lisätietoja:

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmistoyrittäjät ry, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 040 018 0434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

”Suurille vesille!” Ohjelmistoyrittäjien hallituksen uusi puheenjohtaja Pekka Walkama haluaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen maailmalle23.11.2017 17:59Tiedote

”Miksi kilpailla keskenään kotimaassa, kun voimme valloittaa maailman yhdessä?” Näin kysyy Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen tuore puheenjohtaja Pekka Walkama. Walkaman mukaan kovalle suomalaisosaamiselle on maailmalla kysyntää. ”Voimme ylittää kasvua rajoittavat esteet ja siirtyä kansainvälisille markkinoille”, visioi itse esimerkkiä näyttävä Walkama.

Yritysten on puututtava häirintään heti: Seksuaalisella häirinnällä on ohjelmistoalalla nollatoleranssi - yksikin häirintätapaus on liikaa10.11.2017 15:00Tiedote

#metoo -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän huomion keskipisteeseen ympäri maailmaa. ”Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirintä pitää kitkeä kaikkialta, missä sitä esiintyy. Siksi on hyvä, että asiaa Suomessakin nyt entistä laajemmin pohditaan. Meidän kantamme on harvinaisen selvä: nollatoleranssi”, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuosi EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen, tutkimustulos paljastaa: Kyberhyökkäykset huolestuttavat suomalaisia – yli kymmenesosa joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi23.5.2017 09:00Tiedote

Yli kymmenesosa suomalaisista on joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi, ja kolme neljästä on huolissaan henkilötietojensa turvallisuudesta ja käsittelystä käyttämiensä online-palvelujen kohdalla. Ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon teettämän tutkimuksen perusteella yli kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on valmiita pyytämään yrityksiä poistamaan heitä koskevat tallennetut tiedot tietokannoistaan. Kuitenkin vain alle kymmenesosa tietää, että tiukentuva tietosuoja-asetus antaa siihen mahdollisuuden jo ensi vuonna.

MEDIAKUTSU 23.5. AAMU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen. HUOM puhujalisäys: Juhana Vartiainen22.5.2017 15:00Kutsu

EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu voimaan 25.5.2018. Asetus takaa yksityishenkilöille aiempaa paremman tietosuojan ja oikeuden päästä käsiksi tietoihinsa. Tietävätkö kansalaiset omat oikeutensa? Entä mitä velvoitteita asetuksesta seuraa yrityksille? Ovatko yritykset valmiita, vai uhkaavatko miljoonasakot? Avaako asetus mahdollisuuksia liiketoiminnalle?

Kyberhyökkäysten myötä entistä ajankohtaisempi MEDIAKUTSU 23.5.: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen18.5.2017 11:16Kutsu

MEDIAKUTSU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen15.5.2017 08:15Tiedote