Ohjelmistoyrittäjät ry

Osaajapula uhkaa ohjelmistoalan miljardikasvua ja Suomea – Ohjelmistoyrittäjät: Avainkaupungeilla Kanadaa paremmaksi!

Lähes 90 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on kasvussa, kertoo uunituore ohjelmistoalan barometri. ”Tulos on todella hieno. Varjon sille heittää kuitenkin kasvava huoli pahenevasta osaajapulasta”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roiha heittää Helsingille, Tampereelle ja Oululle haasteen: ”Suomeen on saatava maahanmuuttomalli, joka on Kanadaakin parempi”.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha Finlandia-talossa 15.6. Digibarometri 2017:n julkistuksessa.

”Suomen talouden ja hyvinvoinnin tuleva kasvu perustuu kansalliseen onnistumiseemme digitalisoitumisessa. Nyt sekä ohjelmistoala, teollisuus että palvelut joutuvat kamppailemaan aivan liian harvoista huippuosaajista, ja tämä luo erittäin todellisen uhan Suomen tulevaisuudelle”, toteaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n tuore barometri kertoo kasvusta, joka kipuaa miljardiin vuodessa. ”Ohjelmistoyrityksistä on kasvamassa lähes 90 prosenttia, ja lähes neljäsosa kasvamassa merkittävästi. Tämä tarkoittaa miljardiluokan vuosikasvua, johon nykyiset osaajamme toivottavasti vielä juuri riittävät. Kasvun rajat ovat kuitenkin tulossa vastaan, sillä noin 7000 digialan huippuosaajalle löytyisi Suomesta heti töitä. Heitä ei vain ole”, kiihtyy Roiha.

Haaste avainkaupungeille: Kanadaakin paremmaksi

Ohjelmistoyrittäjät ry haastaa Helsingin, Tampereen ja Oulun mukaan miettimään, miten Suomesta tehdään huippuosaajille tarpeeksi vetovoimainen. Kilpailua parhaista osaajista, yrityksistä ja menestyksestä käydään yhä enemmän kaupunkien kuin valtioiden välillä.

”Kaupungistuminen on digitalisoitumisen ohessa maailman tärkein megatrendi. Kun meiltä Suomesta ovat digiosaajat loppumassa kesken, täytyy avainkaupunkiemme vetovoiman riittää tuomaan heitä maailmalta. Siksi olen tänään lähettänyt keskustelupyynnön Helsingin, Tampereen ja Oulun kaupunkien johtajille”, kertoo toimitusjohtaja Roiha.

Pohjaksi keskusteluille Ohjelmistoyrittäjät ry ehdottaa Kanadan mallia, joka tuottaa Kanadaan maahanmuuttajia tarveharkintaisesti vuosittain vajaan prosentin osuuden väestöstä. Osaajaryhmät valitaan valtion ja elinkeinoelämän yhteisissä neuvotteluissa. ”Meillä on Kanadalta opittavaa paljon muussakin kuin jääkiekossa”, naurahtaa Roiha.

”Kanadan malli on monessa suhteessa ratkaissut Kanadan yhteiskunnallisen ja taloudellisen menestyksen. Osaajia on saatu niille talouden lohkoille, jotka ovat osaajia tarvinneet, ja yhteiskunta on toivottanut heidät tervetulleiksi. Suomessa maahanmuuttopolitikan linjaukseen tarvitaan hallituksen päätös, mutta vetovoiman täytyy tulla kaupunkikeskuksista.”

Prosentin osaamisperustainen lisäys toisi Suomeen 50 000 maahanmuuttajaa vuodessa.

”Ohjelmistoala ottaisi heti 5000 huippuosaajaa. Kohdekaupunkien pitää olla myös heidän perheilleen houkuttelevia, englanninkielisine palveluineen. Kasvukäytävä Helsinki-Tampere on Suomen talouden moottori ja siksi erityisen tärkeä, Oulu taas on Pohjois-Suomen ja koko Pohjois-Skandinavian mahdollinen vetonaula”, perustelee Roiha keskustelukutsuaan.

”Suomen pitää olla Kanadaakin parempi. Se on paras kansallinen ratkaisumme.”

Lisätietoja:

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmistoyrittäjät ry, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 040 018 0434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa28.2.2018 21:39Tiedote

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.23.2.2018 12:00Kutsu