Pääkaupunkiseudun korkeakoulut aliresursoituja suhteessa työelämän tarpeisiin

Tilastokeskuksen tuoreen väestöennusteen mukaan Suomen asukasluku kääntyy laskuun 2030-luvulla. Uusimaa on poikkeus, sillä alueen väestön kasvu jatkuu. Muuttovoitto muodostuu ensisijaisesti opiskelijoista ja maahanmuuttajista. Samoin työpaikkojen määrä alueella on ollut selkeässä kasvussa koko 2000-luvun ajan ja jatkuu ennusteiden mukaan vahvana myös 2020-luvulla.

- Suurin osa Uudenmaan uusista työpaikoista syntyy tehtäviin, jotka edellyttävät korkeakoulutasoista osaamista. Väestön kasvu ja yritysten osaamistarpeet eivät näy Helsingin seudun alueen korkeakoulujen resursoinnissa, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntija Riikka Vataja.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen vetovoimaluvut osoittavat alueen aloituspaikkakohtaisten hakijamäärät ovat selkeästi korkeammat valtakunnan tasoon verrattuna.  Ratkaisua aloituspaikkavajeeseen haetaan hallituksen korkeakouluille budjettiriihessä osoittamasta 60 miljoonan euron määrärahasta. Se ei kuitenkaan ole tosiallisesti rahoituksen lisäys, jos samaan aikaan myös tutkintotavoitteita kiristetään.

- Uusmaalaisilla nuorilla ja alanvaihtajilla on jo nyt keskimääräistä vaikeampi päästä oman alueensa korkeakouluihin, koska aloituspaikkoja on tarpeeseen nähden liian vähän. Pelkona on, että pk-seudun korkeakoulujen odotetaan kasvattavan tutkintomääriä ilman, että siihen osoitetaan vastaavia lisäresursseja, jatkaa Vataja.

Riikka Vataja, asiantuntija

Markku Lahtinen, johtaja