Pääkaupunkiseudun korkeakoulut aliresursoituja suhteessa työelämän tarpeisiin

Tilastokeskuksen tuoreen väestöennusteen mukaan Suomen asukasluku kääntyy laskuun 2030-luvulla. Uusimaa on poikkeus, sillä alueen väestön kasvu jatkuu. Muuttovoitto muodostuu ensisijaisesti opiskelijoista ja maahanmuuttajista. Samoin työpaikkojen määrä alueella on ollut selkeässä kasvussa koko 2000-luvun ajan ja jatkuu ennusteiden mukaan vahvana myös 2020-luvulla.

- Suurin osa Uudenmaan uusista työpaikoista syntyy tehtäviin, jotka edellyttävät korkeakoulutasoista osaamista. Väestön kasvu ja yritysten osaamistarpeet eivät näy Helsingin seudun alueen korkeakoulujen resursoinnissa, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin asiantuntija Riikka Vataja.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen vetovoimaluvut osoittavat alueen aloituspaikkakohtaisten hakijamäärät ovat selkeästi korkeammat valtakunnan tasoon verrattuna.  Ratkaisua aloituspaikkavajeeseen haetaan hallituksen korkeakouluille budjettiriihessä osoittamasta 60 miljoonan euron määrärahasta. Se ei kuitenkaan ole tosiallisesti rahoituksen lisäys, jos samaan aikaan myös tutkintotavoitteita kiristetään.

- Uusmaalaisilla nuorilla ja alanvaihtajilla on jo nyt keskimääräistä vaikeampi päästä oman alueensa korkeakouluihin, koska aloituspaikkoja on tarpeeseen nähden liian vähän. Pelkona on, että pk-seudun korkeakoulujen odotetaan kasvattavan tutkintomääriä ilman, että siihen osoitetaan vastaavia lisäresursseja, jatkaa Vataja.

Riikka Vataja, asiantuntija

Markku Lahtinen, johtaja

Onko itsenäisyyspäivä työntekijän palkallinen vapaapäivä? -Helsingin seudun kauppakamarin lakimies neuvoo4.12.2019 09:50:54 EETTiedote

Itsenäisyyspäivä on ainoa lakiin perustuva palkallinen arkipyhä. Siitä on säädetty laissa itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä. Itsenäisyyspäivä on palkallinen vapaapäivä kuukausipalkkaisilla työntekijöillä. Sen sijaan päivä-, tunti- ja urakkapalkkaisten työntekijöiden itsenäisyyspäivän palkan saamisen edellytyksenä on, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhdenjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää lähinnä ennen itsenäisyyspäivää, ja että itsenäisyyspäivä sattuu työntekijän työtuntijärjestelmän mukaiseksi työpäiväksi.

Uudenmaan yritykset maksoivat vuonna 2018 yhteisöveroa yli 3,5 miljardia euroa19.11.2019 06:55:00 EETTiedote

Uudellemaalle rekisteröidyt yritykset maksoivat vuonna 2018 lähes 60 % koko Suomen yhteisöveron määrästä, yhteensä 3 537 milj. euroa. Suurimmat yhteisöverot kertyivät Helsinkiin, 2 561 milj. euroa, Espooseen 547 milj. euroa ja Vantaalle rekisteröidyistä yhteisöistä 187 milj. euroa. Keskikokoiset Uudenmaan kunnat maksoivat yhteisöveroa 15-30 milj. euroa. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

Pikkujoulukausi on alkanut – lakimies neuvoo14.11.2019 09:40:50 EETTiedote

Perinteistä pikkujoulukautta vietetään taas Suomessa. Tällä vuoden ehkä merkittävämmällä juhlalla voi olla oleellinen tehtävä työyhteisön yhteenkuuluvuuden ja positiivisen ilmapiirin kehittymisessä. Pikkujoulujuhliin liittyy usein myös alkoholi ja se voi rentouttaa ilmapiiriä joskus liikaakin: iloisessa juhlassa voi tulla sanottua tai tehtyä jotain sellaista, mitä katuu myöhemmin. Helsingin seudun kauppakamarin lakimiehet ohjeistavat myös vapaaehtoisiin työhön liittyviin tilaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä.