Pääomatulovero iskee kovimmin yksityisen vuokranantajan vuokratuloihin

Suomen Vuokranantajat on huolissaan yksityisten vuokranantajien verokohtelusta. Yksityinen vuokranantaja maksaa vuokratuloistaan pääomaverotuloa, jota on järjestelmällisesti kiristetty viimeisen 20 vuoden aikana. Käytännössä aivan kaikille muille pääomatulomuodoille paitsi vuokratuloille on keksitty joku väline, jolla loivennetaan verokantaa ja vähennetään pääomatuloveroja. Suomen Vuokranantajien mielestä ei ole tarkoituksenmukaista, että verotus iskee kovimmin asuntomarkkinoille.

Yksityinen vuokranantaja maksaa vuokratuloistaan pääomatuloveroa. Pääomatuloveroa on järjestelmällisesti kiristetty viimeisen 20 vuoden aikana: vuonna 1995 pääomatuloverokanta oli vielä 25 prosenttia, kun tällä hetkellä pääomatulovero on 30-34 prosenttia.

Käytännössä pääomatulojen verotus iskee kovimmin yksityisiin vuokranantajiin. ”Aivan kaikille muille pääomatulomuodoille paitsi vuokratuloille on keksitty joku apparaatti tai väline, jolla loivennetaan verokantaa ja vähennetään pääomatuloveroja. Arvopaperisijoittajilla on vakuutuskuoret, yhtiöllä on kevennetyt osingot, yrittäjillä yrittäjävähennys, metsätalouden harjoittajilla (ehkä parhaiten rinnastettavissa yksityisiin vuokranantajiin) on metsävähennys, metsän verovapaa myynti lapselle sekä vielä myös metsälahjavähennys ja yrittäjävähennys”, luettelee Suomen Vuokranantajien vaikuttamistyön asiantuntija Tuomas Viljamaa.

”Tämä alkaa olla yhteiskunta, jossa jatkuvasti nostetaan pääomatuloveroa, mutta ainoa merkittävä ryhmä, jonka oletetaan sen täysimääräisesti ja kertymätahtisesti maksavan, ovat vuokranantajat. Jos verrataan yksityisen vuokranantajan verokohtelua muihin pääomatulolajeihin, on täysin selvää, että vuokratuloja verotetaan liikaa suhteessa muihin verrokkeihin. Varsinkin, kun asuntokauppaan liittyy vielä varainsiirtoverokin”, Viljamaa sanoo.

Ratkaisuna verokohtelun yhtenäistäminen

Suomen Vuokranantajat on tilanteesta huolissaan. Yksityisten vuokranantajien merkitys yhteiskunnassa on suuri: Suomessa on verottajan ja Tilastokeskuksen arvion mukaan noin 210 000 yksityistä vuokranantajaa, jotka vuokraavat noin 300 000 asuntoa joka puolella Suomea.

”Tarvitsemme nykyisiä ja uusia yksityisiä vuokranantajia sijoittamaan pääomia asumiseen ja vuokra-asuntoihin. Ilman tuota panostusta vuokra-asuntojen kasvavaan kysyntään ei voida vastata. Nykyinen verokohtelu ei tähän kannusta”, Viljamaa kuvailee.

Suomen Vuokranantajat ehdottaa ratkaisuna veropolitiikan yhtenäistämistä: ”Nykytilanteessa ei olisi edes järkevää esittää vuokratuloille vähennystä, koska silloin pääomatuloverokanta ei koskisi käytännössä ketään tai mitään. Suomen veropolitiikassa pitäisi vähentää vähennyksiä ja reikiä veropohjassa, pyrkiä yhtenäistämään pääomatuloverotusta ja laskemaan koko pääomatuloverokantaa kokonaisuudessaan. Nykyinen tie, jolla kiristetään vasemmalla kädellä ja luodaan loivennuksia oikealla kädellä, ei ole millään muotoa järkevää tai perusteltua. Mahdollisimman laaja veropohja tarvitaan verojärjestelmän oikeudenmukaisuuden ja kannustavuuden kannalta”, Viljamaa ehdottaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Kuva: Shutterstock

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.

Kutsu medialle: Airbnb meidän talossa – uhka vai mahdollisuus?28.5.2018 08:23Kutsu

Kotimajoitus ja muu asunnon lyhytaikainen vuokraus ovat taas kesän tullen kuumia puheenaiheita. Mitä laki sanoo asiasta, ja millaisia ohjeita viranomaisilta kaivattaisiin? Yksi suurimmista haasteista liittyy rajanvetoon vuokraustoiminnan ja majoitustoiminnan välillä. Toisena huolenaiheena on mm. henkilölukuun perustuvien vesimaksujen määräytyminen taloyhtiöissä, joissa majoitustoimintaa harjoitetaan.