Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Taloyhtiön huolellinen hoito on tärkeää sekä yksityisille asuntosijoittajille että talossa asuville osakkaille, muistuttaa Suomen Vuokranantajat. Kuva: Shutterstock.

YLE uutisoi eilen sijoitusasuntojen suuren määrän voivan vaikuttaa taloyhtiön saamiin lainatarjouksiin. Uutisen mukaan pankit suhtautuvat luottavaisemmin taloyhtiöön, jossa omistuspohja on hyvin hajautunut eikä keskittynyt harvojen käsiin.

Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riski piilee omistuksen keskittymisessä.

”Jos yksittäinen taho – vaikkapa asuntorahasto – omistaa merkittävän osan taloyhtiön asunnoista, voi tämän omistajan maksukyky vaikuttaa taloyhtiön talouteen merkittävästi”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes sanoo.

”Ongelmaa ei kuitenkaan voi yleistää koskemaan kaikkia asuntosijoittajia. On tärkeää muistaa, että yksityisten piensijoittajien asuntosijoitukset ovat varsin tehokkaasti hajautuneet. Suurin osa yksityisistä vuokranantajista omistaa 1-3 vuokra-asuntoa, ja nekin tyypillisesti eri taloyhtiöistä. Tällöin asuntosijoittajan riski taloyhtiölle on aivan samantasoinen kuin kenen tahansa talossa asuvan osakkaan”, Sanna Hughes sanoo.

Taloyhtiön hyvä hoito myös asuntosijoittajan etu

Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti.
Suomen Vuokranantajien tammikuussa julkaiseman laajan Vuokranantaja-kyselyn mukaan mukaan vain kahdella tuhannesta vuokranantajasta oli ollut suuria vaikeuksia maksaa vastikkeitaan korona-aikana. Lisäksi yksityiset vuokranantajat ovat kyselyn mukaan varautuneet hyvin esimerkiksi korkojen nousuun.

”Taloyhtiön hyvä taloudenpito sekä huolellinen hoito ovat myös asuntosijoittajille tärkeitä. Taloyhtiö vaikuttaa myös vuokrakodin viihtyisyyteen ja vuokrattavuuteen. Huono taloyhtiö on yleensä myös huono sijoituskohde. Yksityiset asuntosijoittajat ymmärtävät tämän hyvin: Vuokranantaja-kyselymme mukaan kolmannes vuokranantajista toimii taloyhtiön hallituksessa. He siis haluavat olla aktiivisesti kehittämässä taloyhtiötä eteenpäin ja parhaimmillaan tuovat yhtiöön osaamista ja kokemusta muista taloyhtiöistä”, Hughes sanoo.

Suomen Vuokranantajat on huolissaan julkisessa keskustelussa esiintyvästä vastakkainasettelusta asuntosijoittajien ja omistusasujien välillä.

”On huolestuttavaa, jos asuntosijoittaminen ylipäätään aletaan nähdä taloyhtiön kannalta haitallisena. Yksityisen piensijoittajan etu on usein hyvin samanlainen kuin talossa asuvan osakkaan. Leimaamalla kaikki asuntosijoittajat taloyhtiöiden kannalta riskaabeleiksi unohdetaan myös yksityisten vuokranantajien merkitys yhteiskunnan kannalta. Ilman yksityisiä vuokranantajia meiltä puuttuisi koti lähes puolelta miljoonalta vuokralla asuvalta suomalaiselta”, Hughes muistuttaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.