Pohjola Rakennukselle voitto Tampereen kaupungin tontinluovutuskilpailussa – Kissanmaalle uusi kiertotaloutta edistävä asuinkerrostalo

Tampereen kaupunki on päättänyt varata Pohjola Rakennus Oy Suomelle Kissanmaalla sijaitsevan tontin omistusasuntotuotantoon. Tontinluovutuskilpailussa edellytyksenä oli tehdä konseptitason suunnitelma siitä, miten tontille sijoitettavassa hankkeessa tullaan hyödyntämään kiertotalouden periaatteiden mukaisia rakennusosia tai -materiaaleja. Kissanmaalla sijaitsevaan tonttiin tuli yhteensä 18 hakemusta, joista raati valitsi Pohjola Rakennuksen konseptisuunnitelman parhaimmaksi.

Tampereen Kissanmaalla sijaitsevalle tontille tullaan rakentamaan yli sata uutta kotia.

Tampereen kaupungin järjestämän Kissanmaalla sijaitsevan tontinluovutuskilpailun voittajan Pohjola Rakennuksen valintaan vaikuttivat muun muassa se, että esityksessä kuvatut materiaalit olivat saatavilla Pohjola Rakennuksen omilta työmailta ja pääosin Tampereen seudulta. Voittoon vaikutti myös suunnitelmassa korostettu uudelleenkäytettyjen rakennusosien osuus erityisesti asuinrakennuksessa ja olemassa olevien, käytettyjen materiaalien monipuolinen käyttö sekä asuinkerrostalossa että piharakennuksessa.

Rakennettavassa asuinkerrostalossa ja sen piharakennuksessa tullaan hyödyntämään monipuolisesti kierrätysmateriaaleja. Asuinkerrostalon pihaan rakennetaan lähes täysin uudelleenkäytettävistä rakennustuotteista koostuvat polkupyöräkatos ja viherhuone. Asuinrakennuksen rakennusrunko tehdään vähähiilisestä ja uudelleenkäytetystä betonista ja julkisivut tehdään osin uudelleenkäytetystä puusta ja tiilestä. Piharakenteissa ja kalusteissa hyödynnetään uudelleen käytettäviä ja korkean kierrätysasteen tuotteita, kuten uudelleen käytettyjä pihalaattoja. Myös autohallin ajoluiskan seinien muuraamiseen käytetään uudelleen käytettäviä tiiliä Pohjola Rakennuksen omilta työmailta.

"Hankkeissamme on jo aiemmin toteutettu erinomaisia suorituksia purettavien materiaalien uudelleen käytöstä, ja tässä pääsemme hyödyntämään omaa ja yhteistyökumppaneidemme osaamista laajemmalla tavalla. Kohteessa uudelleenkäyttöaste nostetaan suuremmaksi, kuin mitä asuinkohteissa on Suomessa aikaisemmin tehty. Teemme yhteistyöstä alan edistyksellisten toimijoiden ja paikallisen rakennusvalvontaviranomaisen kanssa. Kissanmaalla tulemme hyödyntämään monipuolisesti Pohjola Rakennuksen omien kohteiden materiaaleja muun muassa Kaukajärven Seurakuntatalolta (osoite Keskisenkatu 20 Tampere) sekä Tikkutehtaalta (Tikkutehtaanrinne 3, Tampere).", Pohjola Rakennuksen Tampereen hankekehityspäällikkö Janne Kivimäki kertoo projektista.

Rakennettava tontti sijaitsee Kissanmaalla, osoitteessa Hipposkylänkuja 12 ja sen rakennusoikeus on 6 100 k-m2. Uusia koteja rakennetaan hieman yli 100 kappaletta ja niiden ennakkomarkkinointi alkaa arviolta keväällä 2023. Rakennustyöt alkavat arviolta 2023 vuoden loppupuolella ja valmistuvat arviolta vuoden 2025 loppupuolella.

Pohjola Rakennus Oy Suomi on kotimainen perheyritys, joka on luonut mukavuusalueita Pohjolan elosuhteisiin jo yli 30 vuotta. Suunnittelemme ja rakennamme vuosittain lähes 3 000 kotia, joita yhdistävät hyvä sijainti, toimiva pohjaratkaisu ja laadukkaat materiaalit. Olemme yksi Suomen suurimmista rakennusalan yrityksistä ja työllistämme yli 3 000 ammattilaista, joista yli 300 on omaa henkilökuntaa. Kun haluat löytää oman mukavuusalueesi, voit luottaa meihin.

Pohjola Rakennus on aloittanut hitas-uudiskohteensa rakentamisen Vallilaan30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjola Rakennus Oy Suomi on käynnistänyt Vallilan Karstulantielle rakennettavan hitas-uudiskohteensa, Asunto Oy Helsingin Vallilan Siluetin rakentamisen. Hitas-kotien osto-oikeuden arvonta suoritettiin 11.8.2022. Hakemuksia uusiin koteihin tuli lähes 800 kpl, jonka johdosta kaikki asunnot ovat varattuja ja kaupanteko on alkanut vauhdilla.12-kerroksiseen Siluettiin valmistuu yhteensä 41 uutta kotia arviolta syksyllä 2023.