Reilu Teko säkkikeräys alkaa taas

Suomen 4H-liitto, Finland svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen. Keräyksen päärahoittajana toimii Yara Suomi. Säkkikeräykseen osallistuvat Hankkija, Lantmännen Agro, Lantmännen Feed, Tilasiemen ja Lassila & Tikanoja.

Keräykseen otetaan Yaran lannoitesäkit, lannoitelavojen suojahuput, Hankkijan rehusuursäkit sekä Hankkijan, Lantmännen Agron, Lantmännen Feedin, Raisioagron ja Tilasiemenen siemenviljasuursäkit.

Keräyksellä on jo pitkät perinteet, sitä on tehty vuodesta 1975 asti. Tänä aikana muovia on saatu talteen yli 37 miljoonaa kiloa, josta viime vuonna 611 tonnia.

-Myös tänä vuonna tavoittelemme, että Yaran ja yhteistyökumppaneiden säkit tulevat tehokkaasti ja turvallisesti talteen, toteaa kaupallinen johtaja Timo Räsänen Yara Suomesta.

Uusi 4H-sovellus neuvoo lähimmän keräyspisteen

Säkkikeräys tapahtuu touko-elokuussa. Viljelijät tuovat tyhjät säkit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin, joita on lähes jokaisessa kunnassa, yhteensä noin 250. Lähin keräyspiste on helppo löytää uudella 4Help-sovelluksella.

Puhelimeen ladattava 4Help-sovellus paikantaa viljelijän sijainnin ja sen perusteella tarjoaa lähellä olevat keräyspisteet. Sovellus näyttää keräyspisteen tiedot ja ohjeet keräykseen kelpaavista säkeistä ja niiden käsittelystä tilalla. Lopuksi viljelijä voi käynnistää navigoinnin, joka neuvoo perille keräyspisteelle.

4H-nuoret huolehtivat säkkien keräyspisteistä. Nuoret saavat keräyksestä tärkeää työkokemusta, ja monelle se on ensimmäinen kesätyö. Yara järjestää säkkien kuljetuksen keräyspisteistä jatkokäsittelyyn.

-Suursäkit ohjataan esikäsittelyn jälkeen materiaalikierrätykseen, jossa säkit saavat uuden elämän mm. vannenauhoina. Vannenauhoja käytetään esimerkiksi sahatavaran sidonnassa, kertoo liiketoimintapäällikkö Sanna Peltola Lassila & Tikanojalta.

Säkkikeräyksen suojelijana toimii maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

www.4H.fi/reiluteko
Ilmaisen 4Help-sovelluksen voi ladata puhelimen sovelluskaupasta (iOS ja Android).

Timo Räsänen, kaupallinen johtaja
Yara Suomi Oy, puh. 050 337 4514

Aino Tonttila, järjestöpäällikkö
Suomen 4H-liitto, puh. 0400 664 199

Sanna Peltola, liiketoimintapäällikkö
Lassila & Tikanoja Oyj, puh. 050 385 4548

Suomen 4H-liiton valtuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin Lasse Hautala24.4.2019 15:19:01 EESTTiedote

Kolmen vuoden välein kokoontuva Suomen 4H-liiton edustajakokous valitsi keskiviikkona 24. huhtikuuta valtuuskunnan puheenjohtajaksi agrologi Lasse Hautalan, joka toimi tehtävässä myös edellisellä kaudella. Varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Anneli Kiljunen. Lisäksi edustajakokous valitsi valtuuskuntaan 21 muuta jäsentä. Edustajakokouksessa hyväksyttiin myös Suomen 4H-liiton strategia Kestävää kasvua tekemällä oppien vuosille 2020–2022.