Reppu ja reitti vie Sveitsin kauniisiin maisemiin

Niinkin voi käydä, että päätyy jyrkässä rinteessä roikkumaan lumiesteissä ja kohtaan, jossa polku katoaa. Silloin auttaa kartta, hyvät eväät ja aimo annos maalaisjärkeä.

Reppu ja reitti -kirjan tarinoissa patikoidaan Sveitsin alppijärville, riippusiltojen yli, jäätikön sivua ja palmurajaa kohti. Kirja toimii matkaoppaana retkelle tai sitä suunnitteleville, mutta yhtä hyvin sitä voi lukea kotona nojatuolissa torkkupeittoon kääriytyneenä.

Merkittyjä polkuja on Sveitsissä lukematon määrä, tavallisista patikkapoluista alppireitteihin. Ja jos kantti tai voimat eivät riitä, reitille vie usein myös köysirata. Päiväpatikka palkitsee vaeltajan upealla luonnolla. Lumihuippuisilla Alpeilla voi tavata murmelin tai alppikauriin, kenties alppitähdenkin.

Liisa Helve-Sibaja on parikymmentä vuotta Zürichin naapurikunnassa Zollikonissa asunut vapaa toimittaja, suomen opettaja ja bloggaaja. Kotkansaarella syntyneelle Helve-Sibajalle vuoristossa patikoinnista on tullut tärkeä osa elämäntapaa.

Teos: Reppu ja reitti : Patikkapolkujen Sveitsi
Kirjoittaja: Liisa Helve-Sibaja