LOGOMOLOGOMO

Saaristo-oopperan Vanhapiika ja varas yllättää esiintyjänsäkin

Mitä saadaan, kun radiostudioon suljetaan neljä oopperalaulajaa, yksi pianisti, yksi villakoira ja yksi Jukka Rasila? Ainakin koossa ovat farssin ainekset. Saaristo-oopperan tuottama ja Mika Eirtovaaran ohjaama Vanhapiika ja varas törmäyttää teatterin, oopperan ja kuunnelman ja tarjoilee lopputuloksen hyvin sekoitettuna Logomon Teatro-salin lavalta 7. marraskuuta klo 19.

Oopperaa radio-oopperan tekemisestä

Italialaisen Gian Carlo Menottin vuonna 1939 säveltämä Vanhapiika ja varas on alun perin kevyt radio-ooppera, josta muokattiin myöhemmin myös näyttämöversio. Saaristo-oopperan näkemys yhdistää ja sekoittaa näitä kahta tyyliä:

–Me tavallaan palaamme esityksen alkujuurille tuomalla näyttämölle 30-luvun radiostudion, jossa neljä oopperalaulajaa ja pianisti äänittävät radio-oopperaa Vanhapiika ja varas, kertoo oopperalaulaja Päivi Nisula.

–Normaalin roolituksen lisäksi meidän versiossamme lavalla seikkailee myös äänitehostemiestä esittävä Jukka Rasila, joka tekee Teatrossa oopperadebyyttinsä, Nisula kertoo.

Koska Rasilan roolia ei oopperan käsikirjoituksesta varsinaisesti löydy, on sen sisältö Nisulan mukaan heillekin pieni mysteeri.

–Kun Jukka pääsee improvisoimaan, on luvassa varmasti yllätyksiä niin yleisölle kuin meille esiintyjillekin.

Teatterin keinoin

Saaristo-ooppera pyrkii tuotannoissaan tuomaan oopperaa uusiin tiloihin ja tekemään siitä helpommin lähestyttävää, niin tälläkin kertaa. Siksi ohjaajaksi kutsuttiin stand upista ja teatterista paremmin tunnettu Mika Eirtovaara ja esityspaikaksi valittiin Logomon Teatro. Myös käsikirjoitus ja toteutus ovat teatterimaisempia kuin oopperoissa yleensä.

–Oopperat eivät tavallisesti ole farsseja, vaan meno on usein mahtipontista ja pönöttävää. Me taas haluamme tarjota yleisölle kevyempää viihdettä ja hauskuutta marraskuun pimeyteen Nisula kuvailee.

–Tästä syystä halusimme ohjaajan juuri teatterin puolelta. Mika on tuonut esitykseen teatterilavoilta tuttua rytmiikkaa ja ajoitusta, joka tekee siitä teatterimaisemman, hän kertoo.

Teatroon on helppo tulla

Vanhapiika ja varas saa ensi-iltansa 7.11. ja pääsee samalla korkkaamaan ensimmäisenä näyttämöteoksena Teatro-salin. Luvassa on nauruhermoja kutkuttava oopperafarssi, johon ei todellakaan ole pukupakkoa.

----

Rooleissa: Päivi Nisula (Miss Todd), Juha Hostikka (Bob), Tiina Vahervaara (Laetitia) ja Anu Hostikka (Miss Pinkerton), Pasi Helin (pianisti) ja Jukka Rasila (äänimies)

Esitykset: 7.11. klo 19.00 (ensi-ilta), 10.11. klo 19.00, 12.11. klo 15.00, 14.11. klo 19.00 ja 15.11. klo 19.00. Liput 25/35€, Lippupiste.fi.

Päivi Nisula
Taiteellinen johtaja
Saaristo-ooppera

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii entisessä VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomossa järjestetään konsertteja, kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia.

Teatro on viihde- ja tapahtumakeskus Logomon sisällä. Teatro-kokonaisuus on rakennettu Turun kaupunginteatterilta vapautuneisiin tiloihin. Iltapäivisin Teatro toimii kahvilana sekä tapahtuma- ja kongressikeskuksena, iltaisin siitä kuoriutuu rento ja tyylikäs viihdekeskus baareineen. Teatro on avoinna ke–la klo 15 alkaen.Viime vuonna Logomossa pidettiin noin 1000 eri tilaisuutta, ja talon kävijämäärä oli 369 000 henkilöä. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin yli 400 ihmistä noin 70 yrityksessä. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita.

TEATROSSA RUOKAKIN ON TAIDETTA12.10.2017 14:00Tiedote

Uudentyyppinen elämyksellinen kokonaisuus, Teatro, avataan perjantaina 13. lokakuuta Turun Logomossa. Teatrossa yhdistyvät ruoka, juoma ja erilaiset tapahtumat. Luvassa on yllätyksellisiä pop up -illallisia, elokuvateemailtoja, intiimejä jazz-klubeja ja monipuolisia show-iltoja. Teatron baari on avoinna iltapäivästä alkaen myöhään yöhön. Tilaisuudet, tapahtumat, show&dinner, etkot ja jatkot – kaikki onnistuu nyt saman katon alla.

Art Goes Logomo – suurin nykytaiteen ryhmänäyttely kahteen vuosikymmeneen Turussa9.6.2017 13:31Tiedote

Turussa on esillä suurin nykytaiteen ryhmänäyttely kahteenkymmeneen vuoteen. Art Goes Logomo esittelee 20 kansainvälistä nykytaiteilijaa meiltä ja muualta suuressa Logomo-salissa 10.6.-13.8.2017. Monet ulkomaisista, kansainvälisesti tunnetuista taiteilijoista ovat ensimmäistä kertaa esillä Suomessa ja myös suuri osa näyttelyn teoksista on ennennäkemättömiä. Tai ennenkuulemattomia, kuten Roberto Pugliesen vaikuttava La Finta Semplice. Art Goes Logomo -näyttely on koottu Logomon ja nykytaiteen galleria MAKASIINI CONTEMPORARYn yhteistyönä.

Mitä nyt Logomo-teatteri? Kaupunginteatteri lähti – eläköön Logomo-teatteri!30.5.2017 11:00Tiedote

Turun Logomossa noin kolmen vuoden ajan toiminut Turun Kaupunginteatteri palaa syksyksi takaisin Aurajoen rantaan. Teatterin jättämät tilat eivät kuitenkaan jää tyhjilleen, vaan niihin on tulossa monikäyttöinen kokonaisuus, joka mahdollistaa erilaiset kulttuuri-, yritys- ja kongressitapahtumat. Tapahtumat, joille on ollut Turussa kysyntää, mutta ei välttämättä tiloja ennen tätä.