Sähköverkkohankkeessa edistetään yhteistyötä maanomistajien kanssa ilmakuvauksella

Syksyllä Laihian Miettylässä alkavaan sähköverkon maakaapelointityöhön valmistaudutaan hieman eri tavoin kuin yleensä: johtoreitin varrella oleva alue kuvataan ilmasta kuvauskopterilla.

Urakoitsijana toimivalle Oy RAVERA Ab:lle toimintatapa on uusi.

Projektipäällikkö Matti Luomanen kertoo, että ajatus tuli alun perin johtoreitin varrella olevalta maanomistajalta. Urakoitsija tarttuikin ajatukseen mielellään.

- Ilmakuvauksesta on hyötyä etenkin jälkitöiden hoidossa, kertoo Luomanen.

Ilmakuvaus on kustannustehokas tapa varmistaa, että alue saadaan tarkasti dokumentoitua. Näin tarvittavat korjaukset saadaan tehtyä rakentamisvaiheen jälkeen ja lähtötilanteeseen perustuen. Samalla se on tapa kertoa maanomistajille, että jälkityöt halutaan hoitaa hyvin.

Dronea lennätetään 2050 metrin korkeudella alueella MiettyläLaihian kirkonkylä.
- Mikäli säät sallivat, johtoreitti kuvataan elokuun viimeisestä viikosta alkaen. Rakentaminen alkaa syyskuussa, toteaa Raveran toimitusjohtaja Aimo Latvala.

Droneja käytetään jo jonkin verran sähköverkkojen kunnon tarkistamiseen. Latvala näkee, että uutta kuvaustekniikkaa voisi alalla hyödyntää laajemminkin.

Hankkeen rakennuttaja on Vaasan Sähköverkko Oy.

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee yli 170 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2016 oli noin 140 milj. euroa.