Sateenkaari-ihmisten elämä on arvokasta – varhainen tuki ehkäisee itsemurhia

Tänään vietetään kansainvälistä itsemurhien ehkäisypäivää. Ihmisoikeusjärjestö Seta muistuttaa. että sateenkaari-ihmisten itsemurhat ovat estettävissä ja itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavilla apua.

Tiedote 10.9.2021
vapaa heti julkaistavaksi

Yhä useampi sateenkaari-ihminen voi elää koko elämänsä avoimesti omana itsenään ilman pelkoa siitä, että joutuu salaamaan itsensä. Silti vielä nykyään sateenkaari-ihmisten mielenterveyttä heikentävät syrjintä ja häirintä, vihapuhe ja kielteiset asenteet sekä vähemmistöstressi. Esimerkiksi eheyttämispyrkimykset synnyttävät riskin vakaville mielenterveysongelmille.

Suojaavia tekijöitä kaikkien sateenkaari-ihmisten kohdalla ovat hyväksyvä ja kunkin itsemäärittelyä kunnioittava ja arvostava ilmapiiri sekä sateenkaari-ihmisten näkyvyys yhteiskunnassa. Seta peräänkuuluttaa yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia vahvistavia kohdennettuja toimenpiteitä, kuten sateenkaariosaamista mielenterveyspalveluihin.

Transihmisten hyvinvointia tukee mahdollisuus sukupuolta vahvistaviin hoitoihin, riittävän varhain saatu tuki sekä mahdollisuudet tulla nähdyksi omassa oikeassa sukupuolessaan sekä itse valitun nimen käyttäminen. Lisäksi tärkeää on juridisen sukupuolen vahvistaminen. Koska erityisesti transnuorilla on kohonnut riski itsetuhoisuudelle, tulee nämä mahdollistaa myös heille.

“Itsetuhoisuus ei ole yksilön sisäinen asia, vaan siihen vaikuttaa koko kasvuympäristö ja sateenkaari-ihmisiin kohdistuva syrjintä, homo- ja transfobia sekä yhteiskunnan kielteiset asenteet. Jokainen voi vaikuttaa turvallisen ympäristön luomiseen, jossa sateenkaarilasten ja -nuorten elämä nähdään arvokkaana ja sitä suojellaan”, sanoo Setan nuorisotyön vaikuttamisen asiantuntija Lotte Telakivi.

Sateenkaarinuorten kohdalla perheen tuki ja tukipalvelut vanhemmille sekä turvallinen kouluympäristö ja osallisuuden kokemukset suojaavat nuoria. Seta vaatii ylipäätään sateenkaari-ihmisiin kohdistuvien ihmisoikeusloukkausten poistamista sekä tehokasta sateenkaari-ihmisiä suojaavien lakien toimeenpanoa ja puuttumista vihapuheeseen.

“Tarvitsemme yhteiskunnallisen ilmapiirin, jossa ketään ei väheksytä ja mitätöidä seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin, sukupuolen ilmaisun tai kehon sukupuolitettujen piirteiden perusteella. Kaikenikäisten sateenkaari-ihmisten tulee voida elää omanlaistaan elämää ja nähdä tulevaisuutensa täynnä myönteisiä mahdollisuuksia”, Telakivi painottaa.

Sateenkaari-ihmiset ovat löytäneet vuosikymmenien aikana erilaisia keinoja selviytyä hetero- ja sukupuolinormatiivisessa yhteiskunnassa. Sateenkaariyhteisöt Seta mukaan lukien ovat tarjonneet jo 50 vuoden ajan turvallisia tiloja, hyväksyntää ja omia psykososiaalisia tukipalveluita, jotta mahdollisimman moni on voinut elää omannäköistään elämää. Tänään nämä tahot tuottavat tietoa ja tarjoavat osaamistaan sekä koulutusta muiden toimijoiden, kuten sote-palveluiden, käyttöön.

Tukea sateenkaari-ihmisille

Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa ja vertaistukea transihmisille, intersukupuolisille, sukupuoltaan pohtiville ja heidän läheisilleen.

Perhesuhdekeskus tukee sateenkaari-ihmisten perhesuhteita järjestämällä vertaistoimintaa, tarjoamalla ammatillista tukea erityisen vaikeissa perhetilanteissa oleville.

Sinuiksi-palvelu tarjoaa monipuolista tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville ja identiteettiään pohtiville.

Mieli ry:n tukipalvelut sekä Itsemurhien ehkäisykeskuksen tarjoama tuki on tarkoitettu kaikille itsemurhaa yrittäneille henkilöille mahdollisimman pian itsemurhayrityksen jälkeen

Tietoa ammattilaisille

Setan Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus on julkaissut psykologi Ave Valojään laatiman tutkimuskatsauksen liittyen transnuorten itsetuhoisuuteen ja itsemurhariskiin. Katsauksessa kuvataan transnuorten itsetuhoisuuden yleisyyttä erityisesti Pohjoismaissa ja kohonnutta riskiä selittäviä tekijöitä.

Tutkimuskatsaus: Transnuoret ja itsemurha, Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus 2021

Lotte Telakivinuorisotyön vaikuttamisen asiantuntija

Lotte Telakivi on sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien lasten ja nuorten ihmisoikeuksien ja hyvinvoinnin ja heihin kohdistuvan politiikan asiantuntija.

Puh:044 301 3020lotte.telakivi@seta.fi

Maarit Huuskajohtava sosiaalityöntekijä, Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus

Maarit Huuska on Setan ylläpitämän Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen johtava sosiaalityöntekijä, koulutukseltaan YTM, sosiologi ja sosiaalityöntekijä sekä psykoterapeutti/perheterapeutti. Hän on sukupuolen moninaisuuden ja transihmisten ja heidän läheistensä hyvinvoinnin edistämisen asiantuntija.

Puh:050 913 3278maarit.huuska@seta.fi

Seta on valtakunnallinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on, että kaikki voisivat elää yhdenvertaisina riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, sukupuolen ilmaisusta tai kehon sukupuolta määrittävistä piirteistä. Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus tarjoaa tukea ja neuvontaa sukupuolivähemmistöihin kuuluville ja heidän läheisilleen sekä toimii sukupuolen moninaisuuden asiantuntijana Suomessa.

Setan Asiallisen tiedon omena -tunnustus Kirkkohallituksen kasvatuksen ja perheasioiden yksikölle22.9.2021 00:05:00 EEST | Tiedote

Ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö Seta on jakanut vuoden 2021 Asiallisen tiedon omena -tunnustuksen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat -yksikölle. Tunnustuksen vastaanottivat 14.9.2021 yksikön johtaja Jarmo Kokkonen ja johtava asiantuntija Sari-Annika Pettinen. Tunnustuksen luovutti Kirkkohallituksen tiloissa Helsingissä Setan puheenjohtaja Sakris Kupila.

Asiantuntijat vaativat syrjimätöntä mielenterveyshoitoa myös ei-suomenkielisille sateenkaari-ihmisille13.8.2021 15:42:44 EEST | Uutinen

Kansanedustaja Eva Biaudet, THL:n tutkija Mercedesz Czimbalmos, Setlementtiliiton projektityöntekijä Hassen Hnini, sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen erikoistunut psykologi ja psykoterapeutti Aleksi Jalava, MIELI ry:n toiminnankehittäjä Kristian Wahlbeck sekä Juho Aalto ja Pauliina Lukinmaa Setan kansainvälisten asioiden toimikunnan puolesta vaativat yhteislausunnossaan parantamaan mielenterveyspalveluiden saatavuutta ei-suomenkielisten sateenkaari-ihmisten kohdalla ja takaamaan sukupuolen korjaushoidot suomeen maahanmuuttaneille transihmiselle.