Se ei johdu sinusta -kirja herättää huomaamaan syrjinnän työpaikoilla

Työelämä muuttuu hitaasti. Vaikka lainsäädäntö ja tunnustetut arvot puhuvat tasa-arvon puolesta, moni kokee työelämässä edelleen syrjintää. Tiina-Emilia Kauniston Se ei johdu sinusta osoittaa, miten syy löytyy syvältä historiasta. Teos ilmestyy Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä 19.3.2021.

Tiina-Emilia Kaunisto: Se ei johdu sinusta. Kansi: Timo Numminen.

Se ei johdu sinusta auttaa lukijaa ymmärtämään itsensä osana työelämän historiaa, jossa naiset, vähemmistöt, kiltit, käskyläiset tai muut valtaketjun pohjimmaiset on aina suljettu vallan ulkopuolelle.

Lainsäädännön mukaan työelämä on turvallinen, yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kaikille.

“Olenkin kirjaa kirjoittaessa ja työelämää havainnoidessa päätellyt, että lainsäädäntö sisältää monia hyviä käsitteitä kuvaamaan henkisen väkivallan eri muotoja ja niiden välisiä eroja, mutta käsitteiden sisältöä ei ymmärretä työpaikoilla. Olemme monille tasa-arvo-ongelmille aivan yhtä sokeita tässä ajassa kuin aiempina aikoina”, toteaa Kaunisto kirjansa esipuheessa.

Kirja on kirjoitettu erityisesti heille, jotka ovat havainneet tai kokeneet henkistä työpaikkaväkivaltaa. Se sopii luettavaksi myös heille, jotka selvittävät työssään syrjintään tai muuhun epäasialliseen käytökseen liittyviä ristiriitatilanteita.

“Kokonaisuudessaan sukupuoleen liittyvää epäasiallista kohtelua eli
sukupuoleen liittyvää seksuaalista häirintää, vähättelyä, yliolkaista
suhtautumista tai vihapuhetta oli kokenut 63 prosenttia naisista ja
prosenttia miehistä.” Tasa-arvobarometri 2017

Tiina-Emilia Kaunisto on työelämän erityisasiantuntija Monimuotoiset perheet -verkostosta. Taustaltaan hän on toimittaja ja työmarkkinajärjestön asiantuntija.

teos: Se ei johdu sinusta – Vähättelyn historia työelämässä
kirjoittaja: Tiina-Emilia Kaunisto
kustantaja: Avain
sivuja: 200
julkaisupäivä: 19.3.2021

vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

Tiina-Emilia Kaunisto: Se ei johdu sinusta. Kansi: Timo Numminen.
Tiina-Emilia Kaunisto, kuvaaja: Juha Jämsä.

Syksyn kirjoissa yhteiskunnallisia teemoja ja puhuttelevaa kulttuuria30.3.2021 15:14:58 EEST | Tiedote

Avaimen syksyn 2021 runsas kustannusohjelma sisältää kirjoja kaikenikäisille lukijoille. Kirjat kuljettavat lukijat muun muassa patikoimaan Sveitsin Alpeille, valloittamaan Kiinan luovien alojen markkinoita ja pohtimaan kotiseutuvierautta sekä suvaitsevaisuuden monia ulottuvuuksia. Nuoremmille lukijoille on tarjolla muun muassa runomittaisia seikkailuja Juha Siron lastenromaanissa sekä ympäristönsuojelua hauskojen Kosan ja Mukan matkassa. Laajan selkokirjakattauksen kruunaa Elina Karjalaisen Uppo-Nalle, jonka on selkomukauttanut Silja Vuorikuru.