Selvitys paljastaa - näillä aloilla itsenäiset yrittäjät laskuttavat eniten

UKKO.fi palvelee jo useita tuhansia Y-tunnuksellisia toiminimiyrittäjiä, jotka laskuttavat säännöllisesti omasta työstään digitaalisen yrittäjyyspalvelun kautta. Helpottaaksemme itsenäisen yrittäjän työn hinnoittelua, laskimme eri toimialoilla toimivien yrittäjien keskilaskutushinnat auki.

Luvut pohjautuvat UKKO.fin kautta toimivien itsenäisten yrittäjien yli 12 000 laskun aineistoon.

Tiedot on koottu laskuriin, josta voi vertailla esimerkiksi omaa tuntihintaa laskurin antamiin keskituntihintoihin.

- Yksi yrittäjyyteen liitettyjä vaikeita asioita on oman työn hinnoittelu. Etenkin nyt, kulujen kasvaessa, yrittäjän kannattaa miettiä oman työnsä hintaa tarkemmin, UKKO-konsernin toimitusjohtaja Lauri Timgren perustelee.

- Selvityksemme mukaan yli 80 euron tuntihinnoille pääsevät liikkeenjohdon konsultit sekä atk-laitteisto- ja ohjelmistokonsultit. Kolmanneksi eniten tienaavat itsenäiset yrittäjät ovat ohjelmistosuunnittelijoita ja -valmistajia.

Itsenäinen yrittäjyys on työelämän 2000-luvun merkittävin muutostrendi. Yrittäjyys kiinnostaa yhä useampaa, mutta aloittava yrittäjä ei välttämättä tiedä miten hinnoitella omaa työtään kannattavasti. Yrittäjän tienesti onkin tähän mennessä ollut iso kysymysmerkki, eikä esimerkiksi Tilastokeskuksella ole jakaa tarkkaa tietoa suomalaisten yrittäjien keskituntihinnoista.

- Kymmenen korkeimmin tienaavan ammattiryhmän joukosta löytyy myös esimerkiksi graafiset muotoilijat, valokuvaajat, PR- ja viestintäihmiset sekä mainostoimistoalalla toimivat yrittäjät, Timgren luettelee.

Itsenäisten yrittäjien kasvu on jatkunut vakaana vuosituhannen vaihteesta asti. Pelkästään UKKO.fin kautta omaa yritystoimintaansa tekee yhteensä yli 25 000 aktiivista itsenäistä yrittäjää ja ilman Y-tunnusta toimivia kevytyrittäjiä on rekisteröitynyt UKKO.fille yhteensä 140 000. Vuosittain Suomeen syntyy yhteensä noin 40 000 uutta yritystä, joista Patentti- ja rekisterihallitukselle rekisteröityy yksityiseksi elinkeinonharjoittajaksi 17 000 yrittäjän osuus.

Lisätiedot:

Laskuri: https://www.ukko.fi/yrittajan-palkkalaskuri/

Lauri Timgren, toimitusjohtaja UKKO-konserni, p.050 341 1960

Lauri.timgren@ukko.fi

Leena Honkajuuri, viestintäpäällikkö, UKKO.fi p. 040 195 5943

Leena.honkajuuri@ukko.fi

UKKO.fi-konserni tarjoaa ja tuottaa helppokäyttöisiä digitaalisia työkaluja itsenäisille yrittäjille. Suomen suurin kevytyrittäjyyspalvelu on saanut viime vuosina rinnalleen toiminimen kirjanpitoon tarkoitetun UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelun ja UKKO Kevytyritys -palvelun. Viimeisen kymmenen vuoden aikana UKKO.fi on saattanut yrittäjyyden polulle jo yli 140 000 itsenäistä yrittäjää ja työtä on laskutettu yli 500 miljoonalla eurolla.