Seta järjestää virtuaalitapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9.2020

Valtakunnallinen Seta järjestää osana Helsinki Pride -viikkoa 7.–13.9. erilaisia virtuaalisia luentoja, vertaistukitapaamisia, kuvien ja päiväkirjamerkintojen keruuta sekä paneelikeskusteluja. Helsinki Priden teemana on vuonna 2020 esikuvat. Setan järjestämissä tapahtumissa aiheina ovat esimerkiksi ylisukupolviset Pride-muistot, sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustaminen polarisoituvassa Euroopassa ja sateenkaariyhteisössä luoviminen nuorena rodullistettuna tai kieli- tai kulttuurivähemmistön jäsenenä.

- Helsinki Pridea järjestää Setan jäsenjärjestö Helsinki Pride -yhteisö
- Helsinki Pride siirrettiin pidettäväksi 7.–13.9. koronapandemian takia. Tavallisesti tapahtuma on keskikesällä.
- Seta ry. järjestää verkkotapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9
- Tapahtumiin kuuluu esimerkiksi eduskunnan HLBTI-verkoston kyselytunti, jossa aktivistit haastattelevat kansanedustajia.

Suomen suurinta ihmisoikeustapahtumaa Helsinki Pridea järjestää Setan jäsenjärjestö Helsinki Pride -yhteisö ry. Tavallisesti tapahtumakokonaisuus järjestetään kesä-heinäkuun vaihteessa, mutta vuonna 2020 koronaviruspandemian torjunta siirsi tapahtuman syyskuulle. Vastuullisen tapahtumajärjestämisen ja saavutettavuuden nimissä valtakunnallinen Seta panostaa omassa Helsinki Pride -ohjelmistossaan etätapahtumiin.

Setan Helsinki Pride -tapahtumat 7.–13.9.

Tapahtumalinkit löytyvät Seta ry:n verkkosivujen kalenterista https://seta.fi/tapahtumat/.

Maanantai 7.9.
klo 15-16:30 Sateenkaarisenioreiden etäkahvit
Vertaistapaaminen. Suunnattu yli 50-vuotiaille. Kokoonnutaan virtuaalisille Pride-kahveille!

klo 17-18 Moninaiset näkökulmat, rodullistetut ja kielivähemmistöt sateenkaariyhteisössä
Paneelikeskustelu. Keskustelemassa Akunna Onwen, Nitin Sood ja Willjam Fagerström.

Keskiviikko 9.9.
Koko päivän Kantaa ottava kyltti -galleria somessa
Virtuaaligalleria. Lähetä kuvasi sateenkaarioikeuksia penäävästä kyltistä Setalle, esittelemme parhaat.

klo 16-17:30 Eduskunnan HLBTI-verkoston kyselytunti
Paneelikeskustelu. Tällä kertaa aktivistit kysyvät ja kansanedustajat vastaavat.
Mukana hlbti-verkoston puheenjohtaja Bella Forsgrén (vihr), varapuheenjohtaja Jussi Saramo (vas), verkostolaiset Saara-Sofia Sirén (kok), Iiris Suomela (vihr) ja Veronika Honkasalo (vas) sekä sateenkaariaktivistit Hippu Helminen (Setan sukupuolen moninaisuuden toimikunta/Non-binary voices) Antti Karanki (Trasek), Kasper Kivistö (Trasek), Alex Oksanen (Setan nuorisotoimikunta, Trasek) ja Anna Moring (Sateenkaariperheet/Moninaiset perheet-verkosto).

Torstai 10.9.
Koko päivän: sukupuolen moninaisuus -toimikunta julkaisee Sateenkaareva päiväkirjaklubi-videon Setan YouTube-kanavalla.

klo 17-19 Ylisukupolvinen etäkeskustelu Pride-muistoista
Vertaistapaaminen. Nuoret ja seniorit, tervetuloa vertailemaan sateenkaarevia Pride-muistoja!

Perjantai 11.9.
Koko päivän Posterisessio: aseksuaalisuus, Setan somessa
Virtuaaligalleria/luento. Setan aseksuaalisuustoimikunta kertoo aseksuaalisuuden kirjosta.

klo 15-16:30 LGBTIQ+ Rights Defenders in Europe
Panel discussion. Participants: Aili Kala, Eesti LGBT Ühing, Estonia, Silvia Modig, Member of European Parliament, GUE/NGL, Finland, Krisztina Kolos Orbán, Transvanilla Transgender Association, Hungary, Nitin Sood, Fem-R, Finland, Johanna Sumuvuori, State Secretary, Ministry of Foreign Affairs, Finland, Yuri Yoursky, IGLYO (The International LGBTQI Youth and Student Organisation).
Moderator: Elina Korhonen, Seta’s international affairs committee.

Setan yhteistyökumppaneiden Helsinki Pride -tapahtumat 7.–13.9.

Tiistai 8.9.
klo 9-11 Voiko töihin tulla sellaisena kuin on?

Moni seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluva henkilö kohtaa edelleen syrjintää ja epäasiallista kohtelua työelämässä. Palkansaajajärjestöjen yhteisessä Helsinki Pride -viikon tapahtumassa pohditaan, miten työpaikoilla päästään syrjinnästä eroon ja edistetään henkilöstön yhdenvertaisuutta. Setan puheenjohtaja Sakris Kupila osallistuu keskusteluun.

Paikka: Verkkolähetyksenä ja paikan päällä IPI Kulmakahvilassa (Porthaninkatu 13, Helsinki)
Järjestäjät: SAK, Akava ja STTK
Lisätietoja: SAK:n verkkosivu

klo 17-19 Mikä ihmeen sateenkaari? Tilaisuus läheisille

Sateenkaari-ihmisten vanhemmille, isovanhemmille, sisaruksille ja muille läheisille suunnattu tilaisuus, jossa kerrotaan sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta. Keskustelemme myös siitä, kuinka olla tukena sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön kuuluvalle läheiselleen.

Tilaisuus koostuu luennosta ja keskusteluosiosta. Voit osallistua yhteen tai molempiin osioihin. Tilaisuus järjestetään verkkoalustalla. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen, ja kaikille osallistujille lähetetään etukäteen ohjeet luennolle liittymiseksi.

Paikka: Verkossa Teams-alustalla. Teamsia voi käyttää tietokoneella verkkoselaimen kautta ilman sovelluksen lataamista.
Järjestäjät: Perhesuhdekeskus, Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus, Kirkkonummen suomalainen seurakunta ja Helsingin seurakuntayhtymän Snellu.
Lisätietoja: Perhesuhdekeskuksen verkkosivuilta

Keskiviikko 9.9.
klo 14-15:30 Sateenkaaridisko

Turvallinen hyvänmielen tapahtuma seniorikansalaisille, erityisesti liikuntarajoitteisille ja muistisairaille. Myös Setan seniorityö ja sateenkaariseniorit kutsuttu mukaan juhlaan! Osallistujamäärää on rajattu, Setan senioreiden ennakkoilmoittautumiset seniorityön asiantuntijalle: suvi.kehalinna@seta.fi maanantaihin 7.9. mennessä.

Paikka: Mariankodin palvelutalo, Schildtinpolku 6
Järjestäjä: Helsingin Seniorisaatiö, Mummodisko, Pohjois-Haagan Palvelukeskus

Torstai 10.9.
klo 17:30-19:00 Intersukupuolisuus, ihmisoikeudet ja lainsäädäntö

Pride-viikon tilaisuudessa kuullaan ihmisoikeusasiantuntijoita ja käydään keskustelua intersukupuolisten hyvinvointia koskevasta lainsäädännöstä.

Paikka: ISIO ry: Facebook live
Järjestäjä: ISIO ry

Setan Helsinki Priden aikana järjestämät tapahtumat:

Sohvi Hellsten
Viestinnän asiantuntija
tiedottaja@seta.fi
+358 50 572 3259

Kerttu Tarjamo
Pääsihteeri
paasihteeri@seta.fi
+358 50 309 8108

IItse Helsinki Pridea koskevat yhteydenotot tulemme ohjaamaan edelleen Helsinki Pride -yhteisölle.

TIEDOTE: uudet sukupuolidysforian hoitosuositukset sisältävät vakavia uhkia hyvän hoidon toteutumiselle23.6.2020 16:56:51 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Palveluvalikoimaneuvosto (Palko) on hyväksynyt suositukset sukupuolidysforian lääketieteellisistä hoidoista. Setan ja Trasekin mielestä Palkon suositukset lähinnä vahvistavat nykyisiä hoitolinjauksia ja pyrkivät rajoittamaan hoitoon pääsyä, unohtavat kansainväliset hoitosuositukset, eivätkä esitä uskottavia ratkaisuja hoitojen koettuihin epäselvyyksiin. Uusissa suosituksissa korostetaan perusterveydenhuollon roolia sukupuolidysforian ensimmäisenä hoitotahona. Lisäksi korostetaan sukupuoliristiriidan pitkäkestoisuutta ja vakavuutta erikoissairaanhoidon edellytyksenä sekä vaaditaan muiden terveysongelmien hoitamista ennen sukupuolidysforian hoitoa.

Euroopan perusoikeusviraston kysely osoittaa sateenkaari-ihmisiin kohdistuvan häirinnän ja vihatekojen yleisyyden, Suomessa vain joka 10. ilmoittaa kokemastaan vihasta14.5.2020 16:17:29 EESTTiedote

Euroopan perusoikeusvirasto on julkaissut maailman laajimman kyselytutkimuksen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten tilanteesta Euroopassa. Kyselyyn vastasi 140 000 sateenkaari-ihmistä 28 maasta. Tutkimustulosten mukaan sateenkaari-ihmisten kohtaama syrjintä, häirintä ja väkivalta on edelleen valitettavan yleistä. Myös Suomessa 31 prosenttia vastaajista on kohdannut syrjintää viimeisen vuoden aikana.

Setan uusi nuorten video “Tää on kuka mä oon – sateenkaarinuoret äänessä” julkaistaan 15.4.202015.4.2020 00:00:00 EESTTiedote

Seta julkaisee 15.4.2020 uuden 25-minuuttisen dokumentaarisen haastatteluvideon sateenkaarinuoruudesta. "“Tää on kuka mä oon” – sateenkaarinuoret äänessä -video tarjoaa seitsemän eri näkökulmaa sateenkaarinuoren elämästä 2020-luvun Suomessa. Video ja siihen liittyvä teemavideoiden kokonaisuus ovat katsottavissa Setan YouTube-kanavalla.