Seta järjestää virtuaalitapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9.2020

Valtakunnallinen Seta järjestää osana Helsinki Pride -viikkoa 7.–13.9. erilaisia virtuaalisia luentoja, vertaistukitapaamisia, kuvien ja päiväkirjamerkintojen keruuta sekä paneelikeskusteluja. Helsinki Priden teemana on vuonna 2020 esikuvat. Setan järjestämissä tapahtumissa aiheina ovat esimerkiksi ylisukupolviset Pride-muistot, sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustaminen polarisoituvassa Euroopassa ja sateenkaariyhteisössä luoviminen nuorena rodullistettuna tai kieli- tai kulttuurivähemmistön jäsenenä.

- Helsinki Pridea järjestää Setan jäsenjärjestö Helsinki Pride -yhteisö
- Helsinki Pride siirrettiin pidettäväksi 7.–13.9. koronapandemian takia. Tavallisesti tapahtuma on keskikesällä.
- Seta ry. järjestää verkkotapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9
- Tapahtumiin kuuluu esimerkiksi eduskunnan HLBTI-verkoston kyselytunti, jossa aktivistit haastattelevat kansanedustajia.

Suomen suurinta ihmisoikeustapahtumaa Helsinki Pridea järjestää Setan jäsenjärjestö Helsinki Pride -yhteisö ry. Tavallisesti tapahtumakokonaisuus järjestetään kesä-heinäkuun vaihteessa, mutta vuonna 2020 koronaviruspandemian torjunta siirsi tapahtuman syyskuulle. Vastuullisen tapahtumajärjestämisen ja saavutettavuuden nimissä valtakunnallinen Seta panostaa omassa Helsinki Pride -ohjelmistossaan etätapahtumiin.

Setan Helsinki Pride -tapahtumat 7.–13.9.

Tapahtumalinkit löytyvät Seta ry:n verkkosivujen kalenterista https://seta.fi/tapahtumat/.

Maanantai 7.9.
klo 15-16:30 Sateenkaarisenioreiden etäkahvit
Vertaistapaaminen. Suunnattu yli 50-vuotiaille. Kokoonnutaan virtuaalisille Pride-kahveille!

klo 17-18 Moninaiset näkökulmat, rodullistetut ja kielivähemmistöt sateenkaariyhteisössä
Paneelikeskustelu. Keskustelemassa Akunna Onwen, Nitin Sood ja Willjam Fagerström.

Keskiviikko 9.9.
Koko päivän Kantaa ottava kyltti -galleria somessa
Virtuaaligalleria. Lähetä kuvasi sateenkaarioikeuksia penäävästä kyltistä Setalle, esittelemme parhaat.

klo 16-17:30 Eduskunnan HLBTI-verkoston kyselytunti
Paneelikeskustelu. Tällä kertaa aktivistit kysyvät ja kansanedustajat vastaavat.
Mukana hlbti-verkoston puheenjohtaja Bella Forsgrén (vihr), varapuheenjohtaja Jussi Saramo (vas), verkostolaiset Saara-Sofia Sirén (kok), Iiris Suomela (vihr) ja Veronika Honkasalo (vas) sekä sateenkaariaktivistit Hippu Helminen (Setan sukupuolen moninaisuuden toimikunta/Non-binary voices) Antti Karanki (Trasek), Kasper Kivistö (Trasek), Alex Oksanen (Setan nuorisotoimikunta, Trasek) ja Anna Moring (Sateenkaariperheet/Moninaiset perheet-verkosto).

Torstai 10.9.
Koko päivän: sukupuolen moninaisuus -toimikunta julkaisee Sateenkaareva päiväkirjaklubi-videon Setan YouTube-kanavalla.

klo 17-19 Ylisukupolvinen etäkeskustelu Pride-muistoista
Vertaistapaaminen. Nuoret ja seniorit, tervetuloa vertailemaan sateenkaarevia Pride-muistoja!

Perjantai 11.9.
Koko päivän Posterisessio: aseksuaalisuus, Setan somessa
Virtuaaligalleria/luento. Setan aseksuaalisuustoimikunta kertoo aseksuaalisuuden kirjosta.

klo 15-16:30 LGBTIQ+ Rights Defenders in Europe
Panel discussion. Participants: Aili Kala, Eesti LGBT Ühing, Estonia, Silvia Modig, Member of European Parliament, GUE/NGL, Finland, Krisztina Kolos Orbán, Transvanilla Transgender Association, Hungary, Nitin Sood, Fem-R, Finland, Johanna Sumuvuori, State Secretary, Ministry of Foreign Affairs, Finland, Yuri Yoursky, IGLYO (The International LGBTQI Youth and Student Organisation).
Moderator: Elina Korhonen, Seta’s international affairs committee.

Setan yhteistyökumppaneiden Helsinki Pride -tapahtumat 7.–13.9.

Tiistai 8.9.
klo 9-11 Voiko töihin tulla sellaisena kuin on?

Moni seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluva henkilö kohtaa edelleen syrjintää ja epäasiallista kohtelua työelämässä. Palkansaajajärjestöjen yhteisessä Helsinki Pride -viikon tapahtumassa pohditaan, miten työpaikoilla päästään syrjinnästä eroon ja edistetään henkilöstön yhdenvertaisuutta. Setan puheenjohtaja Sakris Kupila osallistuu keskusteluun.

Paikka: Verkkolähetyksenä ja paikan päällä IPI Kulmakahvilassa (Porthaninkatu 13, Helsinki)
Järjestäjät: SAK, Akava ja STTK
Lisätietoja: SAK:n verkkosivu

klo 17-19 Mikä ihmeen sateenkaari? Tilaisuus läheisille

Sateenkaari-ihmisten vanhemmille, isovanhemmille, sisaruksille ja muille läheisille suunnattu tilaisuus, jossa kerrotaan sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta. Keskustelemme myös siitä, kuinka olla tukena sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön kuuluvalle läheiselleen.

Tilaisuus koostuu luennosta ja keskusteluosiosta. Voit osallistua yhteen tai molempiin osioihin. Tilaisuus järjestetään verkkoalustalla. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen, ja kaikille osallistujille lähetetään etukäteen ohjeet luennolle liittymiseksi.

Paikka: Verkossa Teams-alustalla. Teamsia voi käyttää tietokoneella verkkoselaimen kautta ilman sovelluksen lataamista.
Järjestäjät: Perhesuhdekeskus, Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus, Kirkkonummen suomalainen seurakunta ja Helsingin seurakuntayhtymän Snellu.
Lisätietoja: Perhesuhdekeskuksen verkkosivuilta

Keskiviikko 9.9.
klo 14-15:30 Sateenkaaridisko

Turvallinen hyvänmielen tapahtuma seniorikansalaisille, erityisesti liikuntarajoitteisille ja muistisairaille. Myös Setan seniorityö ja sateenkaariseniorit kutsuttu mukaan juhlaan! Osallistujamäärää on rajattu, Setan senioreiden ennakkoilmoittautumiset seniorityön asiantuntijalle: suvi.kehalinna@seta.fi maanantaihin 7.9. mennessä.

Paikka: Mariankodin palvelutalo, Schildtinpolku 6
Järjestäjä: Helsingin Seniorisaatiö, Mummodisko, Pohjois-Haagan Palvelukeskus

Torstai 10.9.
klo 17:30-19:00 Intersukupuolisuus, ihmisoikeudet ja lainsäädäntö

Pride-viikon tilaisuudessa kuullaan ihmisoikeusasiantuntijoita ja käydään keskustelua intersukupuolisten hyvinvointia koskevasta lainsäädännöstä.

Paikka: ISIO ry: Facebook live
Järjestäjä: ISIO ry

Setan Helsinki Priden aikana järjestämät tapahtumat:

Sohvi Hellsten
Viestinnän asiantuntija
tiedottaja@seta.fi
+358 50 572 3259

Kerttu Tarjamo
Pääsihteeri
paasihteeri@seta.fi
+358 50 309 8108

IItse Helsinki Pridea koskevat yhteydenotot tulemme ohjaamaan edelleen Helsinki Pride -yhteisölle.

Euroopan komission ensimmäinen sateenkaaristrategia pyrkii parantamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta koko EU:n alueella30.11.2020 04:52:00 EETTiedote

Euroopan komissio julkaisi 12.11.2020 kaikkien aikojen ensimmäisen viisivuotisstrategiansa, jonka toimenpiteillä komissio aikoo edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe pitää strategian laatimista käänteentekevänä toimena, jolla komissio osoittaa suhtautuvansa vakavasti rooliinsa sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustajana Euroopassa. Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt ja Euroopan Parlamentti ovat jo vuosia vaatineet komissiolta vahvempia toimia sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden parantamiseksi.

Viha on vaarallista: vuoden 2020 aikana on murhattu ainakin 350 transihmistä20.11.2020 11:14:21 EETTiedote

Perjantaina 20.11. vietetään kansainvälistä transmuistopäivää (Transgender Day of Remembrance). Transmuistopäivän tarkoituksena on kunnioittaa transvihaan perustuvan väkivallan kuolonuhreja ja kiinnittää laajemmin huomiota transihmisten kohtaamaan väkivaltaan. Transgender Europe -järjestön keräämän tilaston mukaan maailmassa on murhattu 350 transihmistä vuoden 2020 aikana. Nämä murhat osoittavat, että transihmisiin kohdistuva syrjintä aiheuttaa hengenvaaran. Transvihalla on myös paljon muita negatiivisia seurauksia. Ihmisoikeusjärjestöt ja transjärjestöt haluavat, että transihmisiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtaudutaan paljon vakavammin Suomessakin.

50 järjestöä: translain uudistusta kiirehdittävä, alaikäisten oikeuksia ei voi jättää huomiotta22.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

50 suomalaista järjestöä on huolissaan niin sanotun translain säätämisen viivästymisestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että laki sukupuolen vahvistamisesta uudistetaan. Lainvalmistelutyöhön ei ole kuitenkaan ryhdytty vieläkään. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi raportissaan viime tammikuussa nykyisen lain vanhentuneeksi ja esitti vaihtoehtoja lain uudistamiselle. Allekirjoittaneet järjestöt kiirehtivät hallitusta uudistamaan translain. Järjestöt haluavat myös, että uudistustyössä arvioidaan uudelleen sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikäraja.

Vinokinon Turun näytösten liput ovat varattavissa nyt, korona rajoittaa osallistujamääriä14.10.2020 16:16:21 EESTTiedote

Sateenkaareva elokuvafestivaali Vinokino järjestetään tänä vuonna 29. kerran, koronarajoitukset huomioiden. Turussa järjestettäviin näytöksiin voi nyt ostaa lippuja. Turun näytökset ovat 23. - 25.10. Kino Dianassa. Yleisömäärä kuhunkin näytökseen on rajoitettu, joten liput kannattaa ostaa nopeasti! Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoista kertovia elokuvia.