Seta myönsi sateenkaarisertifikaatin Helsingin kaupungin Seniori-infolle

Seta on myöntänyt kolmannen sateenkaarisertifikaatin Helsingin kaupungin Seniori-infolle. Sateenkaarisertifiointi edistää sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden eli sateenkaarisenioreiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Kuva sertifikaatista, joka tulee näkymään Seniori-infon tiloissa.

Seniori-info on osallistunut Setan sateenkaarisertifiointiin viime elokuusta alkaen, jolloin toteutettiin kolmen kerran koulutuskokonaisuus. Koulutuskokonaisuuden jälkeen työyhteisölle laadittiin yhteistyössä konkreettinen toimeenpanosuunnitelma, johon kirjattuja tavoitteita toimeenpantiin Seniori-infossa puoli vuotta.

Sertifiointiprosessista vastannut Setan seniorityön asiantuntija Suvi Kehälinnasta on ollut upeaa seurata Seniori-infon työntekijöiden innostusta ja omistautumista prosessille.

“Olen erityisen iloinen, että juuri Seniori-info osallistui sertifiointiprosessiin. Seniori-info palvelee kaikkia helsinkiläisiä ikääntyneitä ja ohjaa oikeiden palvelujen piiriin. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että tässä palveluiden aloituskohdassa osataan huomioida ihmisten moninaisuus ja erilaiset elämäntilanteet sekä kohdata jokainen asiakas sensitiivisesti ja normitietoisesti.”

Sateenkaariseniorit kouluttivat omasta elämästään

Seniori-infon henkilöstö sai koulutuskokonaisuuden kautta tietoa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta sekä normeista, sateenkaarihistoriasta ja palveluntarjoajia velvoittavasta lainsäädännöstä. Lisäksi koulutuksilla tarjottiin konkreettisia työkaluja asiakkaan kohtaamiseen ja syrjintään puuttumiseen. Jokaisella koulutuskerralla oli mukana myös Setan seniorityön kokemuskouluttajia, joiden puheenvuorojen kautta saatiin sateenkaarisenioreiden omaa ääntä kuuluviin ja toiveita palveluiden toteuttamiseen.

”On ollut ensisijaisen arvokasta, että Setan kokemuskouluttajat ovat olleet vahvasti mukana sertifiointikouluttajinamme. Olemme saaneet tietoa ja lisäymmärrystä palveluidemme edelleen kehittämiseksi asiakkaidemme tarpeita paremmin vastaaviksi. Koulutukset ovat olleet hyvin suunniteltuja ja kaikki olennainen tieto sukupuolen moninaisuudesta löytyi koulutuksista”, Seniori-infon työntekijät kertovat.

Työntekijät saivat lisäksi kuulla ja oppia kokemuskouluttajien tarinoista kokemuskouluttajien omasta elämästä ja arjesta sekä elämänkaaresta omassa perheessään aina lapsuudesta aikuisuuteen, ja myöskin siitä, miten voit löytää omat vahvuudet ja miten valjastaa ne hyvää tuottavaksi voimaksi.

“Kaiken kaikkiaan olemme todella kiitollisia, että saatiin Seniori-infoon sateenkaarisertifikaatti. Me Seniori-infossa haluamme tukea moninaisuutta.”

Henkilöstön koulutuksen lisäksi tärkeässä osassa prosessia on toimeenpanosuunnitelman laatiminen. Toimeenpanosuunnitelmaan kirjattiin työyhteisölähtöisesti konkreettisia toimenpiteitä, joilla juuri Seniori-infon toiminnassa pystyttäisiin edistämään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.

”Koulutusprosessi oli erittäin onnistunut. Hyvin suunniteltu ja toteutettu sekä koordinoitu. Siinä toteutui erinomaisesti yhteistoiminnallisuus ja vahva vuorovaikutteisuus. Erityisen merkittävää oli kouluttajan, kokemuskouluttajien ja koko tiimin yhteistyöskentelyn vaikutus lopputuloksena syntyneeseen toimintasuunnitelmaamme. Se tukee hyvin toimintaamme sekä määrittää konkreettisesti olennaiset toimenpiteemme”, toteaa neuvontapäällikkö Minna Nummi.

Sateenkaariosaamista tarvitaan laajasti

Moni sateenkaariseniori on huolissaan, että joutuu palaamaan kaappiin siirtyessään ikääntyneiden palvelujen piiriin. Selvityksen mukaan valtaosa sateenkaarisenioreista toivoisikin sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle koulutusta sateenkaariteemoihin liittyen.

”Sateenkaarisertifioinnilla pystytään konkreettisesti vastaamaan näihin huoliin ja toiveisiin. Kun sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstölle annetaan koulutusta moninaisuuden huomioiseen palveluissa, edistetään sillä kaikkien hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta – niin organisaation henkilöstön kuin palveluiden käyttäjien. Sateenkaariseniorit voivat tunnistaa sertifioidun yksikön sateenkaaritarrasta, joka on viesti palvelun turvallisuudesta”, Setan Suvi Kehälinna sanoo.

Setan seniorityössä kehitetty sateenkaarisertifiointi on suunnattu etenkin sosiaali- ja terveysalan organisaatioihin. Sertifikaatin luomista ovat inspiroineet The Pink Passkey Hollannista ja Hbtq-sertifikaatti Ruotsista. Ensimmäiset sateenkaarisertifikaatit myönnettiin vuonna 2019 Helsingin kaupungin Kampin ja Kinaporin palvelukeskuksille.

Sertifiointi edistää kaikkien osapuolten hyvinvointia ja luo organisaatiolle mahdollisuuden profiloitua edelläkävijäksi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäjänä. Setan seniorityön rahoituksen päättymisen takia uusia sertifiointiprosesseja ei voida käynnistää toistaiseksi.

“Vanhustyön organisaatiot voivat kuitenkin halutessaan tilata koulutusta sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta Setalta”, kannustaa Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.

Aina yhteyshenkilöt tekstimuodossa!

Kuva sertifikaatista, joka tulee näkymään Seniori-infon tiloissa.
Kuva sertifiointitilaisuudesta. Kuvassa viisi Seniori-infon työntekijää ja Setan seniorityön asiantuntija Suvi Kehälinna.