Setan uudeksi puheenjohtajaksi Pekka Rantala – edustajakokous: ”translain kokonaisuudistus ei riitä”

Ihmisoikeusjärjestö Setan edustajakokous pidettiin Jyväskylässä 19.11. Kokoukseen osallistui noin lähes reilu 45 jäsenjärjestöjen edustajaa eri puolilta maata ja etänä. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Pekka Rantala.
Pekka Rantala

Setan edustajakokous toteaa kannanotossaan, ettei translain kokonaisuudistus riitä. Alaikäisten, muunsukupuolisten ja intersukupuolisten oikeudet on myös turvattava.

Edustajakokous vaatii sukupuolen vahvistamista (nk. translaki) koske-van lain käsittelyä eduskunnassa kiireellisesti. Hallitus on antanut eduskunnalle esityksensä sukupuolen vahvistamista koskevaksi laiksi. Lain tavoitteena on vahvistaa sukupuoltaan vahvistavien henkilöiden itsemääräämisoikeutta.

Translain uudistusta koskevan hallituksen esityksen merkittävin puute on, ettei alaikäisille ole uudistuksen jälkeenkään mahdollista vahvistaa sukupuoltaan juridisesti*. Suomi on edelleen jäämässä niiden 17 eurooppalaisen maan ulkopuolelle, missä sukupuolen juridinen vahvistaminen ei olisi mahdollista alaikäisille. Eduskunnan tulee vaatia, että hallitus ryhtyy toimiin täysi-ikäisyysvaatimuksen poistamiseksi lapsen oikeuksien peri-aatteet huomioiden.

Translain uudistus ei mahdollista muunsukupuolisten sukupuolen tunnustamista, sillä sukupuolen voisi edelleen vahvistaa vain naiseksi tai mieheksi. Setan edustajakokous vaatiikin, että Suomen tulee tunnustaa muunsukupuoliset mahdollistamalla kolmas oikeudellinen sukupuolikategoria.

Setan edustajakokous on myös hyvin pettynyt, ettei hallitus ole pystynyt edistämään hallitusohjelman kirjausta kieltää intersukupuolisiin lapsiin kohdistuvia sukupuolipiirteitä muokkaavia toimenpiteitä, joille ei ole lapsen tietoon perustuvaa suostumusta. Intersukupuolisten oikeus itsemäärittelyyn ja keholliseen koskemattomuuteen tulee toteutua Suomessa ja räikeät ihmisoikeusloukkaukset tulee lopettaa viipymättä.

Translain valmistelu viivästyi kohtuuttomasti, ja eduskunnan valiokunnat ovat päässeet käsittelemään esitystä vasta nyt. Setan edustajakokous vaatii, että esitys käsitellään kiireellisesti ja kuunnellen etenkin niitä ihmisiä, joiden oikeuksia esityksellä halutaan vahvistaa. Lisäksi Setan edustajakokous peräänkuuluttaa kansanedustajilta transihmisiä kunnioittavaa keskustelua lain käsittelyn yhteydessä.

Edustajakokous valitsi uusia jäseniä

Setan edustajakokous järjestettiin vihdoin lähikokouksena Jyväskylässä 19.11. Edustajakokous hyväksyi kannanoton lisäksi toimintasuunnitelman ja valitsi uusia hallituksen jäseniä erovuorossa olleiden tilalle.

Puheenjohtajaksi valittiin 2023-2024 Pekka Rantala Helsingistä, joka on toiminut varapuheenjohtajana edelliset kaksi vuotta. Varapuheenjohtajaksi valittiin Tanja von Knorring Tampereelta.

Kokonaan uudeksi jäseniksi hallitukseen valittiin Joonatan Laine. Hallituksen muut kokouksessa valitut jäsenet Aura Castrén, Niklas Vaalgamaa ja Iiris Lehto ovat kautensa uusineita hallituksen jäseniä. Hallituksessa jatkavat varapuheenjohtaja Alia Dannenberg sekä hallituksen jäsenet Risto Hartikainen, Petri Janhunen ja John Kaye.

Hallituksen kokoonpano 2023

Puheenjohtajisto

Pekka Rantala, puheenjohtaja 2023–2024
Alia Dannenberg, varapuheenjohtaja 2022–2023
Tanja von Knorring, varapuheenjohtaja 2023–2024

Muut hallituksen varsinaiset jäsenet

John Kaye 2022–2023
Petri Janhunen 2022–2023
Risto Hartikainen 2022–2023
Aura Castrén 2023–2024
Niklas Vaalgamaa 2023–2024

Varajäsenet

Iiris Lehto 2023–2024
Joonatan Laine 2023 (yhden vuoden kausi)

Edustajakokouksessa Seta-aktiivitoimijatunnustuksen saivat Setan aktiivitoimijatunnustukset myönnetään tänä vuonna Kuisma Savisalolle ja Risto Hartikaiselle Sateenkaarisenioreista, Heidi Kenttälälle Rovaniemen Setasta sekä Susanna Kemille Oulun Setasta.

*Sukupuolen juridinen vahvistaminen tarkoittaa hallinnollista prosessia, jossa henkilötietojen sukupuolimerkin-tä muutetaan vastaamaan henkilön todellista sukupuolta.

Tanja von Knorring