Suomen Vuokranantajat, Vuokralaiset ja RAKLI: Häirikköasukkaan häätämisessä tarvitaan poliisin apua

Jos vuokrahuoneistossa häiriköidään toistuvasti niin, että paikalle joudutaan kutsumaan poliisit, vuokranantajan pitäisi saada tiedot kotikäynneistä vuokrasopimuksen purkamisen tueksi. Nyt näyttö häiriöistä jää monesti uupumaan sen vuoksi, etteivät naapurit uskalla toimia asiassa todistajina.

Sisäministeriö julkaisi 21.12.2017 ehdotuksen laiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Lakiehdotuksen mukaan poliisilla olisi tietyissä tilanteissa oikeus luovuttaa henkilötietoja yksityisille yhteisöille ja henkilöille.

- Suomen Vuokranantajat ry, Vuokralaiset VKL ry ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry ehdottavat lausunnossaan, että lakiin lisättäisiin poliisille oikeus luovuttaa tietoja vuokranantajalle ja taloyhtiölle vuokrasopimuksen päättämistä tai huoneiston hallintaanottoa varten. Vuokranantajan ja taloyhtiön pitää pystyä turvaamaan kiinteistössä asuvien kotirauha, perustelee Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos huoneistossa vietetään häiritsevää elämää tai rikotaan järjestysmääräyksiä, vuokranantajalla on lain mukaan oikeus vuokrasopimuksen päättämiseen ja taloyhtiöllä oikeus huoneiston hallintaanottoon.

- Tyypillisiä esimerkkejä häiriköinnistä ovat huoneistossa metelöinti, äänekäs musiikin soittaminen ja tappelut. Käytännössä näihin tilanteisiin liittyy usein runsasta päihteiden käyttöä. Nämä aiheuttavat paljon harmia naapurustossa, sanoo Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

Näyttövelvollisuus häiritsevästä elämästä on vuokranantajalla tai taloyhtiöllä. Jos riittävää näyttöä ei ole, vuokrasopimusta ei voida päättää eikä huoneiston hallintaanottomenettelyä käynnistää.

- Pahimmassa tapauksessa koko taloyhtiötä terrorisoivaa asukasta ei saada häädettyä.Poliisin käynti paikalla ja mahdollisuus kutsua poliisi todistajaksi olisi näissä tilanteissa erittäin tärkeää näyttöä vuokranantajalle ja taloyhtiölle, Hughes alleviivaa.

Tiedonsaantioikeus koskisi tilanteita, joissa poliisille on tehty ilmoitus häiritsevän elämän viettämisestä tai järjestysmääräysten rikkomisesta taloyhtiössä. Poliisin ei tarvitse luovuttaa kotikäyntejä koskevia tietoja kokonaisuudessaan, kunhan tiedoista kävisi ilmi, montako kertaa ja milloin poliisille on tehty ilmoitus asukkaan aiheuttamista häiriöistä ja vastaavasti montako kertaa ja milloin poliisi on ilmoitusten johdosta käynyt huoneistossa ja onko käynti liittynyt häiritsevään elämän viettoon tai järjestysmääräysten rikkomiseen.

- Lisäksi poliisin tulisi voida edellä mainittuja tilanteita koskevassa oikeudenkäynnissä kertoa todistajan ominaisuudessa käynnistään huoneistossa, sanoo Hughes.

Lausunto on tehty yhteistyössä Vuokralaiset VKL ry:n ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n kanssa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.