Suomen Vuokranantajat, Vuokralaiset ja RAKLI: Häirikköasukkaan häätämisessä tarvitaan poliisin apua

Jos vuokrahuoneistossa häiriköidään toistuvasti niin, että paikalle joudutaan kutsumaan poliisit, vuokranantajan pitäisi saada tiedot kotikäynneistä vuokrasopimuksen purkamisen tueksi. Nyt näyttö häiriöistä jää monesti uupumaan sen vuoksi, etteivät naapurit uskalla toimia asiassa todistajina.

Sisäministeriö julkaisi 21.12.2017 ehdotuksen laiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Lakiehdotuksen mukaan poliisilla olisi tietyissä tilanteissa oikeus luovuttaa henkilötietoja yksityisille yhteisöille ja henkilöille.

- Suomen Vuokranantajat ry, Vuokralaiset VKL ry ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry ehdottavat lausunnossaan, että lakiin lisättäisiin poliisille oikeus luovuttaa tietoja vuokranantajalle ja taloyhtiölle vuokrasopimuksen päättämistä tai huoneiston hallintaanottoa varten. Vuokranantajan ja taloyhtiön pitää pystyä turvaamaan kiinteistössä asuvien kotirauha, perustelee Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos huoneistossa vietetään häiritsevää elämää tai rikotaan järjestysmääräyksiä, vuokranantajalla on lain mukaan oikeus vuokrasopimuksen päättämiseen ja taloyhtiöllä oikeus huoneiston hallintaanottoon.

- Tyypillisiä esimerkkejä häiriköinnistä ovat huoneistossa metelöinti, äänekäs musiikin soittaminen ja tappelut. Käytännössä näihin tilanteisiin liittyy usein runsasta päihteiden käyttöä. Nämä aiheuttavat paljon harmia naapurustossa, sanoo Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

Näyttövelvollisuus häiritsevästä elämästä on vuokranantajalla tai taloyhtiöllä. Jos riittävää näyttöä ei ole, vuokrasopimusta ei voida päättää eikä huoneiston hallintaanottomenettelyä käynnistää.

- Pahimmassa tapauksessa koko taloyhtiötä terrorisoivaa asukasta ei saada häädettyä.Poliisin käynti paikalla ja mahdollisuus kutsua poliisi todistajaksi olisi näissä tilanteissa erittäin tärkeää näyttöä vuokranantajalle ja taloyhtiölle, Hughes alleviivaa.

Tiedonsaantioikeus koskisi tilanteita, joissa poliisille on tehty ilmoitus häiritsevän elämän viettämisestä tai järjestysmääräysten rikkomisesta taloyhtiössä. Poliisin ei tarvitse luovuttaa kotikäyntejä koskevia tietoja kokonaisuudessaan, kunhan tiedoista kävisi ilmi, montako kertaa ja milloin poliisille on tehty ilmoitus asukkaan aiheuttamista häiriöistä ja vastaavasti montako kertaa ja milloin poliisi on ilmoitusten johdosta käynyt huoneistossa ja onko käynti liittynyt häiritsevään elämän viettoon tai järjestysmääräysten rikkomiseen.

- Lisäksi poliisin tulisi voida edellä mainittuja tilanteita koskevassa oikeudenkäynnissä kertoa todistajan ominaisuudessa käynnistään huoneistossa, sanoo Hughes.

Lausunto on tehty yhteistyössä Vuokralaiset VKL ry:n ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n kanssa.

Koro-Kanerva jyrähtää: ”Kojamon mainos kuvastaa alan vanhoja helmasyntejä”22.3.2019 07:30:00 EETTiedote

Viime päivinä vuokramarkkinoilla kuhinaa on herättänyt valtakunnan yhden isoimman vuokranantajayrityksen radiomainossarja. Mainoksissa painajaismainen pienvuokranantaja utelee yksityisasioita asunnonhakijoilta, marssii vuokra-asuntoon sisään asiasta sopimatta ja kohtelee vuokralaista kaikin puolin huonosti. Mainoksen mukaan isolla vuokranantajalla asukas on turvassa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanervan mukaan mainos kuvastaa koko alaa yhdistäviä vanhoja helmasyntejä ja kertoo kiristyvästä markkinatilanteesta.

Pääomatuloveroprosentin korottaminen ei kasvattaisi verotuloja 20.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Vaalikeskusteluissa pääomaveroprosentin nostoa pidetään helppona tapana rahoittaa vaalilupauksia. Vaikka veronkorotuksia on helppo lupailla, keinona ne eivät automaattisesti toimi. Pääomaveron nosto ei välttämättä nosta kokonaisverokertymää. Pääomaverotuksen kiristäminen kannustaisi yhtiömuotoiseen sijoitustoimintaan, jonka verokanta on alempi ja tällöin verokertymä pienenisi. Asuntomarkkinoilla se voi myös vähentää vuokra-asuntojen määrää ja nostaa vuokratasoja. Verotuksen kiristämisen sijaan tulisi yhdenmukaistaa erilaisten sijoitusmuotojen verotusta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38 EETTiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.