Suomen Vuokranantajat, Vuokralaiset ja RAKLI: Häirikköasukkaan häätämisessä tarvitaan poliisin apua

Jos vuokrahuoneistossa häiriköidään toistuvasti niin, että paikalle joudutaan kutsumaan poliisit, vuokranantajan pitäisi saada tiedot kotikäynneistä vuokrasopimuksen purkamisen tueksi. Nyt näyttö häiriöistä jää monesti uupumaan sen vuoksi, etteivät naapurit uskalla toimia asiassa todistajina.

Sisäministeriö julkaisi 21.12.2017 ehdotuksen laiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Lakiehdotuksen mukaan poliisilla olisi tietyissä tilanteissa oikeus luovuttaa henkilötietoja yksityisille yhteisöille ja henkilöille.

- Suomen Vuokranantajat ry, Vuokralaiset VKL ry ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry ehdottavat lausunnossaan, että lakiin lisättäisiin poliisille oikeus luovuttaa tietoja vuokranantajalle ja taloyhtiölle vuokrasopimuksen päättämistä tai huoneiston hallintaanottoa varten. Vuokranantajan ja taloyhtiön pitää pystyä turvaamaan kiinteistössä asuvien kotirauha, perustelee Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos huoneistossa vietetään häiritsevää elämää tai rikotaan järjestysmääräyksiä, vuokranantajalla on lain mukaan oikeus vuokrasopimuksen päättämiseen ja taloyhtiöllä oikeus huoneiston hallintaanottoon.

- Tyypillisiä esimerkkejä häiriköinnistä ovat huoneistossa metelöinti, äänekäs musiikin soittaminen ja tappelut. Käytännössä näihin tilanteisiin liittyy usein runsasta päihteiden käyttöä. Nämä aiheuttavat paljon harmia naapurustossa, sanoo Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

Näyttövelvollisuus häiritsevästä elämästä on vuokranantajalla tai taloyhtiöllä. Jos riittävää näyttöä ei ole, vuokrasopimusta ei voida päättää eikä huoneiston hallintaanottomenettelyä käynnistää.

- Pahimmassa tapauksessa koko taloyhtiötä terrorisoivaa asukasta ei saada häädettyä.Poliisin käynti paikalla ja mahdollisuus kutsua poliisi todistajaksi olisi näissä tilanteissa erittäin tärkeää näyttöä vuokranantajalle ja taloyhtiölle, Hughes alleviivaa.

Tiedonsaantioikeus koskisi tilanteita, joissa poliisille on tehty ilmoitus häiritsevän elämän viettämisestä tai järjestysmääräysten rikkomisesta taloyhtiössä. Poliisin ei tarvitse luovuttaa kotikäyntejä koskevia tietoja kokonaisuudessaan, kunhan tiedoista kävisi ilmi, montako kertaa ja milloin poliisille on tehty ilmoitus asukkaan aiheuttamista häiriöistä ja vastaavasti montako kertaa ja milloin poliisi on ilmoitusten johdosta käynyt huoneistossa ja onko käynti liittynyt häiritsevään elämän viettoon tai järjestysmääräysten rikkomiseen.

- Lisäksi poliisin tulisi voida edellä mainittuja tilanteita koskevassa oikeudenkäynnissä kertoa todistajan ominaisuudessa käynnistään huoneistossa, sanoo Hughes.

Lausunto on tehty yhteistyössä Vuokralaiset VKL ry:n ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n kanssa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.