Suomen Vuokranantajat, Vuokralaiset ja RAKLI: Häirikköasukkaan häätämisessä tarvitaan poliisin apua

Jos vuokrahuoneistossa häiriköidään toistuvasti niin, että paikalle joudutaan kutsumaan poliisit, vuokranantajan pitäisi saada tiedot kotikäynneistä vuokrasopimuksen purkamisen tueksi. Nyt näyttö häiriöistä jää monesti uupumaan sen vuoksi, etteivät naapurit uskalla toimia asiassa todistajina.

Sisäministeriö julkaisi 21.12.2017 ehdotuksen laiksi henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa. Lakiehdotuksen mukaan poliisilla olisi tietyissä tilanteissa oikeus luovuttaa henkilötietoja yksityisille yhteisöille ja henkilöille.

- Suomen Vuokranantajat ry, Vuokralaiset VKL ry ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry ehdottavat lausunnossaan, että lakiin lisättäisiin poliisille oikeus luovuttaa tietoja vuokranantajalle ja taloyhtiölle vuokrasopimuksen päättämistä tai huoneiston hallintaanottoa varten. Vuokranantajan ja taloyhtiön pitää pystyä turvaamaan kiinteistössä asuvien kotirauha, perustelee Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes.

Jos huoneistossa vietetään häiritsevää elämää tai rikotaan järjestysmääräyksiä, vuokranantajalla on lain mukaan oikeus vuokrasopimuksen päättämiseen ja taloyhtiöllä oikeus huoneiston hallintaanottoon.

- Tyypillisiä esimerkkejä häiriköinnistä ovat huoneistossa metelöinti, äänekäs musiikin soittaminen ja tappelut. Käytännössä näihin tilanteisiin liittyy usein runsasta päihteiden käyttöä. Nämä aiheuttavat paljon harmia naapurustossa, sanoo Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

Näyttövelvollisuus häiritsevästä elämästä on vuokranantajalla tai taloyhtiöllä. Jos riittävää näyttöä ei ole, vuokrasopimusta ei voida päättää eikä huoneiston hallintaanottomenettelyä käynnistää.

- Pahimmassa tapauksessa koko taloyhtiötä terrorisoivaa asukasta ei saada häädettyä.Poliisin käynti paikalla ja mahdollisuus kutsua poliisi todistajaksi olisi näissä tilanteissa erittäin tärkeää näyttöä vuokranantajalle ja taloyhtiölle, Hughes alleviivaa.

Tiedonsaantioikeus koskisi tilanteita, joissa poliisille on tehty ilmoitus häiritsevän elämän viettämisestä tai järjestysmääräysten rikkomisesta taloyhtiössä. Poliisin ei tarvitse luovuttaa kotikäyntejä koskevia tietoja kokonaisuudessaan, kunhan tiedoista kävisi ilmi, montako kertaa ja milloin poliisille on tehty ilmoitus asukkaan aiheuttamista häiriöistä ja vastaavasti montako kertaa ja milloin poliisi on ilmoitusten johdosta käynyt huoneistossa ja onko käynti liittynyt häiritsevään elämän viettoon tai järjestysmääräysten rikkomiseen.

- Lisäksi poliisin tulisi voida edellä mainittuja tilanteita koskevassa oikeudenkäynnissä kertoa todistajan ominaisuudessa käynnistään huoneistossa, sanoo Hughes.

Lausunto on tehty yhteistyössä Vuokralaiset VKL ry:n ja Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI ry:n kanssa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.