Suvi Auvisen Kaltainen valmiste on lajien välissä liikkuva teos vallasta ja vallattomuudesta

Suvi Auvisen ensimmäinen kaunokirjallinen teos Kaltainen valmiste on kirja ihmisistä ja muista eläimistä, yhteiskunnasta, siihen turhautumisesta ja sen muuttamisesta. Anarkistia ei kuitenkaan aja viha, vaan rakkaus.

Miltä tuntuu hypätä pimeään roskasäiliöön ja huomata sen olevan täynnä ruokaa? Mitä ihminen ajattelee, kun poliisi lyö vieressä seisovaa ihmistä? Entä miten joku päätyy naimisiin Jeesuksen kanssa? Suvi Auvisen Kaltainen valmiste johdattaa lukijan vallattujen talojen katoille, mielenosoitukseen kyynelkaasupilven keskelle ja tuntemattoman rakastajan lakanoihin.

Kaltainen valmiste koostuu yhdeksästä esseestä, jotka kaikki pohjautuvat minulle tapahtuneisiin asioihin. Kirjassa mm. salakuljetetaan hiiri lentokoneeseen, dyykataan ruokaa, liitytään kulttiin, vallataan taloja ja rakastutaan. Se on esseekirja ihmisille, jotka eivät lue esseitä”, Auvinen kuvailee.

Suvi Auvinen on toimittaja, kirjailija, aktivisti ja Suomen kenties tunnetuin anarkisti. Kaltainen valmiste on hänen ensimmäinen kaunokirjallinen teoksensa, ja aiemmin häneltä on ilmestynyt muun muassa tietokirja Lihan loppu.

Suvi Auvinen. Kuva: Meri Björn.
Suvi Auvinen. Kuva: Meri Björn.