Taloyhtiö – tarkkana sopimushintojen korotusilmoitusten kanssa!

Ukrainan sodan seurauksena ovat hyödykkeiden ja palveluiden kustannukset nousseet. Tämä näkyy etenkin polttoaineiden sekä erilaisten materiaalien ja raaka-aineiden hinnannousuna. Taloyhtiöitäkin lähestytään sopimuskumppanien taholta erilaisilla hinnankorotusilmoituksilla. Tällöin on hyvä muistaa, että hintojen korotus ei ole automaatio, eikä sitä tarvitse suoralta kädeltä hyväksyä.

"Esimerkiksi taloyhtiön huoltoyhtiö on saattanut ilmoittaa hinnankorotuksesta ja perustella sitä Ukrainan sodan vaikutuksilla. Jos huoltoyhtiön kustannuksista suurin osa muodostuu kuitenkin työvoimakuluista, ei sodalla pitäisi olla niihin vaikutusta", toteaa vs. johtava lakimies Mia Pujals Kiinteistöliitto Uusimaasta.

Taloyhtiön tulee ensin katsoa hinnan tarkistusta koskevat ehdot omasta palvelusopimuksesta tai sopimuksen osana olevista alan yleisistä ehdoista. Jos oikeus korottaa hintaa perustuu sopimukseen, tulee sopimusta noudattaa. Esimerkiksi isännöinti- ja kiinteistöhoitopalvelujen hintojen tarkistaminen perustuu useimmiten sopimusten osana oleviin yleisiin ehtoihin. Näiden mukaan sopimushinnan tarkistusehdotus tulee ensinnäkin antaa kirjallisesti ja riittävän ajoissa tilaajalle.

"Hinnantarkistukselle tulee edellä mainittujen yleisten ehtojen mukaan olla peruste, joka vaikuttaa välittömästi sopimuksen sisältämään suoritukseen", muistuttaa Pujals.

Taloyhtiö voi kieltäytyä hyväksymästä esitettyä hinnantarkistusta. Isännöintiä ja kiinteistöpalveluja koskevien yleisten ehtojen mukaan kieltäytymisestä tulee kirjallisesti ilmoittaa sopimusosapuolelle kuukauden kuluessa tarkistusilmoituksesta. Tämän jälkeen tulee välittömästi käynnistää mahdolliset tarkistusneuvottelut. Ellei hinnasta päästä sopimukseen, on sopimusosapuolella oikeus irtisanoa sopimus sen kestosta huolimatta kolmen kuukauden irtisanomisajalla.

Jos taloyhtiö saa sopimuskumppanilta hintojen korotusta koskevan ilmoituksen, joka perustuu Ukrainan sodan aiheuttamien kustannusten nousuun, kannattaa oma sopimus käydä ensin läpi. On syytä tarkistaa vaikuttaako kustannusten nousu suoraan sopimuksen suoritukseen. Jos sopimus muodostuisi toiselle osapuolelle kohtuuttomaksi, voidaan sopimushintaa riitatilanteessa myös kohtuullistaa.

Mika Heikkilä, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa puh: 050 591 0995
Marika Sipilä, asiakkuuspäällikkö, Kiinteistöliitto Uusimaa puh: 040 741 7515