Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma julkaistu – uutuutena Seela Sellan satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia yli genrerajojen

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle 19.–23.1.2022. Uutena sisältönä kuullaan näyttelijä Seela Sellan ja festivaalimuusikoiden satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia klubitunnelmissa saksofonisti Jukka Perkon johdolla. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään Koukkuniemen palvelutalon asukkaille.

Kuudetta kertaa järjestettävä Tampere Chamber Music -festivaali tekee paluun tammikuussa 2022 ja laajenee Tampere-talon konserttisalien lisäksi mm. G Livelab Tampere -klubille, Muumimuseoon ja Tampereen Tuomiokirkkoon. Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä yhdistelevä festivaali tarjoaa kävijöille keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista.

Tämän vuoden festivaaliohjelmiston kantava teema on Aikasillalla – Taikaa ja tarinoita, ja tapahtumaan halutaan houkutella yleisöä lapsista opiskelijoihin ja aikuisista eläkeläisiin. Festivaalin taiteellinen johtaja, pianotaiteilija Heini Kärkkäinen avaa teemaa:

”Aikasilta on kiehtova teema, sillä sillalla kuljetaan kaikkiin suuntiin, lapsuudesta vanhuuteen ja takaisin. Meillä on taide, musiikki, sadut, tarinat ja taikamaailma, joiden sisällä voimme kokea hetken haltioitumisen iästä riippumatta.”

”Haluamme myös tavoittaa opiskelijat ja houkutella heitä yhä laajemmin tapahtumaan. Tarjoamme opiskelijoille ilmaisen sisäänpääsyn saman päivän konsertteihin, jos salissa on tilaa”, festivaalin tuottaja Hanna Kilpinen kertoo.

Huippuesiintyjät ja monipuolinen ohjelma

Festivaalin uutta sisältötarjontaa edustaa jazzin ja bluesin moniottelijan, saksofonisti Jukka Perkon improvisaatiota ja eri musiikkigenrejä yhdistelevä konsertti keskiviikkona 19. tammikuuta. Konsertti järjestetään G Livelab Tampere -klubilla. Sunnuntaina 23. tammikuuta koko perhe viihtyy näyttelijä Seela Sellan ja festivaalin muusikoiden seurassa satukonsertissa Tampere-talossa. Sella lukee otteita näytelmäkirjailija Laura Ruohosen ilmiöksi nousseista Yökyöpelit- ja Allakka pullakka -runokuvakirjoista.

Viime vuoden festivaalilla järjestetyt kaksi yleisön suosikkitapahtumaa saavat jatkoa. Keskieurooppalaistyyppinen Yösoitto-kirkkokonsertti järjestetään Vanhassa kirkossa lauantaina 22. tammikuuta ja Töistä kotiin palautuen -konsertti kuvataidehelmiä pursuavassa Tampereen Tuomiokirkossa perjantaina 21. tammikuuta. Jälkimmäiseen konserttiin voi osallistua rennosti vaikka patjalla makoillen.

Festivaalilla nähdään kotimaisista huippumuusikoista ainakin viulistit Laura Vikman, Réka Szilvay ja Rebecca Roozeman, alttoviulistit Atte Kilpeläinen ja Kristian Sallinen, klarinetisti Christoffer Sundqvist sekä pianistit Heini Kärkkäinen ja Eero Heinonen. Kansainvälisiä vieraita ovat muiden muassa sellistit Robert Cohen (GB) ja Torleif Thedéen (SWE), viulisti Priya Mitchell (GB) ja tanssija Pontus Sundset (SWE).

Mukana luennoimassa ovat lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ja aivotutkija Katri Saarikivi. Tanssija Minna Tervamäki pitää liikunnallisen workshopin, joka sopii kaikille festivaalikävijöille taitotasoon katsomatta. Ohjelmistossa on tarjolla musiikkia mm. säveltäjiltä Mozart, Pärt, Vasks, Mendelssohn ja Prokofjev. Festivaalin muusikot järjestävät myös neljä kamarimusiikin mestarikurssia musiikinopiskelijoille. Lisäksi kuullaan filosofi Esa Saarista luennolla, joka järjestetään yhteistyössä Tampereen korkeakouluyhteisön Tiedon valoa -tapahtuman kanssa viikkoa myöhemmin Tampere Chamber Music -festivaalista.

Taidetta konserttisalien ulkopuolelle

Tampere Chamber Music -festivaali on mukana vuoden 2022 Taidetta lähelle -hankkeessa, jota koordinoi Kulttuurikeskus PiiPoo. Taidetta lähelle -hankkeen tavoitteena on synnyttää pysyvää taide- ja kulttuuritarjontaa sekä ainutlaatuisia elämyksiä sosiaali- ja terveysalan toimijoille ja samalla luoda taidelaitoksille ja festivaaleille uusia esiintymisympäristöjä ja mahdollisuuksia uusiin yleisöihin.

Tänä vuonna festivaalin konsertteja esitetään osana Tampereen kaupungin kulttuuripalveluita Tampereen Koukkuniemen palvelutalon asukkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tulla paikalle varsinaisiin yleisötapahtumiin.

Tampere-talon ja Tampere Chamber Music -festivaalin kanssa tapahtuman yhteistyössä ovat mukana Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys, TAMK Musiikki, Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampereen seurakunnat, Tampere Filharmonia ja Muumimuseo. Tampereen kaupunki tukee festivaalin toteutumista.

Liput ja ohjelma: https://www.tampere-talo.fi/tcm2022/

Esiintyjäkuvat: Tampere Chamber Music 2022 (kuvat.fi)

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressiliput:

Hanna Kilpinen
Tampere Chamber Music -festivaalin tuottaja
hanna.kilpinen@tampere-talo.fi

Tampere Chamber Music ja Tampere-talo ovat tuottaneet yhteisen konsertin vuosittain järjestettävälle festivaalille vuodesta 2017 alkaen. Kamarimusiikkitoimintaa Tampereella järjestävä ja edistävä Tampere Chamber Music ry on toiminut vuodesta 2018. Tapahtuma toteutetaan Tampere-talon ajankohtaisten turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti.