TIEDOTE: uudet sukupuolidysforian hoitosuositukset sisältävät vakavia uhkia hyvän hoidon toteutumiselle

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Palveluvalikoimaneuvosto (Palko) on hyväksynyt suositukset sukupuolidysforian lääketieteellisistä hoidoista. Setan ja Trasekin mielestä Palkon suositukset lähinnä vahvistavat nykyisiä hoitolinjauksia ja pyrkivät rajoittamaan hoitoon pääsyä, unohtavat kansainväliset hoitosuositukset, eivätkä esitä uskottavia ratkaisuja hoitojen koettuihin epäselvyyksiin. Uusissa suosituksissa korostetaan perusterveydenhuollon roolia sukupuolidysforian ensimmäisenä hoitotahona. Lisäksi korostetaan sukupuoliristiriidan pitkäkestoisuutta ja vakavuutta erikoissairaanhoidon edellytyksenä sekä vaaditaan muiden terveysongelmien hoitamista ennen sukupuolidysforian hoitoa.

Vapaa julkaistavaksi heti

Setan ja Trasekin näkemykset uusien sukupuolidysforian hoitosuositusten suurimmista puutteista tiivistetysti:

• Sukupuolidysforiapotilaan tulee päästä matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoidon piirissä oleviin lääketieteellisiin hoitoihin.
  • Lähetettä sukupuoli-identiteetin tutkimusyksiköihin ei tule viivästyttää muiden terveydellisten ongelmien takia.
  • Sukupuolidysforiapotilaan hoitaminen perusterveydenhuollossa ilman erityisosaamista sukupuolidysforiasta ja sukupuolivähemmistöistä altistaa potilaat epäasialliselle ja epäammattimaiselle kohtelulle.
  • Sukupuolidysforian hoitamiseen tarvitaan lisää resursseja, Suomeen tarvitaan kolmas sukupuoli-identiteetin tutkimus- ja hoitoyksikkö.
  • Alaikäisten sukupuolidysforia tulee aina ottaa vakavasti ja heille on taattava pääsy asiantuntevaan sukupuolidysforian hoitoon.
  • Translaki tulee pikaisesti uudistaa niin, että sukupuolen juridinen vahvistaminen ja sukupuolipiirteitä vahvistava lääketieteellinen hoito erotetaan toisistaan.

“Ihmettelemme, että Palko keskittää vastuuta sukupuolidysforian hoidosta perusterveydenhuoltoon, vaikka translain hoitoasetuksessa hoito keskitetään Helsingin yliopistolliseen keskussairaalaan ja Tampereen yliopistolliseen sairaalaan. Palkon suositus on asetuksen kanssa räikeässä ristiriidassa, eikä auta krooniseen resurssipulaan”, Trasekin varapuheenjohtaja Antti Karanki painottaa. ”Pelkäämme, että linjaus voi viivästyttää entisestään sukupuolidysforiapotilaiden asianmukaista hoitoa. Samalla se viivästyttää yksilöiden sukupuolen juridisen vahvistamisen prosessia, koska tämä edellyttää sukupuoli-identiteetin tutkimuksia.”

Nykyisin sote-alan ammattilaiset eivät saa Suomessa systemaattista koulutusta sukupuoli-identiteettivariaatioiden ja -dysforian kohtaamiseen. “Mikäli Palkon suositusta aletaan noudattaa, miten turvataan osaaminen sukupuolen moninaisuudesta perusterveydenhuollossa? Nähdäksemme tämä vaatii laajaa pikaisella aikataululla toteutettua täydennyskoulutusta”, painottaa Setan puheenjohtaja Sakris Kupila. “Kouluttamattomat ammattilaiset voivat jopa heikentää potilaan hyvinvointia ja vähentää luottamusta terveydenhuoltoon”, alleviivaa Kupila.

Suositukset keskittyvät diagnooseihin potilaan yksilöllisten tarpeiden kustannuksella

WPATHin ja WHOn kansainvälisten hoitosuositusten lähtökohtina ovat sukupuoliristiriidasta aiheutuvan dysforian (sukupuolidysforia) hoito hoidettavan sukupuoli-identiteetistä riippumatta. “Palkon suosituksissa samaan ongelmaan eli sukupuolidysforiaan tarjotaan kuitenkin erilaisia hoitoja potilaan sukupuoli-identiteetin perusteella. Tämä asettaa etenkin muunsukupuoliset potilaat epätasa-arvoiseen asemaan”, toteaa Sakris Kupila.

Muiden terveysongelmien hoitamisen vaatimus ennen sukupuolidysforiahoitoihin pääsyä mahdollistaa hoitojen rajaamisen esimerkiksi mielenterveyden haasteiden tai ylipainon perusteella, jopa vuosiksi. “Suositus voi lisätä inhimillistä kärsimystä, kun sukupuolidysforian hoitoa odottavien ihmisten ongelmat kroonistuvat”, sanoo Kupila. “Kun potilaan perusongelmaa, eli sukupuolidysforiaa, ei hoideta riittävästi, saattaa hän turvautua lisää ongelmia aiheuttaviin selviytymiskeinoihin kuten päihteisiin. Se tulee kalliiksi niin yksilölle kuin yhteiskunnalle.”

Suosituksissa korostetaan muunsukupuolisten ja alaikäisten sukupuolidysforiapotilaiden muita terveydellisiä ongelmia. Niistä syntyy helposti vaikutelma, että sukupuolen moninaisuudesta seuraa aina mielenterveyden ja muita terveyden haasteita. Täysin ilman huomiota jää sukupuolivähemmistöjen kokeman syrjinnän ja väkivallan muodot, joiden tiedetään heikentävän terveyttä. Käsittelytapa ylläpitää sukupuolivähemmistöihin kuuluvien patologisointia.

Alaikäisiä koskevat suositukset ohittavat sukupuolidysforian hengenvaarallisuuden

Seta ja Trasek pitävät Palkon suosituksissa tervetulleena sitä, että alaikäisten sukupuolidysforian hoitopolkua on käsitelty. Palveluvalikoima sisältää myös murrosikää jarruttavan blokkerihoidon, mikä on tärkeä tieto monille sukupuolidysforiaa kokeville alaikäisille ja heidän perheilleen.

Alaikäisten kohdalla suosituksessa kuitenkin korostuu ajatus sukupuolen pohdinnasta “vaiheena”, joka menee useimmilla ohi. Palkon suositus onkin alaikäisten osalta äärimmäisen varovainen ja kannustaa hoitohenkilökuntaa pikemmin pidättyvyyteen. Sukupuolivähemmistöön kuuluvat lapset ovat kuitenkin erityisen haavoittuvassa asemassa ja heidän syrjintäriskinsä ja itsetuhoisuutensa on korkeampi. Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu onkin korostanut translasten oikeutta päästä transerityisen terveydenhuollon piiriin sekä peräänkuuluttanut velvollisuutta kuunnella alaikäisiä heitä itseään koskevissa asioissa.

Antti Karanki
Varapuheenjohtaja
Trasek ry.
antti@trasek.fi

Sakris Kupila
Seta ry.
puheenjohtaja@seta.fi

Kerttu Tarjamo
Pääsihteeri
Seta ry.
paasihteeri@seta.fi

Puh:050 309 8108paasihteeri@seta.fi

Trasek ry on valtakunnallinen yhdistys, joka ajaa sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksia, vastustaa syrjintää sekä osallistuu hoitojärjestelmän kehittämiseen.

Euroopan komission ensimmäinen sateenkaaristrategia pyrkii parantamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta koko EU:n alueella30.11.2020 04:52:00 EETTiedote

Euroopan komissio julkaisi 12.11.2020 kaikkien aikojen ensimmäisen viisivuotisstrategiansa, jonka toimenpiteillä komissio aikoo edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe pitää strategian laatimista käänteentekevänä toimena, jolla komissio osoittaa suhtautuvansa vakavasti rooliinsa sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustajana Euroopassa. Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt ja Euroopan Parlamentti ovat jo vuosia vaatineet komissiolta vahvempia toimia sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden parantamiseksi.

Viha on vaarallista: vuoden 2020 aikana on murhattu ainakin 350 transihmistä20.11.2020 11:14:21 EETTiedote

Perjantaina 20.11. vietetään kansainvälistä transmuistopäivää (Transgender Day of Remembrance). Transmuistopäivän tarkoituksena on kunnioittaa transvihaan perustuvan väkivallan kuolonuhreja ja kiinnittää laajemmin huomiota transihmisten kohtaamaan väkivaltaan. Transgender Europe -järjestön keräämän tilaston mukaan maailmassa on murhattu 350 transihmistä vuoden 2020 aikana. Nämä murhat osoittavat, että transihmisiin kohdistuva syrjintä aiheuttaa hengenvaaran. Transvihalla on myös paljon muita negatiivisia seurauksia. Ihmisoikeusjärjestöt ja transjärjestöt haluavat, että transihmisiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtaudutaan paljon vakavammin Suomessakin.

50 järjestöä: translain uudistusta kiirehdittävä, alaikäisten oikeuksia ei voi jättää huomiotta22.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

50 suomalaista järjestöä on huolissaan niin sanotun translain säätämisen viivästymisestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että laki sukupuolen vahvistamisesta uudistetaan. Lainvalmistelutyöhön ei ole kuitenkaan ryhdytty vieläkään. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi raportissaan viime tammikuussa nykyisen lain vanhentuneeksi ja esitti vaihtoehtoja lain uudistamiselle. Allekirjoittaneet järjestöt kiirehtivät hallitusta uudistamaan translain. Järjestöt haluavat myös, että uudistustyössä arvioidaan uudelleen sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikäraja.

Vinokinon Turun näytösten liput ovat varattavissa nyt, korona rajoittaa osallistujamääriä14.10.2020 16:16:21 EESTTiedote

Sateenkaareva elokuvafestivaali Vinokino järjestetään tänä vuonna 29. kerran, koronarajoitukset huomioiden. Turussa järjestettäviin näytöksiin voi nyt ostaa lippuja. Turun näytökset ovat 23. - 25.10. Kino Dianassa. Yleisömäärä kuhunkin näytökseen on rajoitettu, joten liput kannattaa ostaa nopeasti! Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoista kertovia elokuvia.