Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Tuotantotukiasunnoista huomattava osa on kohdentunut ja kohdentuu keski- ja hyvätuloisille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kahteen ylimpään tulokymmenykseen kuuluvia perheitä asuu tukiasunnoissa noin 10 000, eli heidän asumistaan tukevat muut veronmaksajat.

- Julkista tukea jaettaessa pitää olla erittäin hyvät perustelut sille, miksi jotain asiaa tuetaan. Noin 60 % pääkaupunkiseudun kaikista asukkaista mahtuu tämänhetkisiin tulorajoihin. Tukirajat on siis jo asetettu melko korkeiksi, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

- Tulorajojen poistamista on perusteltu myös sillä, että eri tuloluokkien asuttaminen valtion tukemissa asunnoissa estää alueiden eriytymistä. Hyvätuloisille kohdistuva tuki on kuitenkin merkittävä, eikä sillä aiempinakaan vuosina ole kyetty taklaamaan alueiden eriytymisen ongelmaa. Alueiden kehittämiseen pitää löytää muita ratkaisuja kuin hyvätuloisten tukeminen, perustelee Koro-Kanerva.

- Koska talous on lähtenyt kasvuun, on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla jopa pulaa työntekijöistä erityisesti palvelualoilla. Tukiasunnot pitää kohdentaa paremmin pienituloisille, jotta myös pienipalkkaisiin töihin riittää tekijöitä, Koro-Kanerva painottaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.