Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Tuotantotukiasunnoista huomattava osa on kohdentunut ja kohdentuu keski- ja hyvätuloisille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kahteen ylimpään tulokymmenykseen kuuluvia perheitä asuu tukiasunnoissa noin 10 000, eli heidän asumistaan tukevat muut veronmaksajat.

- Julkista tukea jaettaessa pitää olla erittäin hyvät perustelut sille, miksi jotain asiaa tuetaan. Noin 60 % pääkaupunkiseudun kaikista asukkaista mahtuu tämänhetkisiin tulorajoihin. Tukirajat on siis jo asetettu melko korkeiksi, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

- Tulorajojen poistamista on perusteltu myös sillä, että eri tuloluokkien asuttaminen valtion tukemissa asunnoissa estää alueiden eriytymistä. Hyvätuloisille kohdistuva tuki on kuitenkin merkittävä, eikä sillä aiempinakaan vuosina ole kyetty taklaamaan alueiden eriytymisen ongelmaa. Alueiden kehittämiseen pitää löytää muita ratkaisuja kuin hyvätuloisten tukeminen, perustelee Koro-Kanerva.

- Koska talous on lähtenyt kasvuun, on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla jopa pulaa työntekijöistä erityisesti palvelualoilla. Tukiasunnot pitää kohdentaa paremmin pienituloisille, jotta myös pienipalkkaisiin töihin riittää tekijöitä, Koro-Kanerva painottaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38Tiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54:12Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.