Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Tuotantotukiasunnoista huomattava osa on kohdentunut ja kohdentuu keski- ja hyvätuloisille. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kahteen ylimpään tulokymmenykseen kuuluvia perheitä asuu tukiasunnoissa noin 10 000, eli heidän asumistaan tukevat muut veronmaksajat.

- Julkista tukea jaettaessa pitää olla erittäin hyvät perustelut sille, miksi jotain asiaa tuetaan. Noin 60 % pääkaupunkiseudun kaikista asukkaista mahtuu tämänhetkisiin tulorajoihin. Tukirajat on siis jo asetettu melko korkeiksi, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

- Tulorajojen poistamista on perusteltu myös sillä, että eri tuloluokkien asuttaminen valtion tukemissa asunnoissa estää alueiden eriytymistä. Hyvätuloisille kohdistuva tuki on kuitenkin merkittävä, eikä sillä aiempinakaan vuosina ole kyetty taklaamaan alueiden eriytymisen ongelmaa. Alueiden kehittämiseen pitää löytää muita ratkaisuja kuin hyvätuloisten tukeminen, perustelee Koro-Kanerva.

- Koska talous on lähtenyt kasvuun, on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla jopa pulaa työntekijöistä erityisesti palvelualoilla. Tukiasunnot pitää kohdentaa paremmin pienituloisille, jotta myös pienipalkkaisiin töihin riittää tekijöitä, Koro-Kanerva painottaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.