Tuomas Viljamaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtajaksi

Tuomas Viljamaa on nimitetty Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtajaksi 1.9.2019 alkaen. Hän työskenteli aiemmin Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkönä. Viljamaa vastaa asuntopolitiikkaan ja asuntomarkkinoihin liittyvistä asioista Suomen Vuokranantajilla sekä johtaa vaikuttamis- ja tutkimustyötä.

”Suomen Vuokranantajien tärkeä tehtävä on tuottaa mahdollisimman hyvää asiantuntijatietoa asuntomarkkinoille. Yksityiset vuokranantajat ovat vapaarahoitteisten vuokra-asuntomarkkinoiden suurin toimija. Vuokramarkkinoiden toiminnan kannalta yksityisillä vuokranantajilla on aivan keskeinen rooli: he tarjoavat kodin noin puolelle miljoonalle suomalaiselle. Siksi on tärkeää, että päättäjillä on riittävästi tietoa yksityisten vuokranantajien toiminnasta asuntomarkkinoilla”, sanoo Tuomas Viljamaa.

”Nimitys vahvistaa Suomen Vuokranantajien asiantuntijaroolia ja edellytyksiä auttaa päättäjiä sekä tarjota asuntomarkkinatietoa. Suomen Vuokranantajien tulevaisuuden tavoitteena on entisestään vahvistaa tutkimusten tuottamista ja teettämistä, jotta päättäjillä ja sidosryhmillä on käytössä paras mahdollinen tieto asuntopoliittiseen päätöksentekoon”, sanoo Suomen Vuokranantajien syyskuussa aloittava toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Suomen Vuokranantajilla on 19 000 jäsentä. 97 % jäsenistämme suosittelee meitä. Vuonna 1999 perustettu Suomen Vuokranantajat ry. viettää 20-vuotisjuhliaan syksyllä 2019.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.