Tutkimusraportti: Työpaikan päihdeohjelma voi kannattaa taloudellisesti

Alkoholin käyttö aiheuttaa suomalaisilla työpaikoilla vähintään 500 miljoonan euron, mahdollisesti jopa miljardin euron suuruiset vuosittaiset kustannukset. Työnantajan yritykset vaikuttaa työntekijöidensä alkoholinkäyttöön voivat kuitenkin vähentää kuluja, kertoo uusi raportti. Tutkimusraportissa on laskettu ensi kertaa yksittäisen työpaikan tasolla, onko työnantajalle taloudellisesti kannattavaa yrittää ehkäistä tai puuttua ajoissa työntekijän alkoholiongelmaan.

Raportissa tehty esimerkkilaskelma kertoo, että jos 1000 hengen organisaatio sijoittaa yhden euron vaikuttaakseen työntekijöidensä alkoholinkäyttöön, niin sen voi realistisesti olettaa tuottavan työnantajalle 1­-2 euroa.  Summa koostuu muun muassa parantuneesta tuottavuudesta ja vähentyneistä sairaspoissaoloista. Saman suuruusluokan arvioon on päädytty myös muussa hyvinvointi-investointien hyötyjä käsitelleessä kirjallisuudessa.

"Jos työpaikan päihdeohjelmalla uskotaan saavutettavaksi edes hyvin maltillisia tuloksia,  päihdeohjelmaan tai muihin vastaaviin terveyttä ylläpitäviin ja parantaviin toimiin sijoittaminen on perusteltua suurissa organisaatioissa jo pelkästään taloudellisesta näkökulmasta. Tämä edellyttää, että työpaikkainterventio kattaa koko organisaation, saavuttaa alkoholin ongelmakäyttäjät ja viedään sitoutuneesti läpi”, toteaa toinen raportin kirjoittajista, apulaisprofessori Elias Rantapuska.

Päihdeohjelma hyödyttää kaikkia

Suomalaisilla työpaikoilla alkoholi aiheuttaa esimerkiksi poissaoloja, työtehon alenemista ja lisää virheitä. Se voi näkyä esimerkiksi väsymyksenä, jolloin työntekijä tekee töitä puoliteholla. Myös työtapaturmat lisääntyvät.

Alkoholi aiheuttaa myös ns. epäsuoria kustannuksia työnantajalle: esimerkiksi rokulipäivä voi kasvattaa muiden työntekijöiden työtaakkaa tai poissaolijalle pitää palkata sijainen. Alkoholin vuoksi voi päätyä lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuolla ennenaikaisesti.

”Olisi myös inhimillisesti kestävää, että työnantaja osaisi puuttua jo työntekijän orastavaan ongelmaan. Tai vielä parempi, työnantaja osaisi ehkäistä päihdeongelmia jo ennen niiden syntymistä”, sanoo aikuistyön päällikkö Antti Hytti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Kilpailu parhaista työntekijöistä on joillain aloilla kovaa. Yritykselle tai organisaatiolle on eduksi, jos sen tiedetään välittävän työntekijöidensä hyvinvoinnista.

”Se, että työpaikalla on yhdessä laadittu päihdeohjelma, johon kaikki ovat sitoutuneet, on juuri sitä välittämistä”, Hytti sanoo.

Tutkimusraportin tilasi EHYT ry. Se on osa Selvästi hyvää työtä -ohjelmaa, jonka rahoittajana on Alko Oy.

Lisätietoja:

Aikuistyön päällikkö Antti Hytti, EHYT ry, p. 040 779 1387 tai antti.hytti@ehyt.fi

Apulaisprofessori Elias Rantapuska, Kauppakorkeakoulu, rahoituksen laitos, p.040 353 8419 tai elias.rantapuska@aalto.fi (Hongkongissa työmatkalla 31.1.saakka, p. +85223587882 tai Whatsapp p. 041-539 9450)

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.