Ukrainan sodan talousvaikutukset huolestuttavat etenkin matkailualalla ja teollisuudessa työskenteleviä

Laaja kyselytutkimus kertoo, että 43 % vastaajista on huolestunut Ukrainan sodan ja talouspakotteiden vaikutuksesta omaan työtilanteeseensa. Huolestuneimpia ovat matkailu-, majoitus- ja ravintola-alalla, teollisuudessa, viestintäalalla ja kaupan alalla työskentelevät.

Yleinen työttömyyskassa YTK kysyi Jäsenpulssi-kyselytutkimuksessaan Ukrainan sodan ja talouspakotteiden vaikutuksista vastaajien työtilanteeseen. Kyselytutkimukseen saatiin lähes 20 000 vastausta.

43 % vastaajista on huolestunut sodan ja pakotteiden vaikutuksista työtilanteeseensa. Huolestuneimpia ovat matkailu-, majoitus- ja ravintola-alalla, teollisuudessa, markkinointi- ja viestintäalalla ja kaupan alalla työskentelevät.

“Ymmärrän oikein hyvin ihmisten huolen. Matkailu-, majoitus- ja ravintola-ala kärsivät suoraan jo Venäjän matkailun päättymisestä, ja sota iskee näihin toimialoihin laajemminkin. Teollisuus on suhdanneherkkää ja lisäksi materiaaleista voi tulla pulaa. Markkinointiala puolestaan elää vahvasti talouden yleisten suhdanteiden mukaan”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Vähiten huolestuneita sodan vaikutuksista omaan työtilanteeseen ollaan julkisella sosiaali- ja terveysalalla, valtion ja kuntien palveluksessa sekä koulutusalalla.

“Sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutuspuolella on laajasti työvoimapulaa, eikä sota pienennä näiden palveluiden tarvetta, vaan vaikutus on jopa päinvastainen”, Auli Hänninen jatkaa.

Hintojen nousu, komponenttipula ja suursodan uhka

Avoimissa vastauksissa YTK:n jäsenet kantavat huolta etenkin sodan laajenemisen uhasta, Venäjän arvaamattomuudesta, ydinaseista ja siviiliuhreista. Talouden osalta mietityttävät etenkin taantuma ja hintojen nousu, mutta moni nostaa esiin myös suorat vaikutukset omalle alalle. Tällaisia ovat pula komponenteista ja raaka-aineista.

“Kuvaavaa on, että eräässä avoimessa vastauksessa huolenaiheeksi mainittiin ‘komponenttien saatavuus ja sodan siviiliuhrit’. Sota vaikuttaa verkottuneessa maailmassa suoraan omaan työntekoon, mutta samalla jäsentemme huoli on etenkin inhimillisessä hädässä”, toteaa YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

”Työskentelen lentoyhtiössä. Rajoitukset tulevat aiheuttamaan lomautuksia ja irtisanomisia. Takana on jo kaksi raskasta vuotta pitkine lomautuksineen ja irtisanomisineen. Työtaakka on iso töissä oleville”, kertoo eräs vastaaja.

Jäsenpulssi-kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse kaikille YTK:n jäsenille. Kysymys kysyttiin muodossa "Kuinka huolestunut olet Ukrainan sodan ja talouspakotteiden vaikutuksesta omaan työtilanteeseesi?" Vastauksia kertyi yhteensä 19 797 kappaletta. Kyselyn vastausaika oli 4.-13.3.2022.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 250 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.