Unkari poistaa transihmisiltä ja intersukupuolisilta ihmisiltä sukupuolen juridisen vahvistamisen

Unkarin parlamentti äänesti tiistaina 19.5.2020 lakimuutoksesta, jonka mukaan maan väestörekisteriin kirjataan jatkossa ainoastaan syntymässä kirjattu sukupuoli, jota ei voi myöhemmin muuttaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että trans-, muun- ja intersukupuolisilla ei olisi mahdollista saada omaa sukupuoltaan vahvistettua Unkarin väestötietoihin.

Vapaa julkaistavaksi heti.

- ihmisoikeuksien vastainen lakimuutos estää sukupuolen vahvistamisen muuksi kuin syntymässä määritellyksi
- oikeus juridisen sukupuolen vahvistamiseen on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan todettu useasti Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen mukaiseksi oikeudeksi
- Suomessa järjestöt odottavat uutta translakia, ja suuren kyselytutkimuksen mukaan   transihmiset kohtaavat paljon häirintää myös täällä

Jatkossa Unkarin henkilörekistereissä ja henkilöllisyystodistuksissa kohta “sukupuoli” tulee muuttumaan muotoon “syntymässä määritelty sukupuoli”. Muutos tekee sukupuolen juridisen vahvistamisen mahdottomaksi ja altistaa transihmiset ja intersukupuoliset ihmiset syrjinnälle kaikissa arjen tilanteissa, joissa henkilöllisyys pitää todistaa. “Unkarin parlamentin päätös on todella huolestuttava ja surullinen. Muutos romuttaa trans- ja intersukupuolisten ihmisten mahdollisuuden tulla tunnustetuksi omassa sukupuolessaan ja altistaa heidät syrjinnälle. Haluamme osoittaa solidaarisuutemme erityisesti unkarilaisille trans- ja intersukupuolisille ihmisille sekä heidän järjestöilleen Unkarissa”, sanoo Setan puheenjohtaja Sakris Kupila.

Ihmisoikeuksien vastainen lakimuutos sai paljon kansainvälistä huomiota. Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu Dunja Mijatović esimerkiksi kommentoi Twitterissä 19.5. äänestystuloksen olevan "vastoin Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen periaatteita ja isku transihmisten ihmisarvoiselle kohtelulle".

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tuomioissaan ilmaissut toistuvasti ja johdonmukaisesti, että Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen mukaan valtioiden tulee mahdollistaa sukupuolen juridinen vahvistaminen transihmisille ja intersukupuolisille ihmisille. Myös Unkari on liittynyt ihmisoikeussopimukseen vuonna 1995.

Sateenkaari-ihmisten oikeudet taantuvat osassa Eurooppaa

Lakimuutos asettuu osaksi pidempää jatkumoa, jossa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet ovat kohdanneet vastustusta Unkarissa. “Pääministeri Victor Orbánin hallinto käyttää hyväkseen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa polkeakseen räikeästi ihmisoikeuksia. Jo aiemmin hallinto on vastustanut sateenkaari-ihmisten oikeuksia ja viime vuosina ilmapiiri sateenkaari-ihmisiä kohtaan on Unkarissa muuttunut hyvin vihamieliseksi”, toteaa Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.

Viime viikolla julkaistulla eurooppalaisten maiden sateenkaarioikeuksien kartalla Unkari luisui sijoituksessaan jälleen alaspäin. Tässä vuoden 2019 kehitystä koskeneessa katsauksessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudellinen asema oli huonontunut Unkarissa vuodessa 8,46 prosenttia. Kehitys johtui etenkin siitä, että sukupuolen juridiset vahvistamiset oli keskeytetty Unkarissa jo ennen uuden lakiehdotuksen hyväksymistä, sekä viranomaisten saamattomuudesta turvata yleisötilaisuuksia. Kartta osoitti jo toista vuotta peräkkäin, että sateenkaari-ihmisten oikeuksissa tapahtuu Euroopan tasolla heikennystä useissa maissa.

“Seta pitää kehitystä hälyttävänä, sillä sateenkaari-ihmisten tilanne monissa maissa on ollut hyvin vaikea jo ilman heikennyksiä, kuten EU:n perusoikeusviraston viime viikolla julkaistut lhbti-kyselytutkimuksen tulokset kertovat.” toteaa Tarjamo. EU:n komissio on kertonut laativansa lhbti-strategian vuoden 2020 aikana. “Lyhyen ajan sisällä olemme todistaneet niin Puolan “lhbti-vapaita vyöhykkeitä” kuin nyt Unkarin päätöksen olla enää tunnustamatta trans- ja intersukupuolisten sukupuolta. EU:n tasolla tarvitaan vahvaa linjausta sateenkaari-ihmisten oikeuksista ja niiden kunnioittamisesta koko EU:ssa”, jatkaa Tarjamo.

Suomessa odotetaan ns. translain uudistamista edelleen

Myös Suomessa sukupuolen juridiseen vahvistamiseen liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisia. Hallitus on luvannut uudistaa translain. Sateenkaarijärjestöt ovat kuitenkin kritisoineet hallitusta siitä, että uudistuksessa ei mahdollistettaisi sukupuolen juridista vahvistamista alaikäisille. “Seta vaatii translain uudistamista pikaisella aikataululla niin, että se parantaa kaikkien sukupuolen juridista vahvistamista tarvitsevien ihmisten oikeuksia ja ennaltaehkäisee syrjintää. Laki edistäisi tilannetta Suomessa, mutta olisi nyt myös tärkeä esimerkki koko Euroopan tasolla trans-, muun- ja intersukupuolisten ihmisten oikeuksien parantamisesta”, vetoaa puheenjohtaja Sakris Kupila.

EU:n perusoikeusviraston kyselyssä ilmeni transihmisten syrjinnän ja heihin kohdistuvien vihatekojen olevan valitettavan yleisiä myös Suomessa. Viimeisen 12 kuukauden aikana 46 % transihmisistä oli kohdannut sukupuolivähemmistöön kuulumisen takia syrjintää jollain elämänalueella ja 30 % kokenut kasvokkaista sanallista häirintää. 9 % oli kohdannut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Viimeisen 12 kuukauden aikana enemmistö kyselyyn vastanneista transihmisistä oli ollut ainakin kahdesti tilanteessa, jossa heitä kohtaan oli osoitettu sanatonta häirintää kuten loukkaavia eleitä (75 %), heille oli lähetetty identiteettiä loukkaava tai halventava tekstiviesti tai sähköposti (70 %), tai he olivat vastaanottaneet identiteettiinsä perusteella halventavaa kieltä internetissä (67 %).

Sakris Kupilapuheenjohtaja

Sakris Kupila (s. 1996) on transsukupuolinen ja lääketieteen opiskelija. Kupila on kampanjoinut translain kokonaisuudistuksen ja transihmisten lääketieteellisen hoidon kehittämisen puolesta.

050 329 9891puheenjohtaja@seta.fi

050 309 8108paasihteeri@seta.fi

Euroopan komission ensimmäinen sateenkaaristrategia pyrkii parantamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta koko EU:n alueella30.11.2020 04:52:00 EETTiedote

Euroopan komissio julkaisi 12.11.2020 kaikkien aikojen ensimmäisen viisivuotisstrategiansa, jonka toimenpiteillä komissio aikoo edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sateenkaarikattojärjestö ILGA-Europe pitää strategian laatimista käänteentekevänä toimena, jolla komissio osoittaa suhtautuvansa vakavasti rooliinsa sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustajana Euroopassa. Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt ja Euroopan Parlamentti ovat jo vuosia vaatineet komissiolta vahvempia toimia sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden parantamiseksi.

Viha on vaarallista: vuoden 2020 aikana on murhattu ainakin 350 transihmistä20.11.2020 11:14:21 EETTiedote

Perjantaina 20.11. vietetään kansainvälistä transmuistopäivää (Transgender Day of Remembrance). Transmuistopäivän tarkoituksena on kunnioittaa transvihaan perustuvan väkivallan kuolonuhreja ja kiinnittää laajemmin huomiota transihmisten kohtaamaan väkivaltaan. Transgender Europe -järjestön keräämän tilaston mukaan maailmassa on murhattu 350 transihmistä vuoden 2020 aikana. Nämä murhat osoittavat, että transihmisiin kohdistuva syrjintä aiheuttaa hengenvaaran. Transvihalla on myös paljon muita negatiivisia seurauksia. Ihmisoikeusjärjestöt ja transjärjestöt haluavat, että transihmisiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtaudutaan paljon vakavammin Suomessakin.

50 järjestöä: translain uudistusta kiirehdittävä, alaikäisten oikeuksia ei voi jättää huomiotta22.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

50 suomalaista järjestöä on huolissaan niin sanotun translain säätämisen viivästymisestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että laki sukupuolen vahvistamisesta uudistetaan. Lainvalmistelutyöhön ei ole kuitenkaan ryhdytty vieläkään. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi raportissaan viime tammikuussa nykyisen lain vanhentuneeksi ja esitti vaihtoehtoja lain uudistamiselle. Allekirjoittaneet järjestöt kiirehtivät hallitusta uudistamaan translain. Järjestöt haluavat myös, että uudistustyössä arvioidaan uudelleen sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikäraja.

Vinokinon Turun näytösten liput ovat varattavissa nyt, korona rajoittaa osallistujamääriä14.10.2020 16:16:21 EESTTiedote

Sateenkaareva elokuvafestivaali Vinokino järjestetään tänä vuonna 29. kerran, koronarajoitukset huomioiden. Turussa järjestettäviin näytöksiin voi nyt ostaa lippuja. Turun näytökset ovat 23. - 25.10. Kino Dianassa. Yleisömäärä kuhunkin näytökseen on rajoitettu, joten liput kannattaa ostaa nopeasti! Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoista kertovia elokuvia.