Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Euroopan komissio ehdotti 28. toukokuuta kieltoa kymmenelle kertakäyttöiselle muovituotteelle. Komission ehdotus on osa EU:n kiertotalouspakettia – komissio valmistelee parhaillaan uutta, vuosisadan puoliväliin asti ulottuvaa ilmastostrategiaa.

Sitran ja ECF:n nyt julkistama uusi selvitys kertoo, että kiertotalouden kehittäminen on välttämätöntä jo ilmastotavoitteiden valossa: Jo käytössä olevien muovien ja kolmen muun materiaalin – alumiinin, teräksen ja betonin – kiertotalouden mukaisella uudelleenkäytöllä voitaisiin vähentää globaaleja ilmastopäästöjä vuosittain miltei neljä gigatonnia. Määrä vastaa noin 40 prosenttia nykyisin teollisuuden tuottamista vuosipäästöistä. Vähennys olisi yksi merkittävä keino maapallon lämpenemisen pysäyttämiseksi noin kahteen asteeseen.

Uusi selvitys tarkastelee ensi kertaa materiaalien kulutuksen muutoksen mahdollistamia päästövähennyksiä. Tähän asti materiaaliteollisuuden päästövähennyksiä on etsitty lähinnä energiatehokkuudesta ja uusiutuvan energian lisäämisestä. Selvityksen Sitralle ja ECF:lle on tehnyt konsulttitoimisto Material Economics.

”Selvityksen tulos vahvistaa kiertotalouden tarpeen: saada materiaalit ja niihin sitoutunut arvo kiertämään yhä uudelleen. Siirtymä kohti vähähiilistä yhteiskuntaa aiheuttaa massiivisen muutoksen yhteiskunnissamme – kyse ei ole pelkästään siitä, miten ja millä polttoaineilla energiaa tuotetaan. Materiaalien valmistuksella ja kulutuksella on keskeinen myös keskeinen rooli ”, sanoo Hiilineutraali kiertotalous -teeman johtaja Mari Pantsar Sitrasta.

”Suomella on hyvät edellytykset hyötyä tästä kehityksestä, sillä olemme ensimmäisten maiden joukossa siirtymässä aikakauteen, jossa yhteiskunnan hyvinvointi ei lisäänny tuottamalla neitseellisistä luonnonvaroista aina vain lisää ja lisää tavaroita. Suomessa kehitettävillä ratkaisuilla tulee olemaan maailmanlaajuista kysyntää”, hän jatkaa.

Kiertotaloudessa esimerkiksi kulutus perustuu omistamisen sijasta pitkälti palveluiden käyttämiseen: jakamiseen, vuokraamiseen sekä kierrättämiseen.

”Uudet kiertotalouden mukaiset liiketoimintamallit, jotka perustuvat materiaalien uusiokäyttöön ja parempaan materiaalitehokkuuteen, voivat ainoastaan tuoda etuja ja antaa eurooppalaiselle teollisuudelle kilpailuetua”, sanoo Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen. ”Samalla ne johtavat merkittäviin päästövähennyksiin, auttaen meitä täyttämään kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja parantamaan elämänlaatua Euroopassa”, komissiossa työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava Katainen summaa.

Myös Martin Porter ECF:stä alleviivaa, että ”Pariisin sopimuksen tavoitteiden täyttäminen vaatii, että EU:n talouden täytyy perustua kiertotalouden mukaisiin liiketoimintamalleihin”.

”Teollisuuden kilpailukyvyn ja päästövähennysten turvaamiseksi kiertotalouden liiketoimintamallien kehittyminen vaatii nykyistä vahvempia kannustimia, kuten hiilen hinnoittelua ja verotuksellisia keinoja”, Mari Pantsar jatkaa.

Suomi julkaisi syksyllä 2016 maailman ensimmäisen kansallisen kiertotalouden tiekartan, joka määritteli ensimmäiset askeleet koko yhteiskunnan toiminnan muuttamiseksi kiertotalouden mukaiseksi. Tiekartan pohjalta Sitra on aloittanut lukuisten yhteistyökumppaneiden kanssa kymmeniä konkreettisia kiertotaloushankkeita. Myös Suomen hallitus julkisti marraskuussa 2017 kiertotalouden toimenpideohjelman. Sitran kesällä ensimmäistä kertaa järjestämä World Circular Economy Forum pongahti heti alan huipputapahtumaksi, joka saa jatkoa ensi syksynä Japanissa. Tammikuussa 2018 Sitra valittiinkin Maailman talousfoorumin yhteydessä maailman johtavaksi kiertotalouden edistäjäksi julkisen sektorin kategoriassa.

Mari Pantsar, johtaja, Hiilineutraali kiertotalous, Sitra; mari.pantsar@sitra.fi, p. 040 50 382 0755
Samuli Laita, asiantuntija, viestintä, Sitra; samuli.laita@sitra.fi, p. 040 536 8650
Martin Porter, Europe Group Co-ordinator, European Climate Foundation; martin.porter@europeanclimate.org, tel: +32 473 502 853

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.