Uusi terveysteknologiaan keskittyvä pääomasijoittaja löysi ensimmäisen sijoituskohteen vierianalytiikasta

Keväällä perustettu terveysteknologian pääomasijoittamiseen ja liiketoiminnan tukipalveluihin keskittyvä Almaral Oy on tehnyt merkittävän sijoituksen suomalaiseen Fepod Oy Ltd:iin. Yhtiön kehittämä sähkökemiallinen vierianalytiikka (point-of-care) tuo terveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuuden mitata parasetamolin, opioidien ja muiden kipulääkkeiden todellista pitoisuutta veressä hoitopisteessä. Tulos on saatavilla sekunneissa. Fepod tähtää globaaleille 100 miljardin euron markkinoille. Vierianalytiikan osuus markkinoista on tällä hetkellä noin 43 prosenttia ja yli 9 %:n vuosittaisessa kasvussa.

Fepodin teknologiaa on kehitetty vuosia mm. Business Finlandin rahoituksella Aalto-yliopistossa ja aikaisen vaiheen kliiniset kokeet on saatettu loppuun HUSissa. Testauslaitteisto koostuu tavallisesta matkapuhelimesta, edullisesta ja pienestä potentiostaatista sekä massatuotettavista ja kertakäyttöisistä näytteenottoantureista. Fepodin kehittämät koneoppimisalgoritmit mahdollistavat liiketoiminnan kasvattamisen uusille alueille tietokannan kasvaessa.

- Almaralin merkittävä sijoitus mahdollistaa Fepodia ottamaan ison askeleen teknologian kaupallistamisessa. Sijoituksen turvin voimme aloittaa viranomaishyväksyntäprosessit sekä Yhdysvalloissa että EU:ssa. Saamamme pääoman lisäksi olemme hyvin vaikuttuneita Almaralin käyttöömme tarjoamasta monipuolisesta tiimistä, jolla on näyttöä suomalaisten innovaatioiden rakentamisesta globaaleiksi menestystarinoiksi, Fepodin perustaja ja toimitusjohtaja Jussi Pyysalo iloitsee.

Almaralilla on aktiivisesti arvioitavana tällä hetkellä noin kymmenen sijoituskohdetta. Pääomasijoittajan uusi kokonaisvaltainen toimintamalli on herättänyt paljon kiinnostusta, mutta määrän sijasta yhtiö haluaa keskittyä laatuun.

- Fepod valikoitui ensimmäiseksi sijoituskohteeksemme, koska tunnistimme yhtiön kunnianhimon. Liiketoiminnalliset mahdollisuudet ja osaamisemme täydentävät loistavasti Fepodin tavoitteita. Uskomme, että sähkökemiallisen vierianalytiikan kehitys tulee säästämään maailmanlaajuisesti valtavasti rahaa ja ihmishenkiä, sanoo toimitusjohtaja Maria Severina.

Fepod Oy Ltd perustettiin helmikuussa 2022 kaupallistamaan nanohiilisensoreihin, kannettaviin potentiostaatteihin ja koneoppimisalgoritmeihin perustuvia uusia diagnostiikkamenetelmiä. Alkuperäisen Aalto-yliopiston ydintiimin lisäksi Fepodin avainhenkilöihin kuuluu kaksi tutkijoiden osaamista täydentävää perustajaosakasta.

Almaral sijoittaa varhaisen vaiheen bioteknologian ja biotieteen startup-yrityksiin. Sijoitusten lisäksi Almaral tarjoaa ohjausta riskienhallinnassa, pitkän aikavälin strategioiden rakentamisessa, budjetoinnissa, operatiivisten toimintojen perustamisessa, juridisessa tuessa, alkuvaiheen myynti- ja markkinointitoimintojen perustamisessa sekä kaupallistamisessa.

Yhteydenotot:

Fepod Oy Ltd

Jussi Pyysalo, toimitusjohtaja
jussi.pyysalo@fepod.com

Almaral Oy
Maria Severina, toimitusjohtaja
info@almaral.eu

Almaral invests in early-stage biotechnology and life sciences startups. Along with investment Almaral offers guidance in risk management, building up long term strategies, budgeting, setting up operational functions, legal support, setting up early-stage sales and marketing functions, and commercialization.

www.almaral.eu

New venture capitalist focusing on health technology makes its first investment in point-of-care analytics8.6.2022 10:37:42 EEST | Press release

Almaral Oy, founded in spring 2022 and focusing on health technology venture capital and business support services, has made a significant investment in the Finnish deep-tech startup Fepod Oy Ltd. The company’s electrochemical analysis method allows healthcare professionals to measure the true concentration of paracetamol, opioids, and other pain medicine in the blood directly at the point of care, and the result is available in seconds. Fepod has its sights set on the 100-billion-euro global diagnostics market. Of this total market, the share of point-of-care analytics is currently around 43% and is growing at an annual rate of over 9%.

New venture capitalist will bring completely new service model to biotechnology and health technology growth companies18.5.2022 09:41:58 EEST | Press release

The Nordic countries have a well-established tradition of making capital investments in early-stage growth companies in the ICT sector. In the field of biotechnology and health technology, however, venture capital investments have been significantly more difficult to obtain. Almaral, a new Finnish-based private equity investor, is a one-stop-shop for growth-minded Nordic biotech companies.