Vaasa saa ensimmäisen muuntamomaalauksensa

Kuluvalla viikolla Vaasaan on ilmestynyt pala kaupunkitaidetta. Ajurinkadun ja Ratakadun kulmassa oleva sähkömuuntamo saa kuvituksen, joka on kuin suoraan lastenkirjasta. Muuntamon maalaaminen on Vaasan Sähköverkon ja kuvittaja Päivi Areniuksen yhteistyön tulos.

Vaasan Sähköverkon muuntamon havainnekuva, Ratakatu, Vaasa. Taiteilija: Päivi Arenius

- Areniuksen aloitteeseen oli helppo tarttua, kertoo kunnossapitopäällikkö Göran Heino.

- Tämä on Vaasan Sähköverkolle uusi, mutta helppo tapa osallistua kaupunkiympäristön muokkaamiseen positiivisella tavalla.

Lastenkirjoja pitkään kuvittanut Päivi Arenius päätti ottaa yhteyttä Vaasan Sähköverkkoon, kun halusi omalle työlleen vaihtelua. Idean hän sai pääkaupunkiseudulla tekemistään töistä.

Areniuksen värikäs ja humoristinen tyyli houkutteli yhteistyöhön. Muuntamon neljälle puolelle tuleva maalaus saa aiheensa paikallisista elementeistä ja tilaajan kanssa sovituista teemoista.

- Maalaukseen tulee tunnistettavissa olevat turkoosit maisemapylväät ja tuulivoimala. Kärppähahmojen lähtökohta on Pohjanmaan vaakunassa ja lokit tietysti kuuluvat Vaasaan. Ainaista tuulista säätä ilmennän ympäriinsä lentävillä lehdillä, Arenius kuvailee.

- Muuntamon maalaus on aloitettu, ja lopputulos alkaa jo hahmottua, Heino jatkaa. Sääoloista riippuen työ saatetaan loppuun viimeistään keväällä.

- Toivomme, että lopputulos tuottaa iloa alueen asukkaille ja siellä liikkuville, Heino toteaa.

kunnossapitopäällikkö
Göran Heino
goran.heino@vaasansahkoverkko.fi

kuvittaja
Päivi Arenius
www.paiviarenius.com

Vaasan Sähköverkon muuntamon havainnekuva, Ratakadun ja Ajurinkadun kulma, Vaasa. Taiteilija: Päivi Arenius

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18 EETTiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02 EETTiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20 EETTiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.