Valtakunnallisten kohtaamispaikkapäivien julkilausuma: Lappu luukulle kohtaamispaikoissa? - Kohtaamispaikkojen asema turvattava sote-uudistuksessa

Kohtaamispaikkojen tulevaisuus sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa huolestuttaa Tampereelle 26.-27.4. valtakunnallisille kohtaamispaikkapäiville kokoontuneita järjestöjä. Maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelusta saatujen tietojen mukaan kohtaamispaikkojen osalta ei ole päätetty, lasken-taanko toiminta jatkossa palvelutuotantoon vai yleishyödylliseen toimintaan.

Kuva valtakunnallisilta kohtaamispaikkapäiviltä Tampereen Kuivaamolta 26.-27.4.2018, joille osallistui 200 kohtaamispaikkatoimijaa eri puolelta Suomea.

Yhdistysten ylläpitämät kohtaamispaikat ovat kaikille avoimia tiloja, jotka lisäävät kansalaisten osallisuutta, ehkäisevät erilaisia ongelmia ja yksinäisyyttä. Ympäri Suomea on satoja kohtaamispaikkoja, joiden toimintaan osallistuu tuhansia yhdistyksiä ja satoja tuhansia ihmisiä eri taustoista. Kohtaamispaikat ovat yleishyödyllistä kansalaistoimintaa, joiden toiminta perustuu laajaan yhteistyöhön yhdistysten, kävijöiden, vapaaehtoisten ja kuntien kanssa.

Kohtaamispaikkatoiminnan rahoituksen jatko on turvattava

Kohtaamispaikkatoiminta, kuten muukin yleishyödyllinen kansalaistoiminta, on yksi kustannustehokkaimmista tavoista edistää ihmisten hyvinvointia ja toimintakykyä. Toiminnan rahoitus ei saa unohtua sote- ja maakuntauudistuksessa, vaan rahoitukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Maakuntien ja kuntien tulee sopia järjestöavustusten jatkumisesta osana maakuntien perustamista siten, ettei muutosvaiheessa synny avustamiseen katkoksia.

Kohtaamispaikkatoimintaa rahoittavat tällä hetkellä ensisijaisesti STEA (entinen RAY) ja kunnat. Usein esimerkiksi kunta tarjoaa järjestölle toimitilat ja veikkausvoittovaroista maksettavilla avustuksilla katetaan toiminnan muita kuluja. Jatkossa tulee varmistaa, että järjestöjen on mahdollista yhdistää toiminnassaan kunnallista, maakunnallista ja veikkausvoittovaroista maksettavaa rahoitusta.

STEA on suunnannut avustuksia kohtaamispaikoille yhteiskunnassa tunnistetun osallisuuden vajeen vuoksi. Tällaisen toiminnan tarve ei ole kadonnut mihinkään: tästä kertovat niin pääministerin asettaman eriarvoisuustyöryhmän tuore raportti kuin valtakunnalliset katsaukset maakuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.

Kohtaamispaikat ovat kansalaisjärjestötoiminnan ytimessä. Mikäli sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen kohtaamispaikkatoiminta nähdään palvelutuotantona, se muuttaisi oleellisesti paikkojen toiminnan luonnetta ja vaikeuttaisi ihmisten mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen ja mielekkääseen tekemiseen. Tämä olisi vastoin hallituksen politiikkaohjelmien, kuten juuri yhteisöllisyyden paikkoja rakentavan Yhteinen keittiö -kärkihankkeen, tavoitteiden vastaista.

Toivomme päättäjiltä toimia, jottei kohtaamispaikkojen tarvitse jatkossa laittaa lappua luukulle.

Valtakunnallisten kohtaamispaikkapäivien puolesta
Nina Lindberg
Artteli-kumppanuusyhdistys ry
nina.lindberg@artteli-ry.fi
www.artteli-ry.fi

Kuvat

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.