Vastakkainasettelun lietsominen taloyhtiöissä ei ole kenenkään etu

Kuluneen viikon aikana monessa asuntomarkkina- ja taloyhtiölainakeskustelussa on tikun nokkaan nostettu asuntosijoittajat taloyhtiöissä. Vaikka osittain on tunnustettu kaupungistumisen synnyttämä asuntojen tarve ja asuntosijoittajat sen ratkaisuna, asuntosijoittajat ja vuokranantajat on asetettu sellaiseen valoon, joka lietsoo täysin turhaa vastakkainasettelua taloyhtiöihin.

Suomi kaupungistuu kovaa vauhtia. Jotta asuntoja syntyy myös tulevina vuosina riittävästi ihmisten tarpeisiin ja pankkisektori ei muodostu pullonkaulaksi asuntotuotannolle, tarvitaan lisää yhteistyötä ja täsmällistä tietoa lainojen määristä ja siitä, kenellä lainaa on ja miten lainan vakuutena olevien asuntojen arvot kehittyvät. Nyt tehdyt arviot ovat hyvä lähtölaukaus tarkemmalle selvitykselle.

- Nyt tehtyjen arvioiden mukaan lainaa olisi taloyhtiölaina mukaan luettuna yksityisillä vuokranantajilla noin 33.000 euroa per asunto kun omistusasujilla lainaa olisi noin 61.000 euroa per asunto. Asuntosijoittajien luototusaste ei asuntojen arvo huomioiden ole vielä erityisen merkittävä. Joka tapauksessa lainaa tarvitaan, jotta asuntoja syntyy ja siksi myös yksityisten vuokranantajien ja sijoittajien panostuksia tarvitaan myös jatkossa, alleviivaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

-Varsinaiset tummat pilvet kansantalouden ympärille kasaantuvat, jos asuntorakentaminen hidastuu. Se tarkoittaisi hyvän työllisyyskehityksen hidastumista, työn perässä muuttamisen vähentymistä, kasvun pysähtymistä ja pahimmillaan asuntojen hintojen sekä vuokrien voimakkaampaa nousua, Koro-Kanerva sanoo.

-Yksityiset vuokranantajat maksavat tänä vuonna vuokratuloistaan pelkästään pääomatuloveroa noin 540 miljoona euroa. Verotulot ovat kasvussa. Sen lisäksi syntyy myös runsaasti muita verotuloja ja hyötyä yhteiskunnalle. Kaikista tärkein hyöty on kuitenkin se, että yksityinen vuokranantaja tarjoaa ihmiselle kodin, Koro-Kanerva korostaa.

Taloyhtiöiden taloudellisesti riskit

Taloyhtiön näkökulmasta taloudellinen riski näyttäytyy erilaisena riippuen siitä, onko taloyhtiössä yksittäisiä vuokranantajia, jotka omistavat yksittäisiä huoneistoja vai onko omistus keskittynyt niin, että yhdellä omistajalla on useita asuntoja. Toistaiseksi nämä on niputettu harhaanjohtavasti yhteen.

- Riski ei muodostu korkeammaksi siitä, että taloyhtiössä on yksittäisiä asuntoja omistavia vuokranantajia. Jos yksittäinen vuokranantaja ei selviytyisi vastikkeen- tai lainanmaksustaan, taloyhtiöllä on samat ja yhtä tehokkaat puuttumiskeinot kuin silloin, jos taloyhtiössä asuva osakas ajautuu maksukyvyttömäksi: huoneisto otetaan taloyhtiön hallintaan ja vuokrataan tai se pakkomyydään saatavien johdosta eli uusi omistaja tulee vastaamaan vastikkeesta ja lainasta, Koro-Kanerva painottaa.

Uudistuotantoa on rakennettu valtaosaksi isoihin kasvukeskuksiin, joten maksuvaikeuksissa yksittäisen asunnon myynti ei ole ongelma. Sen sijaan isojen, useita huoneistoja omistavien tahojen kohdalla maksuvaikeudet aiheuttavat enemmän hankaluuksia.

- Jos useita huoneistoja menee samaan aikaan myyntiin, myynti vaikeutuu. Se hidastuu eikä asunnoista saada välttämättä riittävän hyvää hintaa, joka kattaisi lainat ja kulut. Kun asunto myydään, tulee uusi omistaja tällöin vastaamaan taloyhtiölainasta täysimääräisesti. Myyjä jää vastaamaan muista ottamistaan lainoista, Koro-Kanerva selvittää.

-Itse asiassa mitä enemmän erilaisia omistajia taloyhtiön osakkaissa on, sitä enemmän riski taloudellisista ongelmista tosiasiassa hajautuu. Lisäksi asunto, joka on vuokrauskäytössä, tuo koko ajan lainanmaksukykyä turvaavaa kassavirtaa, toisin kuin asunto, jossa omistaja asuu itse, Koro-Kanerva huomauttaa.

Sitä, ketkä ovat yhtiön tulevia osakkeenomistajia, ei kuitenkaan ole uudiskohteessa mahdollista selvittää ennen kuin osakkaiden omistusoikeudet on kirjattu osakeluetteloon ja se tapahtuu vasta kauppahinnan maksamisen jälkeen eli vasta kohteen valmistuttua.

-Julkisesta osakeluettelosta ei myöskään selviä muuta kuin nimet ja asuntojen numerot eli se, onko jollakin osakkaalla yksi vai enemmän huoneistoja. Näin ollen ostajan on mahdollista oikeasti selvittää vain se, omistaako joku useamman huoneiston taloyhtiöstä vai vain yhden, valottaa Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38Tiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54:12Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.