Vastuullisuus kuuluu hallitukselle

Hallitustyön tavoitteena on siivittää yritys pitkän aikavälin menestykseen. Ilmastonmuutoksen myötä vastuullisuusasioiden painoarvo on kasvanut.

”Tehtäviensä tasalla oleva hallitus sisällyttää vastuullisuuden strategiaansa, eikä vastuullisuus silloin ole erillinen lokero yrityksen toiminnassa vaan sisältyy hallituksen linjausten mukaisesti kaikkeen yrityksen toimintaan”, Directors’ Institute Finlandin (DIF) pääsihteeri Leena Linnainmaa toteaa.

Hallitustyön johtotähtenä on yrityksen pitkän aikavälin menestys. Nyt on käynnissä murroskausi, joka asettaa yrityksille ison haasteen. ”Käsillä on eräänlainen muna ja kana -ongelma”, Linnainmaa kuvaa tilannetta.

Kuluttajien todelliset valinnat eivät vielä täysin seuraa vastuullisuuden kasvanutta asemaa julkisessa keskustelussa. Hallitukset joutuvat tasapainoilemaan nykyhetken kannattavuuden ja tulevaisuuden menestystekijöiden välissä. Tappiollinen yritys ei pysty investoimaan runsaasti tulevaisuuteen. Vastuullisuusasiat ovat kuitenkin tulleet hallitustyöhön jäädäkseen.

USA:n vetäydyttyä Pariisin ilmastosopimuksesta EU päätti ottaa globaalin johtoroolin ilmastonmuutoksen torjunnassa. Euroopan komission maaliskuussa 2018 antama kestävän rahoituksen toimintasuunnitelma sisältää ison joukon toimenpiteitä, joita toteutetaan parhaillaan, ja vastuullisuus kuuluu myös uuden komission agendalle.

”EU:ssa on vireillä säädöshankkeita vastuullisuuden edistämiseksi. Käynnissä on taksonomiatyö, jossa elinkeinotoiminta luokitellaan ympäristökestävyyden mukaan. Sijoittajien käytössä tulee olemaan EU:n laajuinen yritysten kestävyysluokitus ja sijoittajat tekevät omat ratkaisunsa siitä, minkä painoarvon he antavat luokitukselle”, kertoo johtaja Salla Saastamoinen Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosastosta, jossa hän vastaa yhtiöoikeudesta, sopimusoikeudesta, kansainvälisestä yksityisoikeudesta ja siviiliprosessioikeudesta (Director for Civil and Commercial Justice).

”Euroopan komission pohdinnassa on myös yritysten hallitusten rooli vastuullisuudessa ja ylipäätään vastuullisuus yritysten strategiassa. Kiinnitämme huomiota myös siihen, miten kuluttajia voidaan jatkossa kannustaa vastuullisempiin kulutuspäätöksiin”, sanoo Saastamoinen, joka puhui DIFin tilaisuudessa perjantaina 27.9.

”Sääntelyssä on pidettävä huolta eurooppalaisten yritysten kilpailukyvystä. Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei edistä, jos tuotanto siirtyy alati kasvavien vaatimusten tieltä sellaisiin kilpailijamaihin, joissa vastuullisuus ei saa suurta painoarvoa. Raportointivelvoitteiden kasvattamisessa tulee olla varovainen, ettei byrokratia kasva lisäämättä aidosti vastuullisuutta”, DIFin Linnainmaa huomauttaa.

”Olemme todella iloisia, että Salla Saastamoinen pääsi vierailemaan DIFin tilaisuuteen. Tarvitsemme dialogia, jossa toisaalta yritysten johto kuulee EU:n päättäjien näkökulmia ja yhtä tärkeää on se, että komission johto käy keskustelua yritysjohdon kanssa. Usein keskustelu käydään päättäjien ja järjestöjen välillä, joten aito kosketuspinta yrityksiin edistää hyvää päätöksentekoa”, Linnainmaa arvioi.

Yhteyshenkilö /
lisätietojen antaja:

pääsihteeri
Directors’ Institute Finland

DIF – Directors’ Institute Finland – Hallitusammattilaiset ry on johtava hallitustyön kehittämisen foorumi Suomessa. DIF edistää jäsentensä ammattitaitoa ja hyvää hallitustyöskentelyä suomalaisten yritysten menestyksen tukemiseksi

Yritykset löytävät koronakriisissä uusia mahdollisuuksia haasteista huolimatta7.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on ajanut yritykset haasteelliseen tilanteeseen, jossa johtamiseen ja päätöksentekoon on täytynyt löytää nopeasti uusia keinoja. Moni yritys on kehittänyt riskienhallintaa, viestintää ja digitalisaatiota, minkä ohella tuote- ja palveluvalikoimia sekä vanhoja toimintamalleja on uudistettu aktiivisesti. Toisaalta hallituksen etäkokoukset voivat karsia keskusteluja ja innovointia. DIF – Hallitusammattilaiset ry toteutti jäsenilleen kyselyn, jossa kartoitettiin koronakriisin vaikutuksia hallitustyöhön ja yritystoimintaan.

Pörssiyhtiöiden hallituksissa vähän nuoria osaajia12.8.2020 00:01:00 EEST | Tiedote

Nuorten hallitusjäsenten määrä pörssiyhtiöissä on vaatimaton, eivätkä pienet pörssiyhtiöt ole väylä nuoremmille osaajille edetä myöhemmin suurten pörssiyhtiöiden hallituksiin. Pörssiyhtiön hallituksen nuorin jäsen on keskimäärin 45-vuotias kaikkien hallitusjäsenten ollessa keskimäärin 56-vuotiaita. Sen sijaan hallitusten sukupuolijakauma on kehittynyt suotuisasti ilman kiintiöitä. DIF – Hallitusammattilaiset ry selvitti suomalaisten pörssiyhtiöiden hallitusten kokoonpanoja, erityisesti niiden ikärakennetta. Samalla havaittiin, että eniten pörssiyhtiöiden hallituspaikkoja on Harri-nimisillä.

Yhtiökokouksille lisäaikaa ja mahdollisuus järjestää etänä16.4.2020 16:18:24 EEST | Tiedote

Tänään annettu lakiesitys mahdollistaa kevään yhtiökokousten järjestämisen myöhemmin, syyskuun loppuun mennessä. Pörssiyhtiöt voivat järjestää kokouksen yhtiön hallituksen päätöksellä pelkästään etäkokouksena. Näin saadaan hallitusvalinnat ja osinkopäätökset tehtyä ilman kohtuutonta viivettä. "Odotettu ja tärkeä lakihanke on nyt vietävä ripeästi läpi eduskunnassa”, vaatii DIF – Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa.

Valtion uusi omistajaohjausohje ei yllättänyt hallitusten jäseniä8.4.2020 16:36:31 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto antoi 8.4.2020 pitkäksi venyneen valmistelun jälkeen uuden valtionyhtiöitä koskevan omistajapoliittisen periaatepäätöksen. Ilmastonmuutoksen torjuntaa, digitalisaation hyödyntämistä sekä yritysvastuuasioita painottava uusi omistajaohjausohje vastaa odotuksia. Yrityksissä hallitusvastuuta kantavat ottavat uuden ohjeen vastaan tyytyväisinä siitä, ettei ohje sisällä politisoitua retoriikkaa ja populismia, arvioi DIF – Hallitusammattilaiset ry:n pääsihteeri Leena Linnainmaa. Ilmastonmuutos ja vastuullisuusasiat ovat jo vankasti hallitusten agendalla. Palkitsemisen osalta muutos tuloshakuisuuteen on kannatettava linjaus.

Hallitustyötutkimus 2019: Puheenjohtamisessa vielä varaa parantaa25.9.2019 07:00:00 EEST | Tiedote

Yrityksillä ei ole varaa vapaamatkustajiin hallituksissa. Puheenjohtajan keskeinen tehtävä on varmistaa, että kaikista hallituksen jäsenistä saadaan mahdollisimman paljon lisäarvoa yritykselle. Suurten suomalaisten yritysten hallitusjäsenet arvostavat puheenjohtajien toimintaa varsin korkealle, ilmenee juuri julkaistusta Hallitustyötutkimuksesta. Kipupisteitäkin puheenjohtajien toiminnasta löytyi, kertoo Directors' Institute Finlandin pääsihteeri Leena Linnainmaa.